Jag fortsätter spamma forumet med topics om TV 175...
Alla lösa delar är blästrade och grundmålade. Jag misstänker dock att inte riktigt alla detaljer ska vara målade. Alla upplysningar om hur det ska vara mottages tacksamt. Jag kan maila fler bilder utanför forumet.
Hur är det t ex med motorn, den högra delen av min motor är silverlackad?
Schema colorazione 175 TV IIs. n. di telaio 200.000
Tutta nello stesso colore Azzurro Tirreno o Giallo Oriente, ad eccezione del telaio sella e del rela- tivo gancio di bloccaggio verniciati nero lucido.
Il paraf*ngo posteriore, metà della calotta cilindro (la parte lato candela), i lati inferiori
delle pedane passeggero e della pedana centrale, i lati interni dei cof*ni laterali sono ver-
niciati in antirombo nero. (attenzione! devono rimanere neri e non del colore della carrozzeria come sulla prima versione 100.000).
Halvskakigt översatt från italienska (nej, jag har inte översatt):
175 TV IIs. n. of loom 200.000 All in the same Blue color Tyrrhenian or Yellow East (Giallo Oriente i ditt fall), to exception of the loom saddles and of the relevant hook of bloccaggio painted black shining. The back fender, half of the cap cylinder (the wide part candle), the inferior sides of the passenger pedane and of the central pedana, the inside sides of the side chests are painted in black antirombo. (Caution! should remain black and not of the color of the body (, like on the first version 100.000).
Blank svart på sadelstomme etc och en annan svart färg på bakskärm och på insidan av sidokåporna alltså. Den färgen påminner om underredsmassa.
Det där med halva cylinderkåpan minns jag inte riktigt hur det såg ut. "Candela" är väl tändstift på italienska? På insidan om tändstiftshålet kanske?
På serie 3, som jag kör, är ett antal komponenter under kåporna vita. Tank, handskfack, bakskärm, cylinderkåpa och fläktkåpa. Har för mig att färgen heter typ Bianco nuove (förlåt min italienska, Marcello). Jag lät pulverlacka mina när jag renoverade för några år sedan. Men var de det även på serie 2, osäker. Det var länge sedan jag var under kåporna på en serie 2.
Tala om scooter-byggsats förresten. Och ett tips. Bl a MB och Cambridge Lambretta säljer kompletta skruvset med rostfritt rakt igenom, rekommenderas.
Båda är jättebra fast för mig är ändå MB nummer ett i Lambretta-världen. Ofta lite dyrare men alltid toppkvalité. Bortsett från skruvseten har de massor av andra Lambretta-delar rostfritt.
Fast de har inte hunnit underhålla sin sajt, den är sorgligt eftersatt Kolla in deras annonser i Scootering istället.
Beställde Stickys manual från scooterproducts och passade på att köpa "Innocenti Lambretta Restoration Guide" av Vittorio Tessera. 64 sidor och ska tydligen bland annat innehålla scheman för vad som ska målas hur och vilka andra delar som ska kromas och ytbehandlas på andra sätt. Vi får se hur bra den är, jag rapporterar till veckan.
Aha, humor där Federico och Paka... Har flera dagar suttit och funderat på vilken del på scootern som i mer bevandrade kretsar kunde gå under benämningen "spaden". Utan att riktigt våga fråga – men efter att av misstag ha köpt en drevsats till Lambretta FLI 175 (trehjuling) på Ebay har jag släppt all stolthet.
En helt annan sak - om inte alltför länge behöver jag och min kamera komma i närkontakt med en TV 175 serie II i bra originalskick. Både för inspiration och referensstudier. Gärna i Uppsala eller Stockholms närhet. Någon?
Maila Bo Martin bo.martin@lambretta.tv ,han har koll på Stockholms Lambrettor. Eller någon annan i Lambretta Club Stockholm. Borde inte du gå med där förresten?
/jens
givetvis med i Lambretta Club Göteborg
Testa med Marcello på Casalambretta.se, han har ingen tv2 men kan allt och har de delar du behöver. Har dessutom verkstad i Knutby, som ligger en sisådär 3,5 mil från U:a.