Skruvar/bult till cylinderkåpa, Lambretta.

Här diskuterar vi Lambrettor!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Ska man lägga tid på att själv kapa, fila och loctite:a fast pinnbultar så skulle nog jag välja bästa kvalitet. De flesta bultar på vespa/lambretta är överdimensionerade, men just de vi pratar om känns klena, och man vill ju kunna dra en mutter ordentligt.
Federico
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Visst, å andra sidan: om man nu vill skydda de ömtånliga gängade håll i blocket är det kanske bäst att pinbulternas gänga pajar först när man drar åt muttern för mycket vilket skulle tala för helt vanlig gängstång.

En annan möjlig lösning vore annars gärngtappar och små runda lettermutter som man skruvar loss och fast för hand (men de kanske skakar loss?) då skulla man kunna ta bort de utan verktyg och inte heller överbelasta gängan när man skruvar fast de.

/Aryan
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jag upprepar, mina har hållit i 5 år. Dessutom, du kan inte använda pinnbultar på fläktkåpan, då får du inte på den, utan bara på de två nedre fästbultarna på cylinderkåpan.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

aryan wrote:Visst, å andra sidan: om man nu vill skydda de ömtånliga gängade håll i blocket är det kanske bäst att pinbulternas gänga pajar först när man drar åt muttern för mycket vilket skulle tala för helt vanlig gängstång.

En annan möjlig lösning vore annars gärngtappar och små runda lettermutter som man skruvar loss och fast för hand (men de kanske skakar loss?) då skulla man kunna ta bort de utan verktyg och inte heller överbelasta gängan när man skruvar fast de.

/Aryan
sedan kan de bli påfrestningar på annat sätt än på själva gängan, t.ex om muttern lossnar och kåpan sitter och vibrerar. vet inte om en bult med högre hållfasthet klarar mekanisk nötning bättre än en mjuk, eller om det är tvärt om.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote: En annan möjlig lösning vore annars gärngtappar och små runda lettermutter som man skruvar loss och fast för hand (men de kanske skakar loss?) då skulla man kunna ta bort de utan verktyg och inte heller överbelasta gängan när man skruvar fast de.
/Aryan
Angående handåtdragning: Vespan bara la av när jag körde den igår. Det var den cylindriska muttern som sitter på tändstiftet o tändhatten kläms fast i. Muttern hade roterat i tändhatten tills den gängat av gängan på tändstiftet, trots att tändhatten klämmer runt muttern, och kontakten mellan tändhatt & tändstift bröts. :eek:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:[sedan kan de bli påfrestningar på annat sätt än på själva gängan, t.ex om muttern lossnar och kåpan sitter och vibrerar. vet inte om en bult med högre hållfasthet klarar mekanisk nötning bättre än en mjuk, eller om det är tvärt om.
Skruv 8.8 och högre hållfasthetsklass har hårdare yta (slits mindre). :smile:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

jencla wrote:Jag upprepar, mina har hållit i 5 år. Dessutom, du kan inte använda pinnbultar på fläktkåpan, då får du inte på den, utan bara på de två nedre fästbultarna på cylinderkåpan.
/jens
Jag tänkte att man i vissa av fläktkåpans ovala hål skulle kunna göra öppningar så här

| |__
(____)

då kan man få på den utan att bända upp den.

/Aryan
Post Reply