Fonta 125cc

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
jontaw
Nybörjare
Nybörjare

Fonta 125cc

Post by jontaw »

Hejsan, någon som vet något om den här?

http://www.blocket.se/vi/16043970.htm?ca=9_s&last=1

Jag har hittat det här:
http://www.alibaba.com/product-gs/20023 ... 95#page960

/ Jonta
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Jag får genast en aning om att kanske Piaggios firma inte kommer att gilla det där namnet....
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Jag får mer en känsla av att Honda inte kommer att gilla den totala kopieringen av Honda Shadow/Joker... Snygg, men jag skulle nog föredra den "riktiga" Hondan...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

vespaco wrote:Jag får genast en aning om att kanske Piaggios firma inte kommer att gilla det där namnet....
piaggio verkar inte ha gått in för att sätta de mest unika efternamnen på sina vespor, hur skulle de kunna bry sig om någon "kopierar":

Gran Turismo (fanns väl redan i bilvärlden innan piaggio tog det)
Sprint (fanns väl redan i bilvärlden innan piaggio tog det)
Super (det tråkigaste av alla namn?)
Rally (Opel kallade sina Rallye, redan 1967? eller tidigare?)
Primavera (kanske det mest unika namnet på ett piaggiofordon?)
GS (fanns väl redan i bilvärlden innan piaggio tog det)
Super Sport (fanns väl redan i bilvärlden innan piaggio tog det)
Federico
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Gran Turismo och Primavera klingar vackert i ett bonnöra.
De andra är, för mig, tyvärr ganska intetsägande.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Lärling

Post by Bergfors »

Federico wrote: piaggio verkar inte ha gått in för att sätta de mest unika efternamnen på sina vespor, hur skulle de kunna bry sig om någon "kopierar"
Problemet var väl att annonsen använde namnet "Vespa".

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bergfors wrote:
Federico wrote: piaggio verkar inte ha gått in för att sätta de mest unika efternamnen på sina vespor, hur skulle de kunna bry sig om någon "kopierar"

/Jörgen
missade det. klantigt av ett företag som säljer scooters.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

bufflig wrote:Jag får mer en känsla av att Honda inte kommer att gilla den totala kopieringen av Honda Shadow/Joker... Snygg, men jag skulle nog föredra den "riktiga" Hondan...
den är väl bygggd på licens? tillverkas Hondan fortfarande?
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Bergfors wrote:

/Jörgen
Det var just McVespa jag menade. Sprint är ju überalles namn allt från spring till bil. Kombinationen Sprint och Vespa ger ju dock ett ännu startkare koppling till Vespa. Men om hela skotern är en kopia av ett annat stort märke så är tillverkaren verkligen inte räddhågad...
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Att folk i allmänhet kallar sina Bajaj´s, Kymco´s och Yamaha´s för Vespa är ju ett tecken på att
varumärket slagit igenom och att man har välkänd och lyckad produkt.
Se bara på photoshop som har blivit ett eget ord.
Nu för tiden så säger man inte bildbehandla utan använder istället "Photoshopa".
Adobe som gör programmet är inte alls glada åt detta.
Jag tycker nog att de borde vara glada över att ha fått sin produkt till ett Begrepp och inte bara en produkt.
I Vespans fall så kan jag ju iofs tänka mig att man inte vill att sämre produkter ska rida på Vespa-vågen.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
För mycket fritid...

Post by Federico »

moorflax wrote:Att folk i allmänhet kallar sina Bajaj´s, Kymco´s och Yamaha´s för Vespa är ju ett tecken på att
varumärket slagit igenom och att man har välkänd och lyckad produkt.
Se bara på photoshop som har blivit ett eget ord.
Nu för tiden så säger man inte bildbehandla utan använder istället "Photoshopa".
Adobe som gör programmet är inte alls glada åt detta.
Jag tycker nog att de borde vara glada över att ha fått sin produkt till ett Begrepp och inte bara en produkt.
I Vespans fall så kan jag ju iofs tänka mig att man inte vill att sämre produkter ska rida på Vespa-vågen.
det är intressant att vi i sverige är ganska ensamma om att kalla alla scooters för vespa. många andra länder i europa och skandinavien har samlingsord eller kallar fordonstypen scooter.

vi kallar ju inte motorcykel för något annat än motorcykel.

Att jämföra med photoshop är inte helt rättvisande, för idag är ju deras konkurrenter uppköpta eller utslagna från marknaden. finns det något bildbehandlingsprogram som är att jämföra med photoshop?

Andra produktnamn som vi använder till samlingsnamn:

Thermos (Isolerad flaska som håller värme eller kyla)

kommer ni på fler???
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

xerox
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

i usa säger man "Hover" för dammsuga
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

jeep
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Federico wrote:
Att jämföra med photoshop är inte helt rättvisande, för idag är ju deras konkurrenter uppköpta eller utslagna från marknaden. finns det något bildbehandlingsprogram som är att jämföra med photoshop?
Jo visst finns det konkurrenter till Photoshop men om Gimp, Corel Photo-Paint, Graphic Converter, Uled är "riktiga" konkurrenter är väl kanske tveksamt iofs.
Hur som helst så tar de ju marknadsandelar från Adobe med dessa program.
Fler samlingsnamn? Hmm... Ajax? njaää..
Finns ju säkert massor men jag kan inte komma på någon bara för det. :wink:
Hur ät det med "Tape"?
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
Lärling

Post by moorflax »

Jacuzzi och plywood :grin:
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
För mycket fritid...

Post by Federico »

moorflax wrote: Jo visst finns det konkurrenter till Photoshop men om Gimp, Corel Photo-Paint, Graphic Converter, Uled är "riktiga" konkurrenter är väl kanske tveksamt iofs.
Hur som helst så tar de ju marknadsandelar från Adobe med dessa program.?

Jag tror inte att de är konkurrenter, oftast finns det funktioner i de mindre programmen som just när de släpptes var bättre än photoshop, men i nästa version av PS har man oftast lagt in en liknande, eller som plugin. För 10-15 år sedan fanns det riktiga konkurrenter, då Photoshop inte fungerade bra på PC, när datorkraften och minnet in räckte till, när 8-bitar var standard. Kommer b.l.a ihåg "Live Picture" och "PhotoRetouch Pro".

Sorry för OT.....
Federico
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Om det riktiga ordet är besvärligare än "varumärket" så kan märket ta över. Men det beror också på hur man tar ord, ni i Sverige verkar kopiera väldigt lätt utländska ord istället för att hitta på egna. Finare kanske ään vardagssvenskan? Pröva på att säga manipulera/behandla/fixa istället för photoshoppa. Bild är ju undermedvetet eftersom det är en bild i fråga. Jag skulle inte använda photoshop som verb, men jag har förstås protesterat genast från början mot varumärken som verb. "Nu skall jag turtla min Vespa! Har du castrolat bensinen?" :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

moorflax wrote:Jacuzzi och plywood :grin:
tänkte också på plywood, men är det verkligen ett varumärke? masonit däremot är ju det.
Federico
moorflax
Lärling
Lärling

Post by moorflax »

Federico wrote:
tänkte också på plywood, men är det verkligen ett varumärke? masonit däremot är ju det.
Plywood är nog lite tveksamt. Ser det nu när jag "googlar" :wink: på det.
Jag kan hålla en utläggning om photoshop i timtal men jag tror vi tar det på ett annat forum va? :)
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
För mycket fritid...

Post by Federico »

moorflax wrote:Jag kan hålla en utläggning om photoshop i timtal men jag tror vi tar det på ett annat forum va? :)
yes. jag är egentligen inte så intresserad av själva programmet eller datorer alls. råkade bara styra in på det djupare eftersom det har varit mitt huvudverktyg på jobbet sedan 1992/93 nån gång..... ska försöka glädja de andra med lite photosho... förlåt bildbehandlade scooterbilder i stället!
Federico
ola.G
Entusiast
Entusiast

Post by ola.G »

Federico wrote:
moorflax wrote:Jacuzzi och plywood :grin:
För drygt tjugo år sedan på träteknisklinje i Gävle fick vi lära oss att den korrekta termen för det som brukar kallas masonite är "träfiberskiva".Numera bör man dock leta efter "board" i prislistan,om man är ute efter masonite.....
Ola.G
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Om man tittar på trådens annons så undrar jag var skoterns riktiga namn egentligen finns? Antar att Fonta är riktiga namnet, som jontaw hittat, och modellen Sprint och Vespa ett felaktigt ord för skoter, mc för att förtydliga att det inte är en moped. Det är tydligen skrivaren/affären som har rubricerat den med fel ord, alltså mc scooter. Mc Vespa låter aningen skotskt tycker jag... :grin: Måntro den går på whisky?
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

fritte wrote: den är väl bygggd på licens? tillverkas Hondan fortfarande?
Ja, kanske licensbyggd. Jag tror inte Hondan tillverkas längre iallafall. Frågan är om det fortfarande är Honda-kvalitet? Priset antyder annorlunda :wink:
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

jontaw in da house:
Hejsan, någon som vet något om den här

Bara att plasten mest påminner om en Barbie Scooter, så otroligt hård & spröd, Volvo (av all ställen som säljer scooter & mopeder) här i Enköping har ett par stående, tydligen någon kampanj där man får en moppe eller 125'a på köpet, precis som den där andra scooter & moped handlaren El Giganten som nu även dom levererar scooters till alla & envar. Honda Shaodw/Joker har alltid varit en favorit tillsammans med Aprilia Habana Custom, har ett sånt bygge i bakhuvudet lackat i Amerikanska flaggan och aphäng som Captain America hojen från Easy Rider men den här Kina kopian är bara såååå dålig att det inte är lönt....

DP says: En dag dyker det upp en Habana Custom lösen hoj, då ni....
Post Reply