Scooterspotting IRL

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:för en som är nojig är det garanterat hundra gånger värre att läsa en exakt beskrivning på var deras scooter står parkerad än att någon ser deras reg nummer när de kör på stan. det är jag helt säker på.
Ja, det tror jag säkert. Men i praktiken är det till syvende och sist nästan samma sak. Men visst skall varje individ själv få bestämma hur den vill ha det...
just det. din kompis dörrlås är ju låst efter första gången han känner efter, men om han mår bättre av att känna ytterligare två gånger till, så låt honom göra det.

man måste ju också tänka sig in i andras situationer, en del blir extra nojiga om de råkat ut för inbrott eller blivit av med fordon. en del blir extra nojiga när de har en nyinförskaffad dyr fin scooter.
Federico
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Det handlar väl inte om hemma-parkeringen heller, snarare om tillfälligt braiga stället att ställa scooter på under de 8h man arbetar. Var man nu arbetar.

hemadresser hittar man överallt. Inte alltid scootern står där dock, sällan folk i städer har garage i lägenheter :)

Jag gjorde lite spotting i en äldre tråd jag med men insåg sen att det kanske inte uppskattades av alla om att uppgifter på deras dagliga parkeringsplatser skrivs ut.

Vill man synas så kan man väl göra som bröderna Schullman och hänga på sig webkopplat gps :P http://www.1000apor.se/schulman-gps

Sådär, nu tycker jag vi återgår till roligare ämnen :)
Bara det är gjord av plåt så....
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

fritte wrote:
Terraplane Blues wrote:
fritte wrote:noja eller inte, vore det inte trevligt om vi alla kunde respektera att inte alla vill att deras scooters parkeringsplats omnämns?
Ska det vara så djävla svårt?? :evil: :evil:
Jag vet t ex vad du heter på riktigt och var du bor - och även om du och jag inte har dragit jämnt alltid, skulle jag aldrig få för mig att avslöja ditt namn, din scooterparkeringsplats eller din adress för någon. Hade jag däremot varit ohederlig skulle det vara den enklaste saken i världen att tipsa kriminella element med dessa uppgifter. Du behöver dock inte oroa dig - my lips are sealed... :wink:
Jag vet Fredrik, och i det fallet är jag inte det minsta orolig. :smile:

Jag förstår därimot inte behovet av att på ett anonymt forum sprida kunskap som en del medlemmar inte vill ska vara allmän kännedom.
Jag personligen skulle inte få för mig att - mot någons vilja - avslöja någons registreringsskylt eller scooterparkeringsställe på detta forum. Däremot kan jag inte hindra att någon annan lägger ut dessa uppgifter, antingen mina eller någon annans. Det är inte olagligt.
Federico wrote:just det. din kompis dörrlås är ju låst efter första gången han känner efter, men om han mår bättre av att känna ytterligare två gånger till, så låt honom göra det.
Visst, jag har alltid respekterat hans förehavanden och procedurer. Däremot har jag frågat honom om vitsen med det hela för att få en bild av hur han tänker, vilket jag anser man kan tillåta sig att fråga.
Federico wrote:man måste ju också tänka sig in i andras situationer, en del blir extra nojiga om de råkat ut för inbrott eller blivit av med fordon. en del blir extra nojiga när de har en nyinförskaffad dyr fin scooter.
Ja, och det får man vara så god att acceptera. Alla är vi olika.
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Federico wrote: du menar att polisen sitter och kollar stulna scootrar mot vägverkets SMS logg? skämtar du?
Säkert inte om det rör sig om en Kina-scooter för några tusenlappar, men om omständigheterna är oklara eller om ägaren önskar så gör de garanterat det. Det finns utarbetade rutiner för detta så det är inte någon manuell granskning av loggfiler om du nu trodde detta.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kejj wrote:Det handlar väl inte om hemma-parkeringen heller, snarare om tillfälligt braiga stället att ställa scooter på under de 8h man arbetar. Var man nu arbetar.

hemadresser hittar man överallt. Inte alltid scootern står där dock, sällan folk i städer har garage i lägenheter :)

Jag gjorde lite spotting i en äldre tråd jag med men insåg sen att det kanske inte uppskattades av alla om att uppgifter på deras dagliga parkeringsplatser skrivs ut.

Vill man synas så kan man väl göra som bröderna Schullman och hänga på sig webkopplat gps :P http://www.1000apor.se/schulman-gps

Sådär, nu tycker jag vi återgår till roligare ämnen :)
Jag har säkert också omnämnt en plats där jag sett en scooter någon gång på forumet. Jag tror inte att tanken med Bengas IRL var att underlätta för tjuvar, inte heller andras tidigare inlägg. Men nu när det av vissa kan upplevas obehagligt så lägger vi väl helt enkel ner? varför argumentera om någon tänker rätt eller fel?
Federico
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Federico wrote:Jag har säkert också omnämnt en plats där jag sett en scooter någon gång på forumet. Jag tror inte att tanken med Bengas IRL var att underlätta för tjuvar, inte heller andras tidigare inlägg. Men nu när det av vissa kan upplevas obehagligt så lägger vi väl helt enkel ner? varför argumentera om någon tänker rätt eller fel?
Jag håller med om att man måste respektera andras åsikter.

Ska vi begränsa oss till scootrar i rörelse?

/Johan
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

wanten wrote:
Federico wrote: du menar att polisen sitter och kollar stulna scootrar mot vägverkets SMS logg? skämtar du?
Säkert inte om det rör sig om en Kina-scooter för några tusenlappar, men om omständigheterna är oklara eller om ägaren önskar så gör de garanterat det. Det finns utarbetade rutiner för detta så det är inte någon manuell granskning av loggfiler om du nu trodde detta.
måste väl göras en manuell bedömning av de fakta som kommer fram? annars är uppgiften värdelös. hur många dagar innan stölden togs SMS:et ut m.m.

missförstå mig inte, om de gör ett sånt arbete du beskriver så är det ju fantastiskt bra och positivt!
Federico
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Federico wrote:
wanten wrote:
måste väl göras en manuell bedömning av de fakta som kommer fram? annars är uppgiften värdelös. hur många dagar innan stölden togs SMS:et ut m.m.

missförstå mig inte, om de gör ett sånt arbete du beskriver så är det ju fantastiskt bra och positivt!
Först antar jag att man gör en sökning på om någon har begärt ut uppgifterna över huvud taget.
Får man träff på registreringsnumret så gör man nog en uppskattning på vilken tidsram som kan vara aktuell.
Utifrån dessa sökkriterier så bör man ju iaf. få en uppfattning om något kan vara av intresse.

Jag vet inte exakt hur det går till, men jag vet att det begärs ut uppgifter från Vägverket rätt frekvent.

Rätt nyligen fick polisen också tillgång till en utökad SMS-tjänst som samkör registreringsnummer med belastningsregistret, där polisen kan skicka ett SMS, innehållande registreringsnummer, och få tillbaka ägaruppgifter med betydligt mer information än det lilla vi får reda på om vi skickar till Vägverket.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det är bara en sån långsökt ängslighet tycker jag.

Tanken att en tjuv skulle sitta och läsa detta forum för att hitta en hoj att stjäla, förutsätter att det faktiskt finns metodiska och målmedvetna veteranscootertjuvar till att börja med (vilket iallfall jag inte direkt anser är en självklarhet). Och om de nu finns, borde de inte i såfall ha mer glädje av t ex scooterklubbens matrikel som finns sökbar och lättillgänglig?

Jag tycker erfarenheten starkt talar för att den grupp människor som skulle kunna få för sig att stjäla en veteranscooter snarare jobbar med ganska korta beslutsvägar typ: 'Hmmm, härä står en skojig grunka som man kan åka runt på...och dåligt låst är den också...tror att jag snor den.'

Och såna stölder kan man aldrig, aldrig, aldrig undvika om man ställer hojen på gatan. Så vad spelar det för roll att någon nämner en plats här?

För övrigt såg jag en benvit Vespa GS160 idag, brummandes på Renstiernas gata.

/Guran

Federico wrote:varför argumentera om någon tänker rätt eller fel?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hedge wrote: Så vad spelar det för roll att någon nämner en plats här?
åter igen; det spelar tydligen roll eftersom någon på forumet inte gillar det.

är det svårt att respektera? måste allt vändas och vridas, tyckas till om, säga vad andra ska tycka, bedöma människors personlighet huruvida de har rätt att vara ängsliga eller inte.

Är det så värdefullt för forumet med parkeringsspotting?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
Hedge wrote: Så vad spelar det för roll att någon nämner en plats här?
åter igen; det spelar tydligen roll eftersom någon på forumet inte gillar det.

är det svårt att respektera? måste allt vändas och vridas, tyckas till om, säga vad andra ska tycka, bedöma människors personlighet huruvida de har rätt att vara ängsliga eller inte.

Är det så värdefullt för forumet med parkeringsspotting?
Bra formulerat, hoppas bara alla förstår det... :sad:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Vi som scooterister är ju alla vänner, eller? Om nu nån av oss inte vill att hans/hennes pärlas parkering avslöjas, vore det då inte naturligt att vi alla hans/hennes vänner finner det självklart att följa hans/hennes önskan?

För scooterister som jag & Hedge med flera, som har våra pärlor bakom låsta dörrar, är detta inte något problem så det berör inte oss, men vi vill väl alla stötta våra vänner scooterister, eller? :mrgreen:
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Idag på vägen hem från jobbet kom jag ifatt en Italien-reggad Vespa ET4 på Katarinavägen. Man undrar ju om han hade kört den hela vägen från Italien. Man blev frestad att stoppa honom och fråga. Men han verkade veta vart han skulle och körde rätt fort så han körde nog inte här för första gången. Vid Klara körde han mot Vasagatan och jag mot tunneln.
På Sveavägen kom jag ikapp en röd finskreggad GTS250 dvs en likadan som min. Det var en tjej med långt rakt brunt hår som körde. Jag tyckte inte jag kände igen ansiktet men det måste väl ha varit samma tjej som var med på Bella Åland förra året. Hur många ca 30-åriga tjejer med långt, rakt, brunt hår kan det finnas som har röda Vespa GTS 250 i Finland?

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bergfors wrote:Idag på vägen hem från jobbet kom jag ifatt en Italien-reggad Vespa ET4
om det är samma vet jag inte, men jag har också sett en sån för ett eller ett halvt år sedan, reagerade också på plåten.
Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Federico wrote: om det är samma vet jag inte, men jag har också sett en sån för ett eller ett halvt år sedan, reagerade också på plåten.
Åhå. Den jag såg var silverfärgad.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Min första spotting...

Röd smallframe med vithjälmad förare korsade OK/Q8-macken vid Max/Kung Oskars bro i Lund, där jag stod och tankade min Blå Touring i går morse.
Trevligt med vink, vem det nu än var!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

igårmorse såg jag en ljusblå Touring vid Kung Oskars bro/OKQ8 macken när jag körde förbi på min röda PK50 smallframe. Tjingelingade och tänkte, har jag sett den förr? den kände jag inte igen...men kul med en till Vespa i stan. Och körde iväg lite gladare än vanligt på väg till jobbet.

Michaele
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:Idag på vägen hem från jobbet kom jag ifatt en Italien-reggad Vespa ET4 på Katarinavägen. Man undrar ju om han hade kört den hela vägen från Italien. Man blev frestad att stoppa honom och fråga. Men han verkade veta vart han skulle och körde rätt fort så han körde nog inte här för första gången. Vid Klara körde han mot Vasagatan och jag mot tunneln.
/Jörgen
Eller en turist med husbil med scooter-garage därbak ;)

Min Super Sport har minsann färdats med husbil till Italien häromåret :grin:
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Såg ryggen på en vit PX 200 idag i korsningen Stadiongatan/Per Albin Hanssons väg i Malmö. Föraren iklädd gul reflexväst.
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

När jag sörplade i mig en limoncello på budda bars uteservering, san lorenzo, via tiburtina, så hörde jag det karakteristiska 2-taktsknattret från en lambretta, vände mig snabbt om och ca 5 vackert renoverade och tunade lambrettor med ett följe av ca 10 vespor passerade nerför via tiburtina.

Säkerligen var det inte Vespa-klubb Roma, som består av ett tio-tal män i undre pensionsåldern... Men vackert var det, och lämnade fantastisk doft av 2-taktsolja efter sig :)
mamba
Entusiast
Entusiast

Post by mamba »

Jag var preics ute på lagret här på jobb, där stod en himla snygg Lambretta TV175. Den ser ut att vara från -61!
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Jag mötte Paka på sin Lambretta på Renstiernasgatan igår när jag åkte hem från jobbet.

/Jörgen
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Ja, och vilken stil och klass på din vinkning. Kändes som Rom.
/P
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Vid Haga Norra, på vägen till jobbet, såg jag en vit PX med förare som har en sån där orange självlysande väst. På västens rygg står det FOTO med stora bokstäver. Jag har sett honom för över ett år sedan i samma outfit. Någon som vet vem det är?
Loose Lips City Punk
Entusiast
Entusiast

Post by Loose Lips City Punk »

I fredags när jag stod vid Danmarksfärjan och väntade på en trevlig scooterist vid namn Johannes som skulle köpa en gammal V50 motor av mig körde det förbi en svart PX modell nyare med passagerare. En Stena medarbetare kanske?
Post Reply