Ytterligare en nykomling...

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Tornet
Nybörjare
Nybörjare

Ytterligare en nykomling...

Post by Tornet »

Kort presentation:
Jonas Torndal heter jag, 39 år, nybliven Vespa 50 R ägare!
Sysslar annars med gitarr- och basspel i diverse Döds- Thrash Metalband när jag inte jobbar eller umgås med familjen. Ser gärna en AIK match om tid finnes!

Efter att ha sonderat marknaden efter antingen en SAAB 2T el tidig V4, hade en SAAB 96 -60 mellan 2000-2005, Monarscoot eller Vespa, bestämde jag mig för en Vespa.

Det beror mycket på att jag växte upp med en morbror som körde Vespa och det blev en del åkande i Visbys gränder och en del torrkörande hemma på gården.

Tanken på MC kort la jag på hyllan 2000 då SAAB:en införskaffades så det fick bli en Moped...

"Fyndet" hittade jag på Tradera och eftersom jag är en handlingens man köpte jag den första som dök upp när jag väl hade bestämt mig för fordon.
Den går bra men är lite trött i backarna, kan bero på mina 100+ kg iofs. :grin:
Den har numer oxå en limpa så lillpajsaren kan åka med kortare sträckor.

Har efter köpet inte ångrat mig utan snarare fått blodad tand...MC kort i vår känns nu som ett måste så jag kan skaffa en större Vespa eller iaf en med större motor.

Slänger in lite bilder och sedan kommer lite nybörjar frågor:

Image

Image

Image

Image

Image

Har förstått att bakljusglaset med den lilla aluminiumlisten är svåra att få fatt i. Mitt är trasigt undertill så tips tas tacksamt emot. e-Bay kanske?

Färgkod har jag inte lyckats lista ut trots flitigt sökande på nätet bland färkartor. Någon som vet på rak arm?

Hur sotar man lämpligast avgassystemet?

Har bara 2 lägen på soppakranen och således ingen reserv, hur löser man det?

Tackar på förhand!

/JT
SIGGE_1
Entusiast
Entusiast

Post by SIGGE_1 »

Hej, jag kan inte svara på några frågor tyvärr men undrar om man kan få lägga ett bud på sadeln du har på bilden nu när du kör med limpa.
Mvh // Sigge
V50L 1970 renovering avslutad, bilder nedan!
https://cid-928865de66d467da.skydrive.live.com/browse.aspx/Vespa50
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

Hej och välkommen!
några svar hittar du här:
om sotning:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... light=sota

om färgkoder:
http://www.vespaclub.com/tutte.html (kolla vilket år scootern är från)

är du säker på att du bara har två lägen på soppatanken? Vredet är markerat med ett C när kranen är stängd och ett R när den är på reserven. Mitt emellan har du vanliga tanken.
Medlem i Svenska Scooterklubben.
Tornet
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tornet »

Crispin:
2 lägen, kl 6 och kl 9(framifrån sett).

Färgkod får jag inte att stämma med 1972, den var närmast marinblå enl färgkartan, Blu Dal 1.298.7490.
Kan Blu Dal 1.298.7230 vara rätt, från 1970?

Tack för sotningstipset!

SIGGE_1:
Sorry, är samlartypen som gillar att ha kvar originalprylarna...
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Tornet? Hmm...du hängde möjligtvis inte en del GMF-forumet för ett par år sedan? Borde ju inte finnas så många gitarrister med det nicket...:wink:

Det där med bensinkranen låter skumt...nu har jag iofs ingen direkt koll på Vespa 50, men de bör väl ha reservläge också? Det är inte så att den kärvar eller låser sig och att du därför inte kan få i tredje läget? Borde finnas ett klockan tre också...

Vet inte om jag fattar rätt nu, men är problemet med färgkoderna att den färg som borde matcha din inte gör det? Den kan inte helt enkelt någon gång blivit omlackerad i lite "fel" nyans i så fall?
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Tornet wrote:2 lägen, kl 6 och kl 9(framifrån sett).
Vad händer i respektive läge? Borde som tidigare sagt vara kl 9 (reserv), kl 12 (på) och kl 3 (av) framifrån sett, låter ju som om vredet är uppochnervänt till att börja med...

Sen ser det ut som hål för nummerplåt bak, eller?
Tornet
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tornet »

Ronnie:
Jajamensan, gamla goda GMF... :grin: Är numer på Diskantforum och en gång i veckan hälsar jag på Ljudbojen.

Ej omlackerad, men det verkar som det är special till den Svenska R modellen. Iaf om man kollar de siter som listar, bl a den du länkar till.
Årsmodell -72, V 50 R, där heter den V5A2T, medans min är en V5A1T.

Freddarok:
Vet ej vad hålen är till för, skruvarna har en mutter på baksidan och är original överlackade.

Ronnie o freddarok:
Om jag förstått säljaren rätt så är kl 6 PÅ och kl 9 AV. Har försökt nå fler lägen med milt våld men ej lyckats. Kranen ser ny ut och matchar ej ersättningskranar jag sett i de webbutiker jag browsat. Se bilderna.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Tornet wrote: Vet ej vad hålen är till för, skruvarna har en mutter på baksidan och är original överlackade.
Vill inte vara glädjedödare men: I orginalmålningen var inga skruvar och muttrar övermålade. Finns det flera övermålade skruvar och muttrar? I så fall är den nog ommålad. Varför behöver du färgkoden om du skall fixa repor eller sådant? Då skall du helst ta någon målad del med till en färgblandare och söka efter en matchande färgnyans. Orginalfärgen är ju i alla fall förändrad jämfört hur den ser ut som ny. Eller skulle du måla om hela Vespan? Det är ju en annan femma.
Tornet
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tornet »

freddarok:
Har varit ute en repa nu men det skulle jag aldrig gjort... :sad:
Började fippla lite med soppakran och fick den att gå till kl 3, men även hela vägen till kl 12, ställde det på kl 3...körde glad i hågen iväg och fick stopp efter ca 100m.
Ställde tillbaka vredet i läge kl 9, körde 100m sen dog den igen...300m och 3 stopp senare var jag hemma igen...
Blir nog att byta stift, kolla gnista, bensinfilter....osv...
Konstigt då den gått som ett spjut tidigare!?

vespaco:
Kan garantera att den inte är ommålad.Efter en koll så är det nedre paret ej övermålade som jag först trodde och det övre skruvparet, ja se själv...

Image

Har ju sett fler Vespor i samma kulör så så svårt borde det inte vara...
Motorlucka och styre är svarta så det är därför jag vill ha originalkulören så jag kan lacka den i samma färg som resten av Vespan.
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

det är nog din soppakran som har sett bättre dagar helt enkelt...
Bara att beställa ny och låna specialverktyg av en kompis och sedan byta. :grin:
Medlem i Svenska Scooterklubben.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tornet wrote:Började fippla lite med soppakran och fick den att gå till kl 3, men även hela vägen till kl 12, ställde det på kl 3...körde glad i hågen iväg och fick stopp efter ca 100m.
Ställde tillbaka vredet i läge kl 9, körde 100m sen dog den igen...300m och 3 stopp senare var jag hemma igen...
Skruva ner kranen, det kan vara kranens gummipackning nr 49 som pajat. Nya packningen skall tåla nya bensinen bättre. Sätter du ihop kranen rätt, så får du 3 lägen stängd-öppen-reserv. Du behöver inte ta bort kranen från tanken... :grin:
Image
Tornet
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tornet »

Fritte:
När jag ser din bild upptäcker jag att jag inte har den långa pipen upp i tanken, bara en öppning i botten!
Jag ser att det är bensin i bensinfiltret och jag ser att kranen påverkar mojängen i tanken, man ser att det blir svart när jag stänger kran och vitt/metallfärgat när jag öppnar.

Kanske dags att se över hela rasket så man får en tillförlitlig Vespa.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Tornet wrote:Fritte:
När jag ser din bild upptäcker jag att jag inte har den långa pipen upp i tanken, bara en öppning i botten!
Jag ser att det är bensin i bensinfiltret och jag ser att kranen påverkar mojängen vilket nr? i tanken, man ser att det blir svart var? när jag stänger kran och vitt/metallfärgat när jag öppnar.

Kanske dags att se över hela rasket så man får en tillförlitlig Vespa.
:grin: :grin: :grin: :grin:
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Tornet wrote:Ronnie:
Jajamensan, gamla goda GMF... :grin: Är numer på Diskantforum och en gång i veckan hälsar jag på Ljudbojen.

Ronnie o freddarok:
Om jag förstått säljaren rätt så är kl 6 PÅ och kl 9 AV. Har försökt nå fler lägen med milt våld men ej lyckats. Kranen ser ny ut och matchar ej ersättningskranar jag sett i de webbutiker jag browsat. Se bilderna.
Haha...Sverige är litet. Själv besöker inga gitarr/musikforum särskilt ofta längre utan håller mig till att speka. Det är alldeles för lite OT på de kvarvarande jämfört med GMF. :wink:

Såvitt jag kan se på bilderna ser kranen rätt ut, men det är iofs svårt att se ordentligt...är nog böjd att hålla med Fritte och Crispin: riv kranen och se hur det ser ut. Det är säkert något ganska enkelt fel egentligen...
Tornet
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tornet »

Fritte:
Mojäng nr 50, i botten av mojängen.
Kollade i solljus med näbben ner i tanken. :grin:

Ronnie:
Diskantforum har efter ett halvår nästan kommit upp i GMF klass!
Joina upp! Samma idioter, samma antagonister! :grin:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva - skruva! :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin: :grin:
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Kan det vara så att någon bytt bensinkranen på din hoj till en från Vespa PX? PX (från 1984) har bensinmätare och därmed ingen reserv i kranen. Där finns bara två lägen, av (kl 3) och på (kl 9). Har ingen aning om den kranen faktiskt passar på Vespa 50 men det skulle kunna vara förklaringen. Och lösningen därmed att byta till en korrekt kran (kräver specialverktyg).
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Innan du börjar meka för mycket: lyft ur tanken och kolla gummipackningen i kranvredet samt att någon djuping inte bara har vänt på lås-/fjäderbrickan eller själva vredet som styr de tre lägena stängd, öppen och reserv. Blir helt galet om något av dessa sitter fel...
Tornet
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tornet »

Skall ge mig på detta under helgen om tid finnes!

Bör/måste man tömma tanken?
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Det går bra att modifiera PX-kranen så att den får tre lägen. Det handlar bara om att fördjupa ett av hålen i metallhuset, när man plockar isär kranen så kan man lista ut vilket. Det läge som fattas är ju det normala "på" (klockan 12), men början till hålet där soppan ska rinna finns i gjutningen.

Lycka till!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Dartman wrote:Det går bra att modifiera PX-kranen så att den får tre lägen. Det handlar bara om att fördjupa ett av hålen i metallhuset, när man plockar isär kranen så kan man lista ut vilket. Det läge som fattas är ju det normala "på" (klockan 12), men början till hålet där soppan ska rinna finns i gjutningen.

Lycka till!
---tror att röret som ger normalläge endast finns i ej PX-lussokranarna.
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
Post Reply