Renovering av V50 motor gick bra men vid första provstarten gick den bara på tomgång och ville inte varva upp alls. Den hade fått ny brytarspetsar (från EM Scooters) och kondensator så dessa mistänkte jag först inte.
Men med stroboskop såg jag att den tände oregelbundet och att tändläget hoppade 10°!
Jag mistänkte först kondensatorn (eftersom jag varit med om det förut att helt nya var defekta) men en extern extra kondensator gjorde nu ingen förbättring som det annars gör. När jag sedan för säkerhets skull bytte tillbaka till de gamla brytarspetsar så gick motorn direkt hur bra som helst! Väldigt konstigt men redan vid montage så såg jag att det var glapp i axeln, jag mistänker att det hänger ihopp med felet.
Har någon råkad ut för nya brytarspetsar som var trasiga förut?
/Aryan
Ny brytarspets var defekt
Ny brytarspets var defekt
Last edited by aryan on Sun 24 Aug 2008, 19:34, edited 1 time in total.
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Faktiskt aldrig och då har jag ändå bytt ett försvarligt antal. Däremot har jag fått trasiga kondigar. det är inte ågot problem med brytarnas fastsättning i tändplattan eller att axel eller nock behövde smörjas?
På ett par "nästan nya" har jag däremot fått banka på in-nitningen av kontaktytan på armen så jag vet inte om det felet fanns från början eller dök upp kort efter bytet
mvh/HB
På ett par "nästan nya" har jag däremot fått banka på in-nitningen av kontaktytan på armen så jag vet inte om det felet fanns från början eller dök upp kort efter bytet
mvh/HB
Re: Ny brytarspets var defekt
I dag på Eskilstunamarknaden hörde jag om precis samma fel på nya brytare i en GS150. "Glapp i axeln".
/P
/P
aryan wrote:Renovering av V50 motor gick bra men vid första provstarten gick den bara på tomgång och ville inte varva upp alls. Den hade fått ny brytarspetsar (från EM Scooters) och kondensator så dessa mistänkte jag först inte.
Men med stroboskop såg jag att den tände oregelbundet och att tändläget hoppade 10°!
Jag mistänkte först kondensatorn (eftersom jag varit med om det förut att helt nya var defekta) men en extern extra kondensator gjorde nu ingen förbättring som det annars gör. När jag sedan för säkerhets skull bytte tillbaka till de gamla brytarspetsar så gick motorn direkt hur bra som helst! Väldigt konstigt men redan vid montage så såg jag att det var glapp i axeln, jag mistänker att det hänger ihopp med felet.
Har någon råkad ut för nya brytarspetsar som var trasiga förut?
/Aryan
Re: Ny brytarspets var defekt
Aha...så det är du som är Paka! Det hade jag inte kopplat. Trevligt att träffas idag, även om det bara var som snabbast!Paka wrote:I dag på Eskilstunamarknaden hörde jag om precis samma fel på nya brytare i en GS150. "Glapp i axeln".
/P
(Sorry för trådkapningen)
Hålet för axeln verkar helt enkelt för sort så att det kan glappa så mkt att kontaktytan kan komma så att knappt hälften möts, jag mistänker att det händer när varvtalet ökar.henrikborjeson wrote:Faktiskt aldrig och då har jag ändå bytt ett försvarligt antal. Däremot har jag fått trasiga kondigar. det är inte ågot problem med brytarnas fastsättning i tändplattan eller att axel eller nock behövde smörjas?
/Aryan
Re: Ny brytarspets var defekt
Aha där ser man, kanske den också kom från samma tillverkare.Paka wrote:I dag på Eskilstunamarknaden hörde jag om precis samma fel på nya brytare i en GS150. "Glapp i axeln".
/P
Aryan