Montering av LAMBRETTA emblem på sidokåpa

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Montering av LAMBRETTA emblem på sidokåpa

Post by kejj »

Nylackade sidokåpan ska få sitt emblem ditsatt.
Två av hålen överlevde, resten blev överlackade (med piggen från gamla emblemet i).

Nya ska borras upp och emblemet ska på på nått sätt som skyddar kåpan maximalt från skador.

Hedge hade en genomgång på en bra princip att följa. Tyvärr så har jag minne guldfisk när det gäller att memorera instruktioner så jag ber han att återbeskriva det i skriftligt form som jag lättare kan kolla upp innan proceduren.

Ni andra som har bra tips får gärna skriva ner de här!
Bara det är gjord av plåt så....
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Montering av LAMBRETTA emblem på sidokåpa

Post by Hedge »

Passa in märket NOGA, dvs böj försiktigt så att det ligger bra mot kåpan över hela ytan. Tejpa fast märket ordentligt med papptejp eller annan bra tejp. Se till att det sitter fast och sitter tajt mot kåpan, och att hela märket är tejpat så att du inte repar det.

Fixa ett bra mothåll. Jag kom på att en utrangerad kolv funkade bra. Lägg upp kåpan så att den nit du vill fästa ligger över mothållet. Kolla noga att den verkligen gör det, det måste vara helt stumt.

Tag sedan en automatkörnare (Clas Ohlson, Biltema), och körna i hålet på niten mot mothållet så att niten svampar upp sig. När den gjort det, tag en dorn och en hammare och knacka niten platt. OBS: Slå lagom. Slår du för hårt, kan du buckla kåpan.

Börja med ändnitarna och ta mittnitarna sist. Det funkade bäst för mig. Kolla mellan varje nit att inte emblemet lossnat från tejpen och blivit snett.

När alla nitarna är gjorda, tag bort tejpen och dubbelkolla att märket verkligen sitter helt fast. Gör det inte det, får du tejpa igen och knacka till felande nitar bättre.

P.S
Att nita emblem är trixigt. Jag tar inget som helst ansvar för eventuella lackskador, bucklor eller psykiska besvär som skulle kunna uppkomma.
D.S



Mvh

Guran

kejj wrote:Nylackade sidokåpan ska få sitt emblem ditsatt.
Två av hålen överlevde, resten blev överlackade (med piggen från gamla emblemet i).

Nya ska borras upp och emblemet ska på på nått sätt som skyddar kåpan maximalt från skador.

Hedge hade en genomgång på en bra princip att följa. Tyvärr så har jag minne guldfisk när det gäller att memorera instruktioner så jag ber han att återbeskriva det i skriftligt form som jag lättare kan kolla upp innan proceduren.

Ni andra som har bra tips får gärna skriva ner de här!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Tack mannen, känns som ett uppdrag när jag har gott om tid och sinnena funnit ro!
Bara det är gjord av plåt så....
kola
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Thu 06 May 2004, 10:25
Location: Sweden

Post by kola »

Hej,

Jag saknade flertalet nitar på mitt emblem. Istället för att köpa nytt borrade jag upp 2.5mm hål i emblemet (där nitarna satt) samt köpte 2mm rostfria bultar o muttrar som jag "loctitade" dit. Ser rätt schysst ut med små bultskallar och enkelt att få bort.

(Eller var det 3.5mm hål o 3mm bultar, hmm...)
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Om emblemen inte är nya utan avmonterade, med bortslipade nitskallar, blir det lite knepigt att nita dem på nytt. Men min fuskmontering med epoxi har också hållit ganska länge ...
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Om man ser till att limma nitarna på baksidan, ja. Limmar du på framsidan så sitter ju limmet endast i lacken, och det -kan- funka om lacken är stadig. Men med lite otur så släpper lacken, och emblemet med den. Då är du minus ett emblem och en ful lack på kåpan.

Mvh

G
jencla wrote:Om emblemen inte är nya utan avmonterade, med bortslipade nitskallar, blir det lite knepigt att nita dem på nytt. Men min fuskmontering med epoxi har också hållit ganska länge ...
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Hedge wrote:Om man ser till att limma nitarna på baksidan, ja. Limmar du på framsidan så sitter ju limmet endast i lacken, och det -kan- funka om lacken är stadig. Men med lite otur så släpper lacken, och emblemet med den. Då är du minus ett emblem och en ful lack på kåpan.

Mvh

G
jencla wrote:Om emblemen inte är nya utan avmonterade, med bortslipade nitskallar, blir det lite knepigt att nita dem på nytt. Men min fuskmontering med epoxi har också hållit ganska länge ...
/jens
finns inte alla olika varianter på lambrettaemblem att köpa nytt? eller är de fulare än de gamla? dyra?
Federico
User avatar
mamba
Entusiast
Entusiast
Posts: 140
Joined: Wed 25 Feb 2004, 21:32
Location: Malmö
Contact:

Post by mamba »

Jodå, finns skitsnygga nytillverkade på bl.a. BD-scooters! Eller inte.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Köpte precis från pastorn i Knutby, allihop till sidokåporna. Finish och passform översteg med råge min förväntan.

Mvh

Guran
Federico wrote:
Hedge wrote:Om man ser till att limma nitarna på baksidan, ja. Limmar du på framsidan så sitter ju limmet endast i lacken, och det -kan- funka om lacken är stadig. Men med lite otur så släpper lacken, och emblemet med den. Då är du minus ett emblem och en ful lack på kåpan.

Mvh

G
jencla wrote:Om emblemen inte är nya utan avmonterade, med bortslipade nitskallar, blir det lite knepigt att nita dem på nytt. Men min fuskmontering med epoxi har också hållit ganska länge ...
/jens
finns inte alla olika varianter på lambrettaemblem att köpa nytt? eller är de fulare än de gamla? dyra?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Hedge wrote:Köpte precis från pastorn i Knutby, allihop till sidokåporna. Finish och passform översteg med råge min förväntan.
Köpte ett av han och ett av scooter-center. de var exakt likadana.
Kan rekommendera Hedge's metod för att få dit dem. Pilligt och med krav på precision men det fungerade och ser bra ut samt så sitter de riktigt hårt nu.
Bara det är gjord av plåt så....
Post Reply