Har nettopp kjøpt meg en 1960 Touring som jeg har tatt med meg hjem fra Stockholm til Norge.
Motoren er en tre-girs og er ikke akkurat så sprek i oppoverbakker. Spørsmålet mitt er om det er noe vits i å trimme en slik motor eller om det bare er lettere å kjøpe seg en px150 eller 200..
Kan man skifte den opp til en 4-girs?
Har også problemer med å få strøm til lys. Er det noen som har noen tips om hva som kan være galt? Kan det være en spole som er gått?
Tusen Takk for hjelp
mvh,
Adrien
1960 Touring
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by adrien</i>
<br />Har nettopp kjøpt meg en 1960 Touring som jeg har tatt med meg hjem fra Stockholm til Norge.
Motoren er en tre-girs og er ikke akkurat så sprek i oppoverbakker. Spørsmålet mitt er om det er noe vits i å trimme en slik motor eller om det bare er lettere å kjøpe seg en px150 eller 200..
Kan man skifte den opp til en 4-girs?
Har også problemer med å få strøm til lys. Er det noen som har noen tips om hva som kan være galt? Kan det være en spole som er gått?
Tusen Takk for hjelp
mvh,
Adrien
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Visst går det att trimma en Touring -60 motor med gott resultat. De flesta trimdelarna till PX 125-150 passar direkt eller är konverteringsbara. Tre eller fyra växlar påverkar inte toppfarten, däremot kan den bli mer lättkörd men 4-växlar då stegen blir tätare. Vet inte om man kan köpa nya 4-v lådor som passar, troligtvis billigare att köpa en hel motor.
PX motor är alltid en fin uppgradering för gamla Vespor, och i din passar den utan modifiering av ramen. Elen måste fixas men det är enkelt. 12v elsystem och elektronisk tändning!
Dessvärre är PX motorer sällsynta och kan vara dyra här uppe i norden. En 177cc setup med tillbehör brukar bli billigare och ger troligtvis mer effekt, men pålitligheten blir sämre än en original Touring.
Planerar du att lägga mer än 4-5000kr på motorn kan det kanske vara värt att leta upp en beg. PX200 motor nere i europa (tyskland)
Federico
<br />Har nettopp kjøpt meg en 1960 Touring som jeg har tatt med meg hjem fra Stockholm til Norge.
Motoren er en tre-girs og er ikke akkurat så sprek i oppoverbakker. Spørsmålet mitt er om det er noe vits i å trimme en slik motor eller om det bare er lettere å kjøpe seg en px150 eller 200..
Kan man skifte den opp til en 4-girs?
Har også problemer med å få strøm til lys. Er det noen som har noen tips om hva som kan være galt? Kan det være en spole som er gått?
Tusen Takk for hjelp
mvh,
Adrien
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Visst går det att trimma en Touring -60 motor med gott resultat. De flesta trimdelarna till PX 125-150 passar direkt eller är konverteringsbara. Tre eller fyra växlar påverkar inte toppfarten, däremot kan den bli mer lättkörd men 4-växlar då stegen blir tätare. Vet inte om man kan köpa nya 4-v lådor som passar, troligtvis billigare att köpa en hel motor.
PX motor är alltid en fin uppgradering för gamla Vespor, och i din passar den utan modifiering av ramen. Elen måste fixas men det är enkelt. 12v elsystem och elektronisk tändning!
Dessvärre är PX motorer sällsynta och kan vara dyra här uppe i norden. En 177cc setup med tillbehör brukar bli billigare och ger troligtvis mer effekt, men pålitligheten blir sämre än en original Touring.
Planerar du att lägga mer än 4-5000kr på motorn kan det kanske vara värt att leta upp en beg. PX200 motor nere i europa (tyskland)
Federico
här kommer en länk till ett ställe som säljer beg och nya PX200 motorer.
http://www.vespe.at
490€ för en begagnad och ca 60€ i frakt till Sverige.
alltså kan man få hit en motor för ca 5500kr
har ingen koll på hur skicket är på deras beg. motorer men gissar att företaget är så pass etablerat att man inte blåser kunder och skickar skräp.
Federico
http://www.vespe.at
490€ för en begagnad och ca 60€ i frakt till Sverige.
alltså kan man få hit en motor för ca 5500kr
har ingen koll på hur skicket är på deras beg. motorer men gissar att företaget är så pass etablerat att man inte blåser kunder och skickar skräp.
Federico
En kamrat till mig köpte sig en px200snurra därfrån häromveckan, jag tror det landade på 6000:- totalt. Han ville ha en orginalmotor till en pålitlig pendlarmoppe. Han blev sådäär nöjd över att det satt ett skuret polini på, bromstrummans ipressade stålring hade släppt och att förgasaren var helt gängpaj mest överallt. Han har försökt att meljkontakta dom men dom svarar inte längre......
Men som sagt då 200:a motorer inte växer på träd i norden så kan det bli billigare att köpa en välrostad p-px från t.ex västkusten. Där brukar dom se ut som s**t (Nej Andreas & Rolf , jag menar inte era!)efter ett par vintrar pga saltfuktigheten i luften. Hittar man en sådan lite halvbilligt så kan man oftast provköra motorn också, vilket ju är trevligt. Det är ju liksom aldrig någon som monterar UR en motor ur en scooter för att den fungerar bra...
Ola Backer Linköping
Men som sagt då 200:a motorer inte växer på träd i norden så kan det bli billigare att köpa en välrostad p-px från t.ex västkusten. Där brukar dom se ut som s**t (Nej Andreas & Rolf , jag menar inte era!)efter ett par vintrar pga saltfuktigheten i luften. Hittar man en sådan lite halvbilligt så kan man oftast provköra motorn också, vilket ju är trevligt. Det är ju liksom aldrig någon som monterar UR en motor ur en scooter för att den fungerar bra...
Ola Backer Linköping
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Ola Lång</i>
<br />En kamrat till mig köpte ...Han har försökt att meljkontakta dom men dom svarar inte längre......
Det är ju liksom aldrig någon som monterar UR en motor ur en scooter för att den fungerar bra...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Värdelöst, varför skicka iväg s**t. Står det något om skicket på hemsidan?
Man monterar väl ur motorn om scootern är krockad framtill och för dyr att laga, en sån PX motor kan ju vara hur fin som helst.
ring istället för att maila:
Vespashop
Norbert Wallinger / A-5440 Golling / Markt 75 / Salzburg - KEINE REGELMÄSSIGEN ÖFFNUNGSZEITEN
0043/ (0) 664 488 61 16 oder 0039/0522 672700
Federico
<br />En kamrat till mig köpte ...Han har försökt att meljkontakta dom men dom svarar inte längre......
Det är ju liksom aldrig någon som monterar UR en motor ur en scooter för att den fungerar bra...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Värdelöst, varför skicka iväg s**t. Står det något om skicket på hemsidan?
Man monterar väl ur motorn om scootern är krockad framtill och för dyr att laga, en sån PX motor kan ju vara hur fin som helst.
ring istället för att maila:
Vespashop
Norbert Wallinger / A-5440 Golling / Markt 75 / Salzburg - KEINE REGELMÄSSIGEN ÖFFNUNGSZEITEN
0043/ (0) 664 488 61 16 oder 0039/0522 672700
Federico