Förbrukning GT200/LX125

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
Post Reply
faleij
Drömmare
Drömmare

Förbrukning GT200/LX125

Post by faleij »

Hej,
Är det någon som av egen erfarenhet vet hur mycket någon av dessa dricker? Eller finns det möjligen någon som kan hänvisa till var sådana uppgifter finns?

FAL
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag har kört GT200 en del och en av sönerna har kört ET4 125, föregångaren till LX. Och mitt svar på din fråga är att det, som ofta, beror på var och hur du kör.

De drar minst vid lugn körning i jämn ekonomifart, typ 2/3 gas, på landsväg. Då drar de kanske 0,25-0,35 l/mil. Motsatsen är intensiv stadskörning, fullgasaccelerationer följda av tvärbromsningar följda av fler fullgasaccelerationer osv. Då kan du lätt få dem att dra runt halvlitern.

Så, precis som på andra fordon, förbrukningen beror på dig själv och hur du kör. Men du har kul när du gör det, och de är pigga och kvicka :)

Hälsn
/jens
faleij
Drömmare
Drömmare

Post by faleij »

Hej,
Tack för svaret. Jag har tidigare kört PX200 men kör numera en Skipper 125. Jag är fullt införstådd med att man påverkar mycket med sin egen körstil. Men eftersom jag inte kört någon nyare maskin så är jag nyfiken på alla sorters erfarenheter på denna punkt.

FAL
PapaD
Entusiast
Entusiast

Skipperns förbrukning?

Post by PapaD »

Hej, vad drar din Skipper då? Och är det 4-takt?
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Min GTS250 har dragit 0,35 i snitt för alla tankningar sedan jag köpte den (400 mil). De två senaste tankningarna låg på 0,34. Då har jag i stort sett bara kört stad/förort. När jag körde två repor ut till Kungens kurna (motorväg) sjönk förbrukningen något. Däremot har jag inte märkt någon skillnad när jag försöker köra extra mjukt i stan. Men jag kör inte alltför hårt i vanliga fall.
Piaggio säger att förbrukningen är 0,25 liter/mil vid konstant fart i 60 km/h. Det är nog den lägsta förbrukning som över huvud taget är möjlig eftersom 60 verkar vara den mest ekonomiska farten. Men vem kör en hel tank i konstant fart? Kör man långa landsvägskörningar (ej motorväg) skulle jag tro att 0,30 liter/mil är fullt realistiskt.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
wanten
Administrator
Administrator

Post by wanten »

Hej.

Min LX125 drar runt 0,4 vid stadskörning. Vid lugnare landsvägskörning landar den runt 0,3.
Tommy L
Nybörjare
Nybörjare

Post by Tommy L »

Min LX 125 drar ca: 0,36 l/mil när frugan sitter bakpå och kanske lite mindre när jag åker ensam (går lite fortare då :smile: )
Vespa LX 125 -07
Vespa 50/R -72
krro
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by krro »

Kollade förbrukningen idag på LX 190:an efter munstycksbytet och senaste tanken (6.9 liter) räckte till 14 mil. Det ger en förbrukning på 0.49 lit/mil vid stadskörning på fullt skaft!
mejiro
Entusiast
Entusiast

Post by mejiro »

Min GTS 125 har dragit 0,43/10 km de senaste 10 milen. Vi åker två nästan hela tiden och jag drar på ganska bra. Hade nog hoppats att den skulle ligga på neråt 0,3 men antar att jag kan få ner förbrukningen genom att sluta med ovanan att dra på med full gas hela tiden! Ska man kanske fylla däcken lite mer än de föreskrivna 1,8 bar?

Det är ju förgasare på LEADER-motorn, och jag antar att elektronisk insprutning hade fått ner förbrukningen något. Kanske påverkar även den katalytiska avgasreningen bränsleförbrukningen negativt?
Post Reply