Jens Vespa PX125 1984 som blev PX200 2002

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Jens Vespa PX125 1984 som blev PX200 2002

Post by jencla »

Image

Min stadsmoppe, en PX125 1984, som vi för några år sedan gjorde i ordning för en av sönerna men som jag tog över.

Detaljer:
* Omlackad av försäkringsbolag (tack!) efter påkörning av polis
* Motor helt standard, än så länge i alla fall :twisted:
* Diverse retrodetaljer och extra krom
* Och förstås, röda enkelsadlar

/jens
igen

scooterdaddy - gammal är äldst
Last edited by jencla on Sun 24 Aug 2008, 20:50, edited 1 time in total.
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Skönt stuk med solosadlar! Jag kommer ihåg när jag var i moppeåldern, och Vesporna körde om en med tjejerna bakpå på liknande sadlar, fast på den tiden satt de "damsadel" dvs båda benen på vänster sida!:):)
Fritte
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

PX125 är nog bra, men har man kört hem från Malmö till Göteborg i kraftig motvind (ofta på treans växel) vill man ha mer kraft. Alltså funderade jag på att sätta på trim eller att byta motorn till en 200. Men oftast körde jag den i sta´n och där var den jättetrevlig så det blev inget av med trimplanerna.

Men, plötsligt för någon månad sedan, fanns det på Blocket en PX200 2002, med bara 275 mil på mätaren. En likadan blanksvart hoj som min 125-a. Dessutom bara några km från min bostad. Stopp nu, det här kunde ju vara något! Starkare motor, OCH skivbroms fram, DESSUTOM halogenljus fram och elstart och lite annat kul.

Jag köpte den, skruvade över hela stylingkitet från 125-an och viceversa samt sålde av 125-an till bra pris. Så nu har jag en hoj som är alldels likadan men ändå helt annorlunda. Provkörd 130 mil Göteborg - Sauna Run i Finland förra helgen, går som tåget. Yes!

Så här ser den ut nu:

Image

Image

Image

Image

Vem sa att PX är fula? Jag tycker min är jättesöt 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Supersnygg!

Kommer jag någon gång till skott med att hitta ny motor, och lacka om den smått rostiga PX -84 som i somras fick donera sin motor till min Touring, så har jag allvarliga funderingar på att lacka den svart (originalvit i nuläget).

Tack för inspirationen.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Fina fisken! Det är riktigt fint med de sadlarna.
PX går, precis som du säger, att få riktigt fina om man bara vill.
Därmed inte sagt att de någonsin kommer att komma upp i samma klass som en "riktig" veteranare, men ändå... :wink:
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Riktigt snyggt! PX är inte fula! Jag tar tillbaka allt jag nånsin sagt i det ämnet!
Jag är numera trött på alla runda 60talsvespor :P

Lambretta och sen 70 -framåt Vespor :)
Bara det är gjord av plåt så....
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

väldigt vacker!
V50/N, 1967
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Oj suck...
I mina nybörjarögon ser detta ut som en 60-talsvespa.
Kan bara hålla med alla andra, den är grymt fin :grin:
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Utstrålar tillförlitlighet som bara en nyare px kan!
Tycker mig känna igen "jens" loggan bak, ´
såg den ståendes utanför EM scooter för ett tag sen.

Hade lätt kunnat tänka mig en PX av sista model, att bara ha till åka på, mao ge f*n i att trimma. Inte ens en pipa, bara glida omkring "ljudlöst" å lukta på blommorna :wink:

Snyggt vesp!
-1967 Primavera 154cc-
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

subitus wrote:Hade lätt kunnat tänka mig en PX av sista model, att bara ha till åka på, mao ge f*n i att trimma. Inte ens en pipa, bara glida omkring "ljudlöst" å lukta på blommorna :wink:
Tack! Ja, just nu lever jag efter tesen "otrimmat är vackert". Först körde jag Michaeles helt standard DL200 andra dagen på Cannonball, nu kör jag den här hojen som bara surrar och går. Toppfarten 115 km/h (mätarfart) räcker bra och på väg till Sauna Run körde jag Göteborg-Stockholm på 6 tim 15 min på totalt 17 liter soppa. Så vem behöver egentligen trim 8)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
patrikgrann
Lärling
Lärling
Posts: 583
Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
Location: Öglunda, Axvall, Skara
Contact:

Post by patrikgrann »

"Så vem behöver egentligen trim "
Vad menar min herre? :grin:
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Trim behöver man hemma i garaget. Trim behöver man att fundera över när man har stunder över på jobbet. Trim behöver man för att öka spänningen i ett i övrigt tråknormalt radhusliv.

Trim behövs egentligen inte av några motortekniska skäl, men är ändå livsnödvändigt :grin:

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

"Hellre lyss till den kolv som skar
Än aldrig trimma en motor"

/G
jencla wrote:
subitus wrote:Hade lätt kunnat tänka mig en PX av sista model, att bara ha till åka på, mao ge f*n i att trimma. Inte ens en pipa, bara glida omkring "ljudlöst" å lukta på blommorna :wink:
Tack! Ja, just nu lever jag efter tesen "otrimmat är vackert". Först körde jag Michaeles helt standard DL200 andra dagen på Cannonball, nu kör jag den här hojen som bara surrar och går. Toppfarten 115 km/h (mätarfart) räcker bra och på väg till Sauna Run körde jag Göteborg-Stockholm på 6 tim 15 min på totalt 17 liter soppa. Så vem behöver egentligen trim 8)
/jens
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling
Posts: 306
Joined: Tue 24 Oct 2006, 00:20
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by Peter Sundfeldt »

Den är svinsnygg med de röda sadlarna, mycket classic-känsla med någorlunda enkla medel. Som en Citroën 2CV Charleston i svart/vinrött utförande. En så'n där retro-baklampa måste jag kolla om jag kan montera på Stella där det sitter en gigantiskt fyrkantig sak.
Fräckt det där med att bara flytta över tillbehören och få en fräsch "reborn", så ba'!
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ett litet tips dock till alla som funderar på att montera ett retrolyse bak:

Lite avslipning av lampsargen bör man göra. Gör man inte det så pekar den lite uppåt himlen till, och det kanske inte är det snyggaste. Det funkar, men.

Mvh

/G
Peter Sundfeldt wrote:Den är svinsnygg med de röda sadlarna, mycket classic-känsla med någorlunda enkla medel. Som en Citroën 2CV Charleston i svart/vinrött utförande. En så'n där retro-baklampa måste jag kolla om jag kan montera på Stella där det sitter en gigantiskt fyrkantig sak.
Fräckt det där med att bara flytta över tillbehören och få en fräsch "reborn", så ba'!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Dessutom bör man borra nya hål längre ner än de befintliga (på PX). Det går att använda dem, måttet mellan fästskruvarna är detsamma, men den nya mindre baklampan kommer väl högt upp. Jag vill minnas att jag gjorde de nya 45 mm längre ner, se till att den nya lampan täcker de gamla hålen bara. I övrigt, lätt som en plätt!
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Är man "slö" och inte vill borra nya hål och fasa av lyset för den rätta vinkeln, kan man också beställa färdigkonverterade retrolysen från ScootRS, bland annat detta:
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=713[/url]
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Där ser man, den har jag missat! De har fler grejor i sitt sortiment "Classic PX" http://scootrs.com/results.cfm?q=classic , jag har deras "rundade" kick och framskärmskam på min hoj. Även mina röda enkelsadlar kommer från Scootrs, billiga att köpa men frakten kostade lika mycket som sadlarna :(
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

subitus wrote:... mig en PX av sista model, att bara ha till åka på
Se upp för vad du önskar :) (rapport kommer senare)
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

kejj wrote:Se upp för vad du önskar :) (rapport kommer senare)
Fast min PX200 2002, som den här tråden numera handlar om, har jag kört sådär 250 mil med sedan jag köpte den för knappt 2 månader sedan och den går fortfarande oförskämt bra. Drar bra på låga varv, varvar ut som en turbin, toppar 115 km/h mätarfart med mig sittande rakt upp.

Enda incidenten har varit att det blev allt trögare att växla men det visade sig bero på att växelhandtag och wirar verkade vara helt osmorda :( (Goddag Piaggio-tekniker, wakey, wakey!) Lite fett och olja så var det löst.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

jencla wrote:Enda incidenten har varit att det blev allt trögare att växla men det visade sig bero på att växelhandtag och wirar verkade vara helt osmorda :( (Goddag Piaggio-tekniker, wakey, wakey!) Lite fett och olja så var det löst.
/jens
Crazy, så det var det som var felet!
Otippat!
/C
Mina scootrar:
Bajaj Cub 98,1cc + några andra
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

Går med raska steg ut i garaget med oljeflaskan i högsta hugg....
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

jencla wrote:Enda incidenten har varit att det blev allt trögare att växla men det visade sig bero på att växelhandtag och wirar verkade vara helt osmorda :( (Goddag Piaggio-tekniker, wakey, wakey!) Lite fett och olja så var det löst.
/jens
När allt är klart och ordnat så ska jag berätta en rolig historia om en splitterny PX 2007.
Bara det är gjord av plåt så....
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

Men hallå!
Plasten och kantigheten är ju det som gör en px till en px... tar man bort det så är det ju ingen px längre, men det kanske var det du ville?
---------------------------------------------------------
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Mja, jag vill göra en PX som är annorlunda, som är lite speciell och bara min. Kantigheten finns kvar men de fulaste plastbitarna har jag offrat till S:t Corradino (alla Vespors skyddshelgon)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply