Ska titta på en Vespa nu i helgen.
Eftersom jag är lite osäker på skicket tänker jag ta bil och släp.
Har ni några bra tips på hur man ska spänna fast den på kärran?
Ska man ställa den på centralstödet och spänna fast med spännband eller ska man skippa centralstödet?
Förslag och tips mottages tacksamt
moorflax wrote:Ska titta på en Vespa nu i helgen.
Eftersom jag är lite osäker på skicket tänker jag ta bil och släp.
Har ni några bra tips på hur man ska spänna fast den på kärran?
Ska man ställa den på centralstödet och spänna fast med spännband eller ska man skippa centralstödet?
Förslag och tips mottages tacksamt
du kan spänna den mot centralstödet OM du låser stödet så det inte kan hoppa upp. det absolut bästa är att ta två träreglar och bygga en enkelt ställ. ska försöka göra en ritning
Jag vill påstå att det bästa är att spänna precis som man spänner en vanlig motorcykel dvs se till att framhjulet trycker mot något framåt och spänn sedan styret framåt och nedåt. Då står den superstadigt och eventuella krafter framåt tas upp av fjädringen (spänn inte så hårt att fjädringen bottnar). Sedan spänner man en säkerhetsrem bakåt men den behöver inte vara särskilt spänd. Problemet med att göra så här med vespor är att framskärmen tar i före däcket så man måste ha något av rätt höjd att trycka hjulet mot. Centralstödet kan i det här fallet vara nedfällt men fyller endast dunktionen att det är lättare att spänna och lossa vespan.