Nylackade sidokåpan ska få sitt emblem ditsatt.
Två av hålen överlevde, resten blev överlackade (med piggen från gamla emblemet i).
Nya ska borras upp och emblemet ska på på nått sätt som skyddar kåpan maximalt från skador.
Hedge hade en genomgång på en bra princip att följa. Tyvärr så har jag minne guldfisk när det gäller att memorera instruktioner så jag ber han att återbeskriva det i skriftligt form som jag lättare kan kolla upp innan proceduren.
Ni andra som har bra tips får gärna skriva ner de här!
Montering av LAMBRETTA emblem på sidokåpa
Montering av LAMBRETTA emblem på sidokåpa
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Montering av LAMBRETTA emblem på sidokåpa
Passa in märket NOGA, dvs böj försiktigt så att det ligger bra mot kåpan över hela ytan. Tejpa fast märket ordentligt med papptejp eller annan bra tejp. Se till att det sitter fast och sitter tajt mot kåpan, och att hela märket är tejpat så att du inte repar det.
Fixa ett bra mothåll. Jag kom på att en utrangerad kolv funkade bra. Lägg upp kåpan så att den nit du vill fästa ligger över mothållet. Kolla noga att den verkligen gör det, det måste vara helt stumt.
Tag sedan en automatkörnare (Clas Ohlson, Biltema), och körna i hålet på niten mot mothållet så att niten svampar upp sig. När den gjort det, tag en dorn och en hammare och knacka niten platt. OBS: Slå lagom. Slår du för hårt, kan du buckla kåpan.
Börja med ändnitarna och ta mittnitarna sist. Det funkade bäst för mig. Kolla mellan varje nit att inte emblemet lossnat från tejpen och blivit snett.
När alla nitarna är gjorda, tag bort tejpen och dubbelkolla att märket verkligen sitter helt fast. Gör det inte det, får du tejpa igen och knacka till felande nitar bättre.
P.S
Att nita emblem är trixigt. Jag tar inget som helst ansvar för eventuella lackskador, bucklor eller psykiska besvär som skulle kunna uppkomma.
D.S
Mvh
Guran
Fixa ett bra mothåll. Jag kom på att en utrangerad kolv funkade bra. Lägg upp kåpan så att den nit du vill fästa ligger över mothållet. Kolla noga att den verkligen gör det, det måste vara helt stumt.
Tag sedan en automatkörnare (Clas Ohlson, Biltema), och körna i hålet på niten mot mothållet så att niten svampar upp sig. När den gjort det, tag en dorn och en hammare och knacka niten platt. OBS: Slå lagom. Slår du för hårt, kan du buckla kåpan.
Börja med ändnitarna och ta mittnitarna sist. Det funkade bäst för mig. Kolla mellan varje nit att inte emblemet lossnat från tejpen och blivit snett.
När alla nitarna är gjorda, tag bort tejpen och dubbelkolla att märket verkligen sitter helt fast. Gör det inte det, får du tejpa igen och knacka till felande nitar bättre.
P.S
Att nita emblem är trixigt. Jag tar inget som helst ansvar för eventuella lackskador, bucklor eller psykiska besvär som skulle kunna uppkomma.
D.S
Mvh
Guran
kejj wrote:Nylackade sidokåpan ska få sitt emblem ditsatt.
Två av hålen överlevde, resten blev överlackade (med piggen från gamla emblemet i).
Nya ska borras upp och emblemet ska på på nått sätt som skyddar kåpan maximalt från skador.
Hedge hade en genomgång på en bra princip att följa. Tyvärr så har jag minne guldfisk när det gäller att memorera instruktioner så jag ber han att återbeskriva det i skriftligt form som jag lättare kan kolla upp innan proceduren.
Ni andra som har bra tips får gärna skriva ner de här!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hej,
Jag saknade flertalet nitar på mitt emblem. Istället för att köpa nytt borrade jag upp 2.5mm hål i emblemet (där nitarna satt) samt köpte 2mm rostfria bultar o muttrar som jag "loctitade" dit. Ser rätt schysst ut med små bultskallar och enkelt att få bort.
(Eller var det 3.5mm hål o 3mm bultar, hmm...)
Jag saknade flertalet nitar på mitt emblem. Istället för att köpa nytt borrade jag upp 2.5mm hål i emblemet (där nitarna satt) samt köpte 2mm rostfria bultar o muttrar som jag "loctitade" dit. Ser rätt schysst ut med små bultskallar och enkelt att få bort.
(Eller var det 3.5mm hål o 3mm bultar, hmm...)
Om man ser till att limma nitarna på baksidan, ja. Limmar du på framsidan så sitter ju limmet endast i lacken, och det -kan- funka om lacken är stadig. Men med lite otur så släpper lacken, och emblemet med den. Då är du minus ett emblem och en ful lack på kåpan.
Mvh
G
Mvh
G
jencla wrote:Om emblemen inte är nya utan avmonterade, med bortslipade nitskallar, blir det lite knepigt att nita dem på nytt. Men min fuskmontering med epoxi har också hållit ganska länge ...
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
finns inte alla olika varianter på lambrettaemblem att köpa nytt? eller är de fulare än de gamla? dyra?Hedge wrote:Om man ser till att limma nitarna på baksidan, ja. Limmar du på framsidan så sitter ju limmet endast i lacken, och det -kan- funka om lacken är stadig. Men med lite otur så släpper lacken, och emblemet med den. Då är du minus ett emblem och en ful lack på kåpan.
Mvh
G
jencla wrote:Om emblemen inte är nya utan avmonterade, med bortslipade nitskallar, blir det lite knepigt att nita dem på nytt. Men min fuskmontering med epoxi har också hållit ganska länge ...
/jens
Federico
Köpte precis från pastorn i Knutby, allihop till sidokåporna. Finish och passform översteg med råge min förväntan.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Federico wrote:finns inte alla olika varianter på lambrettaemblem att köpa nytt? eller är de fulare än de gamla? dyra?Hedge wrote:Om man ser till att limma nitarna på baksidan, ja. Limmar du på framsidan så sitter ju limmet endast i lacken, och det -kan- funka om lacken är stadig. Men med lite otur så släpper lacken, och emblemet med den. Då är du minus ett emblem och en ful lack på kåpan.
Mvh
G
jencla wrote:Om emblemen inte är nya utan avmonterade, med bortslipade nitskallar, blir det lite knepigt att nita dem på nytt. Men min fuskmontering med epoxi har också hållit ganska länge ...
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Köpte ett av han och ett av scooter-center. de var exakt likadana.Hedge wrote:Köpte precis från pastorn i Knutby, allihop till sidokåporna. Finish och passform översteg med råge min förväntan.
Kan rekommendera Hedge's metod för att få dit dem. Pilligt och med krav på precision men det fungerade och ser bra ut samt så sitter de riktigt hårt nu.
Bara det är gjord av plåt så....