Skillnad på P200 och PX 200?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Patrik_
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Wed 12 Apr 2006, 15:16
Location: Sweden

Post by Patrik_ »

Ytterligare en fördel med -84 och framåt är kombinerat tänd/styrlås och ett snyggare och mera funktionellt hastighetsmätarkluster med bensinmätare etc integrerat.

Mina 0,02 ¢

/Patrik
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

P200 har tändningsnyckeln mera lättåtkomligt placerad :grin: :grin:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

moorflax wrote: Lite lite trist att just 81:an finns i Helsingborg, 55 mil ifrån mig.
Men men... tåg ner och sen stanna på halva vägen hem och övernatta.
55 mil är inget på en P200 ;) fixar du lätt på en dag!
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

calle wrote:
moorflax wrote: Lite lite trist att just 81:an finns i Helsingborg, 55 mil ifrån mig.
Men men... tåg ner och sen stanna på halva vägen hem och övernatta.
55 mil är inget på en P200 ;) fixar du lätt på en dag!
Skulle nog föredra bil med släp. Det fixar du på en dag i alla fall.

Du ska köra en gammal scooter du inte känner till så väl en lång sträcka, risken att det händer något är inte försumbar. Dessutom är inte komforten SÅ bra. Eller det kanske är jag som är vek...
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Bengan wrote:Eller det kanske är jag som är vek...
mmm... :evil: :evil:
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Bengan wrote:Skulle nog föredra bil med släp. Det fixar du på en dag i alla fall.

Du ska köra en gammal scooter du inte känner till så väl en lång sträcka, risken att det händer något är inte försumbar. Dessutom är inte komforten SÅ bra. Eller det kanske är jag som är vek...
Du kan också:
1. ha en vän med släp i beredskap
2. mobiltelefon
3. verktyg

(bara retas lite...viktigaste är ju att du får en scooter du trivs med ;)

Lycka till med ditt Vespaköp!

Med nyköpt scooter i 55 mil kan det bli ett äventyr att komma ihåg när adventsljusstakens elektriska lampor glimmar mot snön. :grin:
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Jo det lutar väl åt att jag lånar ett släp.
Risken är väl att man får en bakdel liknande en babian annars.
Ska maila killen idag så får vi se om han har den kvar...
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

moorflax wrote:Risken är väl att man får en bakdel liknande en babian annars.
Ja hur skulle det se ut? he he
Om du nu kör scooter hela vägen får du väl ta en före och efterbild, gärna med en babian vid sidan om så att det lätt kan jämföras.

Med en dålig sadel så är det lite smärtsamt de första tiotalet milen, sen brukar det bli avdomnat...efter 100mil scooter har man ingen känsla alls kvar ...
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

calle wrote:
moorflax wrote:Risken är väl att man får en bakdel liknande en babian annars.
Ja hur skulle det se ut? he he
Om du nu kör scooter hela vägen får du väl ta en före och efterbild, gärna med en babian vid sidan om så att det lätt kan jämföras.
Sådärja!
Nu börjar denna tråd spåra ur sådär skönt som den bara kan göra på www.sporthoj.com :wink:
Ju mer jag tänker på det, ju mer sugen blir jag på att köra hem den.
Jag körde en Gsx-R750 85:a upp till Haparanda för en massa år sedan.
100 mil enkel resa utan andra raster en tankstopp. Det funkade ju då, så då kanske det funkar med halva sträckan nu när jag är dubbelt så gammal med hälften av förståndet. :wink:
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

55 mil med en fungerande P/PX är ingen match, förutom att man kan få lite ont i rumpan och ryggen.

När jag köpte min första scooter så körde jag den från Surte utanför Göteborg upp till Stockholm, ungefär samma distans. Det var en PX125, så jag kunde inte ligga riktigt lika snabbt som du kommer kunna göra med din. Jag var således ganska tacksam när Södertälje uppenbarade sig efter 9 timmar med tankstopp (för många) och mat. Väl hemma så var jag dock glad att jag hade gjort det, man upplever resan betydligt mer än med andra fordon, och då talar jag inte om bekvämlighetsbiten.

Jag menar: Paris Dakar har körts med P200! Vad är då 55 mil på vanlig väg? Jag bara frågar!

Mvh

Guran

moorflax wrote:
calle wrote:
moorflax wrote:Risken är väl att man får en bakdel liknande en babian annars.
Ja hur skulle det se ut? he he
Om du nu kör scooter hela vägen får du väl ta en före och efterbild, gärna med en babian vid sidan om så att det lätt kan jämföras.
Sådärja!
Nu börjar denna tråd spåra ur sådär skönt som den bara kan göra på www.sporthoj.com :wink:
Ju mer jag tänker på det, ju mer sugen blir jag på att köra hem den.
Jag körde en Gsx-R750 85:a upp till Haparanda för en massa år sedan.
100 mil enkel resa utan andra raster en tankstopp. Det funkade ju då, så då kanske det funkar med halva sträckan nu när jag är dubbelt så gammal med hälften av förståndet. :wink:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

en Vespa ska väl köras, inte bli körd, eller? :mrgreen:
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Hedge wrote:55 mil med en fungerande P/PX är ingen match, förutom att man kan få lite ont i rumpan och ryggen.

När jag köpte min första scooter så körde jag den från Surte utanför Göteborg upp till Stockholm, ungefär samma distans. Det var en PX125, så jag kunde inte ligga riktigt lika snabbt som du kommer kunna göra med din. Jag var således ganska tacksam när Södertälje uppenbarade sig efter 9 timmar med tankstopp (för många) och mat. Väl hemma så var jag dock glad att jag hade gjort det, man upplever resan betydligt mer än med andra fordon, och då talar jag inte om bekvämlighetsbiten.

Jag menar: Paris Dakar har körts med P200! Vad är då 55 mil på vanlig väg? Jag bara frågar!
Hela mitt liv har jag alltid varit ute efter den där kicken som en riktigt vass motorcykel kan ge. Nu vill jag testa det motsatta.
Jag funderade länge innan jag kom på tanken med Vespa.
HD? Fjolligt
EU-Moppe? Tilltalar mig inte alls
Normal mc typ Honda Hornet? Aldrig i livet, hatar mainstream
Vespa? Jomenvisst, det funkar ju!
Jag är nu helt inne på att köra den hem. Antagligen lite dumt, men rätt ballt med en premiärtur på 55 mil.

Paris Dakar med en P200? :shock: Det är ju bara för ballt :grin:
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Image
10-tumshjul i öknen? Nja... Det är nog en resa jag hoppar över.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Hedge wrote:55 mil med en fungerande P/PX är ingen match, förutom att man kan få lite ont i rumpan och ryggen.
Att köra långt på scooter är oftast rätt trevligt, man hinner fundera en del över livet. För några veckor sedan, när bl a Hedge och jag var på Sauna Run i Finland, körde jag på min PX 200 ensam först c:a 50 mil Göteborg-Stockholm (medvind, 6 tim 15 min, 17 l bensin) och sedan hem 50 mil till (motvind, 7 tim, 21 l bensin). Fullt njutbart, bara lite regn, och min rumpa är precis lika vacker som den alltid har varit 8)

Däremot skulle jag nog tveka att köra samma sträcka på en nyköpt okänd hoj, risken för akutmek på vägen är inte försumbar ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

om du är medlem i SSK så ta med dig en lista på medlemmar längst vägen.
Om du sen får problem på resan så kanske någon kan bistå dig... :smile:
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Nu har jag mailat.
Nu är det bara och vänta och se om det blir en Helsingborgresa nästa helg.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

jencla wrote:[
Att köra långt på scooter är oftast rätt trevligt, man hinner fundera en del över livet.
Ja, eller hur man behåller det, hur man nu vänder på det. Jag tycker mest jag brukar toklyssna efter visslande ljud, ha två fingrar på kopplingen, konstant räkna på bromssträcker som trumbromsar och 10"-hjul ger medans vespan vibrerar som om den skulle ramla isär vilken sekund som helst, alltjämnt med en hastighetsmätarnål som dallrar mot slutet av mätaren.... Vilket kanske innebär 115 km/h... Men mycket mer adrenalinkick än att hålla 200 km/h på en BMW :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

det är så vackert! tänk att bygga en replica på en sån!
Federico
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Federico wrote:
det är så vackert! tänk att bygga en replica på en sån!
Ja varför inte? Det är väl inget jätteprojekt.
Bara att sätta igång :grin:
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Scootering hade ett grymt reportage för några nummer sedan. Där ser man ganska bra hur dom moddat PD-vesporna.

Bästa detaljerna är den gigantiska runda luftburken som sitter bredvid bensinkranen, och den underbara long range tanken som helt simpelt konstruerades genom att ta bort överdelen på två tankar och svetsa ihop dom. Underdelen sticker upp precis bakom den specialfjädrade ensitssadeln. För övrigt körde dom på 4.00 x 10 crossdäck och hade ett specialbyggt avgassystem som kröp in under vänsterkåpan.

Jaja. Om jag någonsin varit sugen på att bygga en replika, så är det en sån.

Mvh

Guran
Federico wrote:
det är så vackert! tänk att bygga en replica på en sån!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Arrrg!
Har missat det numret av Scootering!
Nån som vill sälja?
Har haft planer ganska länge på att bygga en replika och köra ett par berömda Enduro tävlingar med.
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Scanna... scanna... scanna!!!

Eller nej, det får man ju inte :wink:
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

moorflax wrote:
Federico wrote:
det är så vackert! tänk att bygga en replica på en sån!
Ja varför inte? Det är väl inget jätteprojekt.
Bara att sätta igång :grin:
Är det ett extra luftfilter där datorväsk-kroken normalt är monterad under sadeln?

Hade de inte en jättetank dessutom, som tog upp hela den bakre delen av sadeln?

Edit: posten är från för tre timmar sedan, hade hängt sig. Såg nu att Guran nämnt att det är en luftburk :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

ser ut som ett skydd för fläkten också, för att inte få in sand?

Image
Federico
Post Reply