Hej,
Är det någon som av egen erfarenhet vet hur mycket någon av dessa dricker? Eller finns det möjligen någon som kan hänvisa till var sådana uppgifter finns?
FAL
Förbrukning GT200/LX125
Jag har kört GT200 en del och en av sönerna har kört ET4 125, föregångaren till LX. Och mitt svar på din fråga är att det, som ofta, beror på var och hur du kör.
De drar minst vid lugn körning i jämn ekonomifart, typ 2/3 gas, på landsväg. Då drar de kanske 0,25-0,35 l/mil. Motsatsen är intensiv stadskörning, fullgasaccelerationer följda av tvärbromsningar följda av fler fullgasaccelerationer osv. Då kan du lätt få dem att dra runt halvlitern.
Så, precis som på andra fordon, förbrukningen beror på dig själv och hur du kör. Men du har kul när du gör det, och de är pigga och kvicka
Hälsn
/jens
De drar minst vid lugn körning i jämn ekonomifart, typ 2/3 gas, på landsväg. Då drar de kanske 0,25-0,35 l/mil. Motsatsen är intensiv stadskörning, fullgasaccelerationer följda av tvärbromsningar följda av fler fullgasaccelerationer osv. Då kan du lätt få dem att dra runt halvlitern.
Så, precis som på andra fordon, förbrukningen beror på dig själv och hur du kör. Men du har kul när du gör det, och de är pigga och kvicka

Hälsn
/jens
Skipperns förbrukning?
Hej, vad drar din Skipper då? Och är det 4-takt?
Min GTS250 har dragit 0,35 i snitt för alla tankningar sedan jag köpte den (400 mil). De två senaste tankningarna låg på 0,34. Då har jag i stort sett bara kört stad/förort. När jag körde två repor ut till Kungens kurna (motorväg) sjönk förbrukningen något. Däremot har jag inte märkt någon skillnad när jag försöker köra extra mjukt i stan. Men jag kör inte alltför hårt i vanliga fall.
Piaggio säger att förbrukningen är 0,25 liter/mil vid konstant fart i 60 km/h. Det är nog den lägsta förbrukning som över huvud taget är möjlig eftersom 60 verkar vara den mest ekonomiska farten. Men vem kör en hel tank i konstant fart? Kör man långa landsvägskörningar (ej motorväg) skulle jag tro att 0,30 liter/mil är fullt realistiskt.
/Jörgen
Piaggio säger att förbrukningen är 0,25 liter/mil vid konstant fart i 60 km/h. Det är nog den lägsta förbrukning som över huvud taget är möjlig eftersom 60 verkar vara den mest ekonomiska farten. Men vem kör en hel tank i konstant fart? Kör man långa landsvägskörningar (ej motorväg) skulle jag tro att 0,30 liter/mil är fullt realistiskt.
/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Min GTS 125 har dragit 0,43/10 km de senaste 10 milen. Vi åker två nästan hela tiden och jag drar på ganska bra. Hade nog hoppats att den skulle ligga på neråt 0,3 men antar att jag kan få ner förbrukningen genom att sluta med ovanan att dra på med full gas hela tiden! Ska man kanske fylla däcken lite mer än de föreskrivna 1,8 bar?
Det är ju förgasare på LEADER-motorn, och jag antar att elektronisk insprutning hade fått ner förbrukningen något. Kanske påverkar även den katalytiska avgasreningen bränsleförbrukningen negativt?
Det är ju förgasare på LEADER-motorn, och jag antar att elektronisk insprutning hade fått ner förbrukningen något. Kanske påverkar även den katalytiska avgasreningen bränsleförbrukningen negativt?