Skruvar/bult till cylinderkåpa, Lambretta.
Visst, å andra sidan: om man nu vill skydda de ömtånliga gängade håll i blocket är det kanske bäst att pinbulternas gänga pajar först när man drar åt muttern för mycket vilket skulle tala för helt vanlig gängstång.
En annan möjlig lösning vore annars gärngtappar och små runda lettermutter som man skruvar loss och fast för hand (men de kanske skakar loss?) då skulla man kunna ta bort de utan verktyg och inte heller överbelasta gängan när man skruvar fast de.
/Aryan
En annan möjlig lösning vore annars gärngtappar och små runda lettermutter som man skruvar loss och fast för hand (men de kanske skakar loss?) då skulla man kunna ta bort de utan verktyg och inte heller överbelasta gängan när man skruvar fast de.
/Aryan
sedan kan de bli påfrestningar på annat sätt än på själva gängan, t.ex om muttern lossnar och kåpan sitter och vibrerar. vet inte om en bult med högre hållfasthet klarar mekanisk nötning bättre än en mjuk, eller om det är tvärt om.aryan wrote:Visst, å andra sidan: om man nu vill skydda de ömtånliga gängade håll i blocket är det kanske bäst att pinbulternas gänga pajar först när man drar åt muttern för mycket vilket skulle tala för helt vanlig gängstång.
/Aryan
Federico
Angående handåtdragning: Vespan bara la av när jag körde den igår. Det var den cylindriska muttern som sitter på tändstiftet o tändhatten kläms fast i. Muttern hade roterat i tändhatten tills den gängat av gängan på tändstiftet, trots att tändhatten klämmer runt muttern, och kontakten mellan tändhatt & tändstift bröts.aryan wrote: En annan möjlig lösning vore annars gärngtappar och små runda lettermutter som man skruvar loss och fast för hand (men de kanske skakar loss?) då skulla man kunna ta bort de utan verktyg och inte heller överbelasta gängan när man skruvar fast de.
/Aryan

Skruv 8.8 och högre hållfasthetsklass har hårdare yta (slits mindre).Federico wrote:[sedan kan de bli påfrestningar på annat sätt än på själva gängan, t.ex om muttern lossnar och kåpan sitter och vibrerar. vet inte om en bult med högre hållfasthet klarar mekanisk nötning bättre än en mjuk, eller om det är tvärt om.

Jag tänkte att man i vissa av fläktkåpans ovala hål skulle kunna göra öppningar så härjencla wrote:Jag upprepar, mina har hållit i 5 år. Dessutom, du kan inte använda pinnbultar på fläktkåpan, då får du inte på den, utan bara på de två nedre fästbultarna på cylinderkåpan.
/jens
| |__
(____)
då kan man få på den utan att bända upp den.
/Aryan