Rally in deep shit!!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Andojoh
Nybörjare
Nybörjare

Rally in deep shit!!

Post by Andojoh »

Hei

180 Rally´n min, som har vært tregstartet før, har nå blitt en dust på ordentlig og nekter å gå!!!

Dette har skjedd:
En packbox røyk. Jeg bestemte meg for å bytte alle, pluss vevlager. Jeg splittet motoren. Byttet det jeg skulle. Satt sammen motoren igjen. Nå var alt fint, men den vil ikke starte igjen. Kompresjon er meget bra etter nye packboxar. Jeg sjekker gnist på plugg. Svak eller ingen gnist! Min tanke var da; fordi den har vært tregstartet før har det nok også da vært svak gnist. Med ny og høyere kompresjon blir det for svakt. For lite power i tenningsanlegget, som bortsett fra kondensator var original fra 69. Jeg bestiller ny tändspole og coil fra SIP. Coilen jeg får er riktig og i orden. Tändspolen (denne: Ignition coil internal 1° Vespa 125 GTR / Super / TS / 150 Sprint / V / Super / 180 Rally / P125-150X / P150S, w / w / o battery) har ikke 1 ledning ut, slik den gamle hadde men 4!!! Jeg måler meg frem til at jeg skal koble sammen gul og svart ledning, og kobler disse til brytarspetsen. Jeg monterer ny coil og tändspole. Fremdeles ingen gnist. Skuffad som F!!! Desperat monterer jeg også ny kondensator, som jeg også bestilte for å ha i reservelager. Fremdeles ingen gnist, scooteren står like jævlig stille og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre.

Noen som kjenner til den tändspolen, som vet nøyaktig hvordan den skal kobles for Rally 180… eller har andre glupe forslag til hva som kan være feil?

O R K E R I K K E M E R ! ! !

Hilsen Anderes, Restless SC Oslo
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Monterade du även nya brytarspetsar? Jag hade problem med helt nya brytarspetsar som inte funkade (mkt svag gnist som bara räckte till tomgång).

/aryan
Andojoh
Nybörjare
Nybörjare

Post by Andojoh »

aryan wrote:Monterade du även nya brytarspetsar? Jag hade problem med helt nya brytarspetsar som inte funkade (mkt svag gnist som bara räckte till tomgång).

/aryan

Nei, jeg monterade inte nye brytarspetsar. Dem som er monterad nu, er dem jag har kjørt med forut, og skal være ok.

-A-
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Har du haft svänghjulet borta från spolarna länge? Magnetismen avtar när de ligger ifrån varandra och det kan också göra en svag gnista ännu svagare.

/Aryan
Andojoh
Nybörjare
Nybörjare

Post by Andojoh »

aryan wrote:Har du haft svänghjulet borta från spolarna länge? Magnetismen avtar när de ligger ifrån varandra och det kan också göra en svag gnista ännu svagare.

/Aryan

Ja... de har nok ligget fra hverandre i noen uker i hvert fall... kanskje lenger også... Finnes det en metode for å mangnetisere dette opp igjen??
Andojoh
Nybörjare
Nybörjare

Post by Andojoh »

aryan wrote:Har du haft svänghjulet borta från spolarna länge? Magnetismen avtar när de ligger ifrån varandra och det kan också göra en svag gnista ännu svagare.

/Aryan

Det er forresten fremdeles mye magnetisk kraft igjen i svinghjulet om jeg tar metall i nærheten av det. Kan man kjenne om det trengs mer magnetisme i hjulet på noen måte??
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

kan du lyfta en 8" skiftnyckel med det? Det var nån som skrev tidigare tror jag.. :smile:
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Jag vet inte hur man bäst kan mäta det, men kanske 8" skiftnyckelprovet är bra? Svänghjulets magneter går att återmagnetisera. Nån på forumet tipsade om ett företag i Stockholm och när jag hörde med de kostade det bara 100 kr, tyvärr hade de inte en passande mall för V50 4-pol som jag ville göra det med, däremot 6 pol och andra Vespor hade de passande magnetisering grejor. En sådan firma kan också mäta om det behövs.

Annars är väll ett tecken att motorn gärna vill stanna på tomgång/inte vill starta när man har på ljuset.

För att få bra gnista får det naturligtvis inte vara någon kortslutning mellan avstängningstråden och massa, dessutom måste tändplattan jordas ordentligt mot blocket, sedan måste tändspolan också jordas ordentligt mot blocket...

/Aryan
Andojoh
Nybörjare
Nybörjare

Post by Andojoh »

aryan wrote:Jag vet inte hur man bäst kan mäta det, men kanske 8" skiftnyckelprovet är bra? Svänghjulets magneter går att återmagnetisera. Nån på forumet tipsade om ett företag i Stockholm och när jag hörde med de kostade det bara 100 kr, tyvärr hade de inte en passande mall för V50 4-pol som jag ville göra det med, däremot 6 pol och andra Vespor hade de passande magnetisering grejor. En sådan firma kan också mäta om det behövs.

Annars är väll ett tecken att motorn gärna vill stanna på tomgång/inte vill starta när man har på ljuset.

För att få bra gnista får det naturligtvis inte vara någon kortslutning mellan avstängningstråden och massa, dessutom måste tändplattan jordas ordentligt mot blocket, sedan måste tändspolan också jordas ordentligt mot blocket...

/Aryan
Ok. Da skal jeg få sjekket svinghjulet mitt. Takk for hjelpe og tips Aryan!!
Om noen har andre forslag til hva som kan være galt eller kjenner til denne tändspolen: Ignition coil internal 1° Vespa 125 GTR / Super / TS / 150 Sprint / V / Super / 180 Rally / P125-150X / P150S, w / w / o battery)
er det fint om dere sier i fra. Jeg trenger alle tips jeg kan få!

-A-
Post Reply