Skillnad på P200 och PX 200?
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Det är nog ett finmaskigt nät... Brukar ju vara en del gammalt bôs när man tar bort cylinderkåpan, hindrar kylning en hel del.
Centrifugalfilter för att slippa blästra motorns insida med sand.....Mums, inte så vanligt att se på 2 hjulingar, dock rätt coolt!
Måste bara hitta ett bra objekt att arbeta på.
Centrifugalfilter för att slippa blästra motorns insida med sand.....Mums, inte så vanligt att se på 2 hjulingar, dock rätt coolt!
Måste bara hitta ett bra objekt att arbeta på.
Sammanfattningsvis:
* Specialtank bestående av två PX-tankar ihopsvetsade.
* Stor luftfilerburk bredvid bensinkranen
* Ensitssadel med förstärkt fjädring
* Modifierad bakstötdämpare med förstärkt bussning i nylon
* Gigantiskt Marchal-strålkastare på framstänkan
* Finmaskigt mät istället för vanligt galler över fläkt
* Galler över vanliga strålkastaren
* Kraftigt handtag bak
* Dryckeshållare ovanpå handskfack (vänster/höger)
* Gummistrapslås för handsfackslådan
* Bungee-låsning för sidokåpor
* 4.00/10 crossdäck
* Specialavgassystem uppdraget under vänster sidokåpa för max markfrigång
Mvh
Guran
* Specialtank bestående av två PX-tankar ihopsvetsade.
* Stor luftfilerburk bredvid bensinkranen
* Ensitssadel med förstärkt fjädring
* Modifierad bakstötdämpare med förstärkt bussning i nylon
* Gigantiskt Marchal-strålkastare på framstänkan
* Finmaskigt mät istället för vanligt galler över fläkt
* Galler över vanliga strålkastaren
* Kraftigt handtag bak
* Dryckeshållare ovanpå handskfack (vänster/höger)
* Gummistrapslås för handsfackslådan
* Bungee-låsning för sidokåpor
* 4.00/10 crossdäck
* Specialavgassystem uppdraget under vänster sidokåpa för max markfrigång
Mvh
Guran
victor wrote:Underbar stralkastare!Federico wrote:ser ut som ett skydd för fläkten också, för att inte få in sand?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
I början av 80-talet bode jag i Holland och var då med i nystartade LCN (Lambretta Club Nederland). När Paris-Dakar fick en special scooter klass, troligtvis samtidigt som dessa Vespor togs fram, var de några medlemmar i LCN som ville köra PD på special preparerade Lambrettor.
De byggde och provkörde Lambrettor med GP200 motor, 4x10 cross däck, stor tank (20l?) och förstäkt bakfjäder. Men de hittade inga sponsorer och kom kom aldrig iväg om jag minns rätt.
/Aryan
De byggde och provkörde Lambrettor med GP200 motor, 4x10 cross däck, stor tank (20l?) och förstäkt bakfjäder. Men de hittade inga sponsorer och kom kom aldrig iväg om jag minns rätt.
/Aryan
Vad är det som gör att du fastnat för P/PX? Inget ont om de modellerna, tvärt om, men när jag läser din motivering för Vespa ser jag en Rally eller kanske en SS framför mej.moorflax wrote:Hela mitt liv har jag alltid varit ute efter den där kicken som en riktigt vass motorcykel kan ge. Nu vill jag testa det motsatta.
Jag funderade länge innan jag kom på tanken med Vespa.
HD? Fjolligt
EU-Moppe? Tilltalar mig inte alls
Normal mc typ Honda Hornet? Aldrig i livet, hatar mainstream
Vespa? Jomenvisst, det funkar ju!
Jag vill börja med en någorlunda driftsäker Vespa för att se om det är nåt för mig.Bengan wrote: Vad är det som gör att du fastnat för P/PX? Inget ont om de modellerna, tvärt om, men när jag läser din motivering för Vespa ser jag en Rally eller kanske en SS framför mej.
Om det är som jag tror, att jag kommer gilla det här, så kommer jag säkert att köpa en något mer linjeskön äldre vespa i framtiden.
En annan tanke som maler i huvudet är en äldre vespa med mycket krom och kanske flake-lack

Min Gixxer i garaget måste ju få en lillebror också

Eller storebror, beroende på hur man ser det.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Jag vill börja med en någorlunda driftsäker Vespa för att se om det är nåt för mig.
Om det är som jag tror, att jag kommer gilla det här, så kommer jag säkert att köpa en något mer linjeskön äldre vespa i framtiden.
En annan tanke som maler i huvudet är en äldre vespa med mycket krom och kanske flake-lack
Min Gixxer i garaget måste ju få en lillebror också
Eller storebror, beroende på hur man ser det.[/quote]
Det är bara att köpa
Tänkte på samma sätt som du! Har själv en Z1000 -08 men ville testa detta med Vespa så då skaffade jag mig en. Nu blev det en "Vietnam Vespa" med PX motor. Tyvärr så har jag inte kört mer än 10 meter med den (pga av trasig kondensator).
Men snart så!
Om det är som jag tror, att jag kommer gilla det här, så kommer jag säkert att köpa en något mer linjeskön äldre vespa i framtiden.
En annan tanke som maler i huvudet är en äldre vespa med mycket krom och kanske flake-lack

Min Gixxer i garaget måste ju få en lillebror också

Eller storebror, beroende på hur man ser det.[/quote]
Det är bara att köpa

Men snart så!
Ringde och pratade med killen idag.fritte wrote:hur har det gått med Helsingborgsvespan??
Riktigt trevlig och väldigt kunnig.
Samtalet hade en tendens att spåra ur i både Gixxers och gamla Alfor men det var kul att prata gemensamma intressen.
Vespan då?
Jo, enligt honom så är den i gott mekaniskt skick med 1800 mil på mätaren och servad för ca 100 mil sedan.
Den var, enligt honom, i ett typiskt italiensk skick med lite bucklig framskärm, någon repa här och där och lite ytrost på sina ställen.
Jag gillar det där patinerade stuket och har inte så mycket emot det.
Man kan ganska lätt få den riktigt snygg, om man nu vill det.
Köper jag den så kommer jag nog att åka med den som den är.
12600:- vill han ha. Jag vet inte om det är bra eller dåligt.
Det fanns en PX -83:a på blocket för 13000:- men den hade gått längre och verkade inte vara så väl servad + att det var den något kantigare px:en.
Vad tror ni, är det ett ok pris?
Jag lär ju pruta men jag är lite osäker på hur mycket.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Njae.... Vet inte, men lite vill jag nog pruta.fritte wrote:svårt att säga utan att ha sett & provkört, men det verkar rimligt.moorflax wrote:Vad tror ni, är det ett ok pris?
Jag lär ju pruta men jag är lite osäker på hur mycket.
Är det så mycket att pruta på?
12600:- är ju ett lite konstigt pris. Som gjort för att prutas på.
Milen (1800) var ju en klar fördel iaf.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Jag skulle lätt ta den silverfärgade, just för färgen. En silverfärgad -81:as P kommer du att kunna leva betygligt längre med än en vit PXmoorflax wrote:Det fanns en PX -83:a på blocket för 13000:- men den hade gått längre och verkade inte vara så väl servad + att det var den något kantigare px:en.
Vad tror ni, är det ett ok pris?
Håller med, min silverfärgade 81:a trivdes jag med 10 år innan omlackning..Bengan wrote:Jag skulle lätt ta den silverfärgade, just för färgen. En silverfärgad -81:as P kommer du att kunna leva betygligt längre med än en vit PXmoorflax wrote:Det fanns en PX -83:a på blocket för 13000:- men den hade gått längre och verkade inte vara så väl servad + att det var den något kantigare px:en.
Vad tror ni, är det ett ok pris?

Jag tycker att 10% borde gå att pruta.
Det är väl skillnad på en P200 och en äldre Vespa/Lambretta som ju ofta budas uppåt. Att hösten närmar sig borde väl också hjälpa till att få ner priset.
Det är helt fritt att pruta så hårt som man vill om inte annonsen säger något annat. För min egen del så tycker jag att det hör till affären när man köper fordon.
Jag sa till och med till en dam som köpte min P200 att det var helt ok att pruta på den då jag själv satt ett pris som jag tänkt skulle prutas på.
Hon prutade och vi blev båda nöjda med försäljningen/köpet.
// K
Det är väl skillnad på en P200 och en äldre Vespa/Lambretta som ju ofta budas uppåt. Att hösten närmar sig borde väl också hjälpa till att få ner priset.
Det är helt fritt att pruta så hårt som man vill om inte annonsen säger något annat. För min egen del så tycker jag att det hör till affären när man köper fordon.
Jag sa till och med till en dam som köpte min P200 att det var helt ok att pruta på den då jag själv satt ett pris som jag tänkt skulle prutas på.
Hon prutade och vi blev båda nöjda med försäljningen/köpet.
// K
moorflax wrote:Njae.... Vet inte, men lite vill jag nog pruta.fritte wrote:svårt att säga utan att ha sett & provkört, men det verkar rimligt.moorflax wrote:Vad tror ni, är det ett ok pris?
Jag lär ju pruta men jag är lite osäker på hur mycket.
Är det så mycket att pruta på?
12600:- är ju ett lite konstigt pris. Som gjort för att prutas på.
Milen (1800) var ju en klar fördel iaf.
10% är väl ungefär vad jag hade tänkt mig att pruta. Eller egentligen lite till. Men landar det runt 11000:- är jag nöjd.Klingen wrote:Jag tycker att 10% borde gå att pruta.
Det är väl skillnad på en P200 och en äldre Vespa/Lambretta som ju ofta budas uppåt. Att hösten närmar sig borde väl också hjälpa till att få ner priset.
Det är helt fritt att pruta så hårt som man vill om inte annonsen säger något annat. För min egen del så tycker jag att det hör till affären när man köper fordon.
Jag sa till och med till en dam som köpte min P200 att det var helt ok att pruta på den då jag själv satt ett pris som jag tänkt skulle prutas på.
Hon prutade och vi blev båda nöjda med försäljningen/köpet.
// K
Han har lovat att ta lite fler bilder och skicka i helgen.
Ser dessa ok ut så lägger jag nog ett bud osett.
Jag tror mig vara människokännare efter 10 år som utbildare och killen ingav förtroende utan att vara försäljartypen.
Men men... jag kan ju ha fel naturligtvis.
Vore ju liiite trist att åka 55 mil i onödan

Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Hur gör man då för att få bättre bromsar på en Vespa?fritte wrote:jag var inte imponerad, bytte tillbaka till trumma efter några år..moorflax wrote:Aha! det låter ju lite intressant.fritte wrote: inte som standard, en eftermarknadspryl som jag hämtade i Milano
Jag antar att det gör en del för bromsförmågan?
Jag har ju inte provat själv men vad jag hört och läst så är ju inte dessa sporthojslika direkt.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Hade en nästan nära encounter med en röd SL buss för att jag över estimerade mina trumbromsar och hastighetfritte wrote:trumman funkar bra för de hastigheter Vespan gör..

Idag är väl skivbromsarna som finns att köpa mycket bättre än de som fanns på 80talet eller? förutom att de möjligen låser hjulet lite för lätt om man bromsar häftigt.
OMG!!! Så det är sant att du HAR varit ung!!!!fritte wrote:Håller med, min silverfärgade 81:a trivdes jag med 10 år innan omlackning..

Bara det är gjord av plåt så....