Bajajdelarna på auktionen

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Bajajdelarna på auktionen

Post by Paka »

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Bajajdelarna på auktionen

Post by Federico »

klart att han ska ha extra kronor, det var ju 700kr EX-moms....

VESPA-motor ?????
Last edited by Federico on Fri 22 Aug 2008, 09:04, edited 3 times in total.
Federico
Micool1972
Entusiast
Entusiast

Post by Micool1972 »

JO MIN STJÄRT! visst är det dé.
lite väl fräckt om han fick den för 700+liiite avgifter och sen sälja den för hutlösa 8500:-...
SoulBoy
Lärling
Lärling

Post by SoulBoy »

Micool1972 wrote:JO MIN STJÄRT! visst är det dé.
lite väl fräckt om han fick den för 700+liiite avgifter och sen sälja den för hutlösa 8500:-...
Fast det är ju frivilligt att köpa den för det...

/Ronny
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

SoulBoy wrote:
Micool1972 wrote:JO MIN STJÄRT! visst är det dé.
Fast det är ju frivilligt att köpa den för det...

/Ronny
jo, och det kommer troligtvis ligga ute ett bra tag. är liksom inte så intressant när man kan köpa en hel PX200 under 10.000kr, inte varje dag, men det händer.
Federico
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by växjö »

Ja Du PAKA, du är allt en duktig detektiv. Samhället bygger på att saker o ting köps och säljs. De e ett bekvämt liv att vara åskådare o tyckare utan att veta speciellt mycket.
När du åker o handlar mjölk med din bil är det då mjölken som kostar eller finns det merkostnader runt omkring. Tänk på det och VÄX upp,
folk som är smittade av avundsjukan och missunsamhet kan fara så långt vägarna räcker.
De e ju tur att alla inte är såna för då hade världen stannat för länge sen.

Hälsningar
Peter Wilke i Växjö
070-9403874
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

men att de e en vespamotor, de e väl ljug... :sad:
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

växjö wrote:Ja Du PAKA, du är allt en duktig detektiv. Samhället bygger på att saker o ting köps och säljs. De e ett bekvämt liv att vara åskådare o tyckare utan att veta speciellt mycket.
När du åker o handlar mjölk med din bil är det då mjölken som kostar eller finns det merkostnader runt omkring. Tänk på det och VÄX upp,
folk som är smittade av avundsjukan och missunsamhet kan fara så långt vägarna räcker.

Hälsningar
Peter Wilke i Växjö
070-9403874
Inte undra på att du känner dig förnärmad när du avslöjades med byxorna nere i denna prekära situation - men varför försöka dölja dina moraliska tillkortakommanden och hävda att det är Paka som är den stora banditen? Han har ju snarare gjort en hjälteinsats genom att upplysa folk över det närmast löjeväckande skimmer som omger de två annonserna.

Och vad är det för irrelevant resonemang med att åka och handla mjölk du gör? Vad är det för merkostnader du pratar om som medger en tiofaldig prisökning på en vara som inte ens är värd hälften? För under halva den summan du vill ha för motorn, kan man idag få en komplett Bajaj 125 i mycket gott skick, som t ex den här som inhandlades för 2800 kr:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=3148

Vad är det du inte förstår?
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by växjö »

Helt ärligt så skiter jag i vad Ni tycker o tänker om detta inköp- försäljning.
Jag är alltså INTE förnärmad!!!!!!! Vad det beträffar mjölken så får Ni väl ta och tänka till en stund så kanske de lossnar.
Tacka vet jag kommunismen :eek: :eek: :eek:
Terraplane Blues

växjö wrote:Jag är alltså INTE förnärmad!!!!!!!
Jodå...
växjö wrote:Vad det beträffar mjölken så får Ni väl ta och tänka till en stund så kanske de lossnar.
Nej, hur jag än tänker kan jag inte komma fram till hur du resonerar. Jag kan inte se att du utslaget skulle kunna ha mer än 1000 kr i totalkostnad för vespamotorn du begär 8500 kr för. Snälla, förklara.

Ocker!
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

växjö wrote:Helt ärligt så skiter jag i vad Ni tycker o tänker om detta inköp- försäljning.
Jag är alltså INTE förnärmad!!!!!!! Vad det beträffar mjölken så får Ni väl ta och tänka till en stund så kanske de lossnar.
Tacka vet jag kommunismen :eek: :eek: :eek:
en smålänsk kommunist som dricker mjölk? :eek:
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Applåder till terraplane! :grin:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

@ växjö.
Jag ber om ursäkt för min insats vad avser i "vilket kap... eller kanske inte...".
Vad du har betalat för motorn/delarna och vad du vill ha betalt har vi övriga faktiskt inte ett skit med att göra.
Marknaden är fri och det är upp till var och en att betala för de varor som man köper till det pris som är överenskommet.
Vi (fler än jag...) har lite bråttom att hoppa på folk i vissa avseenden, utan att ha tänkt igenom helhetsbilden.
Ja, det händer att jag gör arbeten och försäljning till förlust, men det behöver ju inte innebära att alla är så korkade som jag :grin:
Att köpa och sälja är faktiskt inte någon välgörenhet som många scooterister tycks tro! Lagerhållning är inte helt gratis! Faktiskt sant :o
Ännu en gång så ber jag om ursäkt för att mina flottiga grisfingrar var snabbare än min hjärna.
Terraplane Blues

patrikgrann wrote:@ växjö.
Jag ber om ursäkt för min insats vad avser i "vilket kap... eller kanske inte...".
Vad du har betalat för motorn/delarna och vad du vill ha betalt har vi övriga faktiskt inte ett skit med att göra.
Marknaden är fri och det är upp till var och en att betala för de varor som man köper till det pris som är överenskommet.
Vi (fler än jag...) har lite bråttom att hoppa på folk i vissa avseenden, utan att ha tänkt igenom helhetsbilden.
Ja, det händer att jag gör arbeten och försäljning till förlust, men det behöver ju inte innebära att alla är så korkade som jag :grin:
Att köpa och sälja är faktiskt inte någon välgörenhet som många scooterister tycks tro! Lagerhållning är inte helt gratis! Faktiskt sant :o
Ännu en gång så ber jag om ursäkt för att mina flottiga grisfingrar var snabbare än min hjärna.
Hmm, skum kovändning. Undrar varför?

Sugen på en reservhjulshållare, eller?
växjö wrote:De första 10 som kommer på plats får en reservhjulshållare som PASSAR de flesta moderna vespamodellerna.
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by växjö »

De glädjer mej att de finns folk som lever i nuet som Du Patrik. En verklighet är ju faktiskt att det finns ett antal kostnader som tillkommer ovanpå ett inköp i ALLA branscher.
Samtidigt är jag väldigt glad över att terraplane inte är vår finansminister med tanke på okunskapen att läsa en räkning och de naiva tänket att de inte finns KOSTNADER utöver ett inköp vare sig de gäller mjölk eller annat. Men alla behöver inte kunna hantera en räknesticka eller ännu enklare en elektrisk räknare, helt enkelt därför att man är duktigare på något annat.
Ha de så bra och välkomna till Växjö, årets gröna stad.
Mvh
Peter
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

alla har rätt att begära vilket pris de vill,men att skriva att det är en Vespamotor, det är väl bedrägeri, tycker Du det patrikgrann, eller gör även Du så?
växjö
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by växjö »

Annonsen ändrad. Rätt ska va rätt
Terraplane Blues

växjö wrote:Samtidigt är jag väldigt glad över att terraplane inte är vår finansminister med tanke på okunskapen att läsa en räkning och de naiva tänket att de inte finns KOSTNADER utöver ett inköp vare sig de gäller mjölk eller annat.
Eftersom du uppenbarligen har problem med att förstå, skall jag förklara för dig hur jag räknar och tänker samt varför jag inte gillar ockrarfasoner:

- Du har bland annat köpt en komplett Bajaj-motor i Göteborg för 700 kr plus moms = 875 kr. Eftersom du även säljer dito motorblock kan man ponera att du köpte mer än denna motor i Göteborg. Oavsett om du då åkte från Växjö för att hämta varorna, eller lät dem skickas till dig med t ex bussgods, kan du utslaget på dina omkostnader inte hamna många kronor över 1000 för motorn. Du vill ha 8500 kr för den och har dessutom mage att påstå att dess ordinarie marknadsvärde är 14740 kr, en siffra som är gripen helt ur luften och något som du troligtvis gör i syfte att få naiva och okunniga köpare att tro de gör en god affär.

- Inte nog med att annonsen innehåller flertalet orimliga prisuppgifter, utan även faktumet att det inte är en vespamotor (Vespa, som är en italiensk scooter tillverkad av Piaggio) - utan en indisktillverkad bajajmotor - omnämns överhuvudtaget inte i annonsen. En i scootervärlden icke insatt individ har mycket svårt att veta detta faktum och kan ledas att tro att motorn är en original vespamotor som passar till farfars gamla Touring eller farmors Primavera. Så är inte fallet.

- Anledningen till att jag starkt ogillar ockrarfasoner i allmänhet och på den svenska scootermarknaden i synnerhet, är att sådana ekonomiska opportunister trissar upp priserna så att scooterhobbyn så småningom inte längre är en hobby som alla har råd med. När priserna trissas upp och de svenska köparna tvingas backa ur, återstår de mer penningstinna utländska köparna och vårt scooterbestånd utarmas därför på sikt.

Avslutningsvis några följdfrågor till dig att besvara:

1) Vilka är de faktiska merkostnader som motiverar ett pris på 8500 kr på en vara som är inköpt för 700 kr plus moms, menar du?

2) På vilket sätt är "mitt tänk" naivt i det här exemplet? Vänligen utveckla!

3) Varför erbjuder du plötsligt gratis reservhjulshållare och välkomnar alla till Växjö? Är det samvetet som talar eller är det ett strategiskt knep för att framstå i bättre dager på den svenska scooterscenen?

4) Du påstår att du skiter i vad vi tänker om detta inköp respektive försäljning - varför bemödar du då dig att besvara våra inlägg? Och varför vill du då plötsligt bjuda folk (vars åsikter du skiter i) på reservhjulshållare, kaffe, öl och mjölk?

Mvh
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

växjö wrote:Annonsen ändrad. Rätt ska va rätt
Från
Ny komplett vespamotor
ordinariepris: 14,740kr
mitt pris 8500kr

Motorblock till vespa helt nya 125cc
ordinariepris: 4250
Mitt pris:3200kr

Till
Ny komplett vespabajaj motor
ordinariepris: 14,740kr
mitt pris 8500kr

Motorblock till vespabajaj helt nya 125cc
ordinariepris: 4250
Mitt pris:3200kr
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

fritte wrote:alla har rätt att begära vilket pris de vill,men att skriva att det är en Vespamotor, det är väl bedrägeri, tycker Du det patrikgrann, eller gör även Du så?
En Vespa motor är en Vespa motor och en Bajaj är en Bajaj. Helt rätt att hålla isär dessa även om de är nästan identiska. Att sätta Piaggio loggan på ett föremål tillverkat av ett annat företag blir fel.
Därmed inte sagt att Bajaj behöver vara sämre!

Vad avser kovändning så kan jag bara hålla med, jag gjorde en 31.50 som vi säger i mitt yrke. Varför? Jo för att jag insåg att jag inte har ett skit med att göra vad andra människor köper och säljer! Vem är jag att tala om vad som är rätt och fel i den fria marknaden.
Har jag rätt att lägga värdeingar i vad "växjö" tar för pris på delar som han säljer?
Hur ska jag då kunna motivera mina egna priser om de blir ifrågasatta?
De må vara låga men jag har ju möjligheten att sälja till förlust...
Sen är det faktiskt upp till var och en att köpa.
Reservhjulshållare... nja det kan jag nog ta hem om jag vill ha :wink:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

patrikgrann wrote:En Vespa motor är en Vespa motor och en Bajaj är en Bajaj. Helt rätt att hålla isär dessa även om de är nästan identiska. Att sätta Piaggio loggan på ett föremål tillverkat av ett annat företag blir fel.
Därmed inte sagt att Bajaj behöver vara sämre!
Nej, när den funkar så är det en fullgod ersättningsmotor, men den skiljer sig i vissa avseenden och att få tag på reservdelar kan säkert bli ett internationellt äventyr... :mrgreen:
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

:grin: :grin: :grin:
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Nej, jag är inte avundsjuk och inte missunnsam heller.
Jag undrade om det var samma motor.
(Plåtade lite scootergrejor på Eskilstunamarknaden, men lägger inte upp dem. Någon kanske har köpt NSU-Primamotorn och nu tänker sälja den som en Lambrettamotor. Himmel och pannkaka vilket liv om det skulle avslöjas här på forumet.)
/P
växjö wrote:Ja Du PAKA, du är allt en duktig detektiv. Samhället bygger på att saker o ting köps och säljs. De e ett bekvämt liv att vara åskådare o tyckare utan att veta speciellt mycket.

Hälsningar
Peter Wilke i Växjö
070-9403874
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Paka wrote:Nej, jag är inte avundsjuk och inte missunnsam heller.
Jag undrade om det var samma motor.
(Plåtade lite scootergrejor på Eskilstunamarknaden, men lägger inte upp dem. Någon kanske har köpt NSU-Primamotorn och nu tänker sälja den som en Lambrettamotor. Himmel och pannkaka vilket liv om det skulle avslöjas här på forumet.)
/P
Typiskt. Nu sabbade du min väl uttänkta plan. 8)
jonolito
Nybörjare
Nybörjare

Post by jonolito »

Vill passa på och tacka PAKA för denna snygga och till synes oskyldiga spaning som tydligen fått det att storma i de småländska skogarna på ett sätt som inte skådats sedan Gudrun drog fram.

Vill även passa på att tacka Peter i Växjö för att han på ett mycket konkret sätt tar sitt samhälleliga ansvar och - till skillnad från oss andra snåljåpar - i vart fall försöker hålla de ekonomiska hjulen i rullning i dessa tider av finansiell oro.
Post Reply