Skillnad på P200 och PX 200?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Skillnad på P200 och PX 200?

Post by moorflax »

Som rubriken lyder, vad är det för skillnad på dessa båda?
Vore ju kanon om någon kunnig skulle kunna lägga upp lite lathund till skillnader mellan olika modeller. Och då inte bara skillnader i motorer utan också utseenden osv.
Hittade denna sida http://www.cavetto.com/vespa/vespalist.htm men det är ju precis samma specifikationer på PX som på P-modellen. :?
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Jag stjäl stolt från Olof Franssons artikel i Scooteristen #42 :D

P200E fanns 1977 till 1982 och var en helt ny vespa med 12V elsystem, inbyggda blinkes i chassiet och kantigare look. 1983 la man till ett X men förutom en annorlunda blinkersomkopplare var skillanderna små mellan P och PX "alt" som tyskarna kallar den. Någonstans har jag för mig att det är modifierat en del på cylindern och toppen vilket gjorde PX lite svagare men det kan ha varit begränsade serier för vissa marknader.

1984 kom "nya PX" även kallad Lusso, Acrobaleno och så småningom EFL. Nu har PX automatisk oljeinblandning, önny kantigare styrhuvud, tankmätare, ny infästnign för sidokåpan, större handskfack och en uppdaterad växellåda som minskar risken för hoppande växlar. 1999 fick den skivbrom och jag tror att det var kring 93 som elstarten kom.

mvh/HB
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Elstart: har en motor fran -92 som har elstart.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Sen är det ju skillnader även på hur mycket effekt de har, eller det kanske bara är P200'an som har Rally-cylindern, och inte P200E?

Mvh

Guran

henrikborjeson wrote:Jag stjäl stolt från Olof Franssons artikel i Scooteristen #42 :D

P200E fanns 1977 till 1982 och var en helt ny vespa med 12V elsystem, inbyggda blinkes i chassiet och kantigare look. 1983 la man till ett X men förutom en annorlunda blinkersomkopplare var skillanderna små mellan P och PX "alt" som tyskarna kallar den. Någonstans har jag för mig att det är modifierat en del på cylindern och toppen vilket gjorde PX lite svagare men det kan ha varit begränsade serier för vissa marknader.

1984 kom "nya PX" även kallad Lusso, Acrobaleno och så småningom EFL. Nu har PX automatisk oljeinblandning, önny kantigare styrhuvud, tankmätare, ny infästnign för sidokåpan, större handskfack och en uppdaterad växellåda som minskar risken för hoppande växlar. 1999 fick den skivbrom och jag tror att det var kring 93 som elstarten kom.

mvh/HB
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Hmm... inte alldeles lätt det här.
Om jag vill ha en Vespa där inte växlarna hoppar ur och som dessutom har automatisk oljeblandning så bör jag köpa en som är från -84 eller framåt.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

moorflax wrote:Hmm... inte alldeles lätt det här.
Om jag vill ha en Vespa där inte växlarna hoppar ur och som dessutom har automatisk oljeblandning så bör jag köpa en som är från -84 eller framåt.
växlarna hoppar inte ur på äldre vespor heller, har kört många år med en p200 låda och massor med trim.

det handlar om att ha en rätt shimsad växellåda, fresha drev, nytt växelkors och kanske viktigast av allt; en tight växelbox utan glapp.

har man allt detta och växlar på ett vettigt sätt så håller det.

nya lådan är bättre på det sättet att man kan köra längre innan slitage ger dåligt resultat, d.v.s det går att köra med ett halvdåligt kors eller glapp utan att växeln hoppar.
Federico
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Kom den uppdaterade vaxelladan verkligen redan -84? Har for mig att nagon nagon gang namnde att den kom kring -90...

Jag ar hur som helst toknojd med den nya typen av vaxelkors som PX-motorn har; har kort jag vet inte hur langt under 3 ar med den ladan utan nagra som helst problem med ladan. Min SS at ett vaxelkors per sasong, korrekt shimsad...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

victor wrote:Kom den uppdaterade vaxelladan verkligen redan -84? Har for mig att nagon nagon gang namnde att den kom kring -90...

Jag ar hur som helst toknojd med den nya typen av vaxelkors som PX-motorn har; har kort jag vet inte hur langt under 3 ar med den ladan utan nagra som helst problem med ladan. Min SS at ett vaxelkors per sasong, korrekt shimsad...
tyvärr är det så att om tidigare ägare kört med dåligt kors eller dålig växelbox under en tid så förstörs hela lådan till slut, dreven rundas av och hela "mainshaften" = "bakaxeln " slits ut. till slut är det ny växellåda som gäller, växelkorsbyte och shimsning hjälper inte. därför är det bra att byta små billiga slitdelar med jämna mellanrum så håller det länge och blir billigare.

nya lådan är givetvis bättre, men det är inte så att alla gamla lådor är värdelösa och hoppar hela tiden.
Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Nya växellådan vill jag minnas kom -86.
Rätta mig om jag har fel.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

patrikgrann wrote:Nya växellådan vill jag minnas kom -86.
Rätta mig om jag har fel.
Stämmer med även mitt minne, jag tror du har rätt med 1986.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

patrikgrann wrote:Nya växellådan vill jag minnas kom -86.
Rätta mig om jag har fel.
Men när kom då den "nya" nya lådan som hade packboxarna annorlunda monterade och ett litet hål i motorblocket?

Annars trodde jag att den nya lådan hade fasade drev som gjorde att växelkorset låg stadigare när lådan belastades och att denna kom med första Lusso-modellen. SC Köln har i alla fall bara en uppsättning drev till PX Lusso bakaxeln.

Håller med Fredrik om att en väl shimsad låda som inte fått slitas ner ska inte ge några problem.
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Jag tror att modellen med dräneringshålet i blocket kom 91 eller 92 men återigen är det inget jag ska satsa min högerhand på.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

patrikgrann wrote:Jag tror att modellen med dräneringshålet i blocket kom 91 eller 92 men återigen är det inget jag ska satsa min högerhand på.
vad har hålet för funktion? är det för att jämna ut tryck på packboxen?
Federico
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

Hålet sitter utanför packboxen och lagret, om packboxen ger upp ska oljan dräneras ut via hålet så man slipper få in det i bromstrumman.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Ursäkta OT:
Vespor fram till och med 1950 har ett användbart (?) dräneringshål:

Image

Utdrag ur de svenska instruktioner som med största sannolikhet följde med de allra första, på våren 1950:

Image

/P
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Stjäl tillbaka min tråd :wink:
Just nu på Blocket finns det en 81:a för 12600, en till 81:a för 15000, en 83:a för 13000, 93:a för 18000 och en 98:a för 19500:-


81:a http://www.blocket.se/vi/17641011.htm?ca=9_s&last=1

81:a http://www.blocket.se/vi/17708341.htm?ca=9_s

83:an http://www.blocket.se/vi/17638427.htm?ca=9_s

93:an http://www.blocket.se/vi/17631033.htm?ca=9_s

98:an http://www.blocket.se/vi/17688818.htm?ca=9_s

Så.... Vilken av dessa tror ni är bäst?
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Beror lite på vad du vill ha! Spontant skulle jag välja 93-an eller 98-an för att de har separatsmörjning, du fyller tvåtaktsolja i en särskild tank istället för att blanda den i bensinen vid varje tankning. Kom 1984, förenklar livet rejält.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

den silverfärgade 81:an! billig, snygg och pålitlig. bara den inte är rostig.
Federico
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Snabba svar, man tackar!
Fler åsikter önskas :)
Visst vore livet lite enklare med separatsmörjning men samtidigt så är de ju lite dyrare.
Men kanske är det värt det? Det är ju trots allt förhållandevis lite pengar och de sjunker väl inte så mycket mer i värde om man håller efter dem?
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Anade att jag skulle få mothugg här :lol: Det var detta jag menade med "vad du vill ha", maximal retrokänsla eller maximal bekvämlighet. Ska du bara köra den korta sträckor varma sommardagar håller jag med Federico :D

Den lär hålla priset rätt bra om du sköter den och förvarar den inomhus så den inte rostar. /jens
scooterdaddy - gammal är äldst
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

jencla wrote:Anade att jag skulle få mothugg här :lol: Det var detta jag menade med "vad du vill ha", maximal retrokänsla eller maximal bekvämlighet. Ska du bara köra den korta sträckor varma sommardagar håller jag med Federico :D

Den lär hålla priset rätt bra om du sköter den och förvarar den inomhus så den inte rostar. /jens
Jag vill ha både maximal retrokänsla och bekvämlighet såklart :cool:
Tanken är jag ska åka de 1,2 milen till jobbet varje dag från april till november(eller nåt sånt).
Jag vill oxå kunna ta någon längre sväng ibland.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

det där med manuell blandning av olja i bensinen, är det verkligen jobbigt? den dagen automatisk tankning kommer, då kan jag se en skillnad, men att hälla i en skvätt när man ändå måste öppna sadel, skruva av lock, välja oktantal, fylla upp, och så på med allt igen. oljan är ju bara en liten del extra i tankproceduren.

väljer du att lägga en halv minut extra varje gång du tankar så får du:

1. en Veteran inom ett par år (skattebefriad, billigare försäkring m.m.)

2. en "Version 1" av scootervärldens troligvis mest populära fordon (P/PX), dessutom med lågt miltal och vad jag kan se originallack.

3. en snyggare Vespa än PX versionerna, mjukare styre, mjukare tutkåpa

4. En starkare (!) motor än PX

5. Vackert orangea blinkers!

lycka till!!!
Federico
Klingen
Entusiast
Entusiast
Posts: 235
Joined: Sun 09 Apr 2006, 23:19
Location: Cracker City

Post by Klingen »

Den silverfärgade, lätt!
Och pruta på den. Nu är det fel säsong att sälja och rätt att köpa.
Är lacken något risig har du världens chans att sätta en egen profil på den. De tidiga modellerna är ju något mjukare i formerna, och snyggare.
Men samtidigt om du vill ha den lite mjukare framtutskåpan finns det väl
ersättningsmjukakåpor att köpa till de lite nyare modellerna?

1800 mil är inte heller så långt.

Dom vita går fetbort om du inte vill lackera om hela scootern.
moorflax wrote:Snabba svar, man tackar!
Fler åsikter önskas :)
Visst vore livet lite enklare med separatsmörjning men samtidigt så är de ju lite dyrare.
Men kanske är det värt det? Det är ju trots allt förhållandevis lite pengar och de sjunker väl inte så mycket mer i värde om man håller efter dem?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Frederico talar kloka ord. En fin, tidig P är inte att förakta.

/G
Federico wrote:det där med manuell blandning av olja i bensinen, är det verkligen jobbigt? den dagen automatisk tankning kommer, då kan jag se en skillnad, men att hälla i en skvätt när man ändå måste öppna sadel, skruva av lock, välja oktantal, fylla upp, och så på med allt igen. oljan är ju bara en liten del extra i tankproceduren.

väljer du att lägga en halv minut extra varje gång du tankar så får du:

1. en Veteran inom ett par år (skattebefriad, billigare försäkring m.m.)

2. en "Version 1" av scootervärldens troligvis mest populära fordon (P/PX), dessutom med lågt miltal och vad jag kan se originallack.

3. en snyggare Vespa än PX versionerna, mjukare styre, mjukare tutkåpa

4. En starkare (!) motor än PX

5. Vackert orangea blinkers!

lycka till!!!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Hedge wrote:Frederico talar kloka ord. En fin, tidig P är inte att förakta.

/G
Absolut, men jag tycker även Klingen har en poäng i att man faktiskt kan byta ut tutkåpor och annat.
Det som är roligt med Vespor är ju att det finns så mycket delar och tillbehör. Ganska enkelt att få en personlig stil.
Lite lite trist att just 81:an finns i Helsingborg, 55 mil ifrån mig.
Men men... tåg ner och sen stanna på halva vägen hem och övernatta.
Den går väl inte in i en Golf kombi va?
Jag lutar mer och mer åt en P, och som Klingen säger så är det ju prutläge nu.
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
Post Reply