bensinen rinner ut, oj nej!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
lillejohn23
Nybörjare
Nybörjare

bensinen rinner ut, oj nej!

Post by lillejohn23 »

Jaha, efter att ha försökt kicka igång älsklingen en bra stund och sedan fösökt springa igång den utan succé rinner det nu ut bensin ur förgasaren. När jag stänger av besninkranen så slutar det, men så fort jag vrider på så kommer en stadig ström som rinner ner för hela maskineriet. Vadan detta??

Har inte haft några problem förut, har alltid startat på typ andra kicken. Nu är det som om den inte får någon soppa alls. Kan det vara stopp någonstans som gör att bensinen tvingas ut där den inte ska?

Jag misstänker att en stor operation kommer att behövas...

/C
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: bensinen rinner ut, oj nej!

Post by Federico »

lillejohn23 wrote:Jaha, efter att ha försökt kicka igång älsklingen en bra stund och sedan fösökt springa igång den utan succé rinner det nu ut bensin ur förgasaren. När jag stänger av besninkranen så slutar det, men så fort jag vrider på så kommer en stadig ström som rinner ner för hela maskineriet. Vadan detta??

Har inte haft några problem förut, har alltid startat på typ andra kicken. Nu är det som om den inte får någon soppa alls. Kan det vara stopp någonstans som gör att bensinen tvingas ut där den inte ska?

Jag misstänker att en stor operation kommer att behövas...

/C
flottören har fastnat?
Federico
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Slangen gått av vid slangklämman?
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Näst intill otroligt. Hoppade in på forumet nu för att läsa runt lite och även höra efter med er alla om precis det lillejohn23 undrar över, jag har nämligen exakt samma problem på min p200e. Hör av mig vad det var för fel på min i varje fall :)
Vespa GTS 300
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Det första jag skulle kolla är flottör och flottörnål. Det är ju de som ska stoppa flödet av bensin när kranen är öppen, alltså det som inte sker för er. Jag vet att många, även jag själv på min fd PX125 1984, haft problem med att den moderna bensinen förstört flottörerna. Det var bara att byta så var allt frid & fröjd igen.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Edward
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Edward »

Nu har jag vart ut och meckat, och det efter en flaska vin... Men jag är ingen måndagsalkis som det kan låta utan det är för att lugna nerverna första dagen på jobbet efter fyra veckors semester... Men visst, så klart att flottörnålen åker ner i lådan av allehanda vespadelar då jag demonterar förgasaren... Trött som attan man blir på sig själv när man tror att man kan göra allting i knät så inser jag att, bokstavligen, leta efter denna nål i en höstack inte är min grej. Dags för att demontera förgasaren på touringen för att testa den nålen istället, och visst var det den.

lillejohn23, är det inte nålen så är det flottören som fastnat som Frederico säger eller slangen som hoppat loss som paka tipsar om..

Skruva loss den delen av förgasaren som bensinslangen går in i, tag bort slangen från förgasardelen. Blås i hålet där bensinen kommer in samtidigt som du trycker flottören uppåt. Kan du fortsätta blåsa då är det nålen som ska bytas, kan du däremot inte blåsa så är det nog läckage i din flottör.

Det framgår inte av ditt inlägg eller din profil vilken vespa det gäller, men principen är densamma. Observera dock att om du har en touring så ska du vara extra försiktig då du demonterar överdelen av förgasaren då du måste demontera en liten metalldel som är närmast dig. Har du en P/px så är det lungt. Lycka till!
Vespa GTS 300
lillejohn23
Nybörjare
Nybörjare

Post by lillejohn23 »

OK! Det låter ju som ett överkomligt problem. Får stoppa ner huvudet i förgasaren och blåsa på. Varför måste det alltid vara nåt problem? Fick man skruva isär scootern varannan dag när den var ny också? Ja, jag förstår att vi snackar om veteranfordon här...

Vespa sprint 69 är det som krånglar förrästen. Snart köper jag mig en P200. Man vill ju inte byta ner sig i stil dock.

/C
Post Reply