Tändstift Lambretta silgp200cc
Tändstift Lambretta silgp200cc
Snabb fråga.
Har fått med 3 tändstift av det ovanliga märket Bosch.
Bosch Super, Mico W8dc och en WR7dc.
Har inte kunnat hitta en bra guide för att översätta till rätt NGK stift.
De flesta krossreffererar mellan Champion och NGK (Stickys).
Någon idé?
Har fått med 3 tändstift av det ovanliga märket Bosch.
Bosch Super, Mico W8dc och en WR7dc.
Har inte kunnat hitta en bra guide för att översätta till rätt NGK stift.
De flesta krossreffererar mellan Champion och NGK (Stickys).
Någon idé?
Bara det är gjord av plåt så....
På 60-talet var det Bosch och Champion som gällde vad gäller tändstift, jag körde oftast med Bosch. De brukade heta saker typ W225T1, där sifferbetckningen (i exemplet 225) var värmetalet, ju högre desto kallare stift. Motsvarar siffran 6, 7, 8 osv på NGK.
I övrigt sviker mig mitt minne men Federico och Paka vet säkert mer fakta ur sin kunskap och samling gamla trycksaker.
/jens
I övrigt sviker mig mitt minne men Federico och Paka vet säkert mer fakta ur sin kunskap och samling gamla trycksaker.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Kolla här
http://www.sparkplugs.com/sparkplug411_ ... turerID=21
Och enligt http://www.sparkplugs.co.uk/ (också en bra site med cross references) motsvarar Bosch W8dc NGK BPR5ES och Bosch W8dc NGK BPR6ES
/Aryan
http://www.sparkplugs.com/sparkplug411_ ... turerID=21
Och enligt http://www.sparkplugs.co.uk/ (också en bra site med cross references) motsvarar Bosch W8dc NGK BPR5ES och Bosch W8dc NGK BPR6ES
/Aryan
wr7dc hade jag skitsvårt att få igång en kall hoj på. Sen dog den 2 ggr under körning så jag misstänkte att stiftet ej var bra.
Såg att de andra jag fått var w8dc. På dem går hojen som en dröm, än så länge.
Ska skaffa ngk så fort jag befinner mig hos en mc handlare. sil 200cc GP motor alltså, så det är B7 och 8ES som gäller?
Såg att de andra jag fått var w8dc. På dem går hojen som en dröm, än så länge.
Ska skaffa ngk så fort jag befinner mig hos en mc handlare. sil 200cc GP motor alltså, så det är B7 och 8ES som gäller?
Bara det är gjord av plåt så....
P:et i NGK:s system betyder förresten "projected insulator".
Själva isolatorfoten sticker längre in i förbränningsrummet.
Jag gissar att ett sånt stift ska ha ett annat värmetal än ett "normalt" stift.
Det är väl hetare längre in.
Om man googlar på Mico W8dc får man faktiskt en del indiska scooterträffar.
/P
Själva isolatorfoten sticker längre in i förbränningsrummet.
Jag gissar att ett sånt stift ska ha ett annat värmetal än ett "normalt" stift.
Det är väl hetare längre in.
Om man googlar på Mico W8dc får man faktiskt en del indiska scooterträffar.
/P
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
jag kontaktade NGK angående deras P stift eftersom jag fått köpa ett sådan i en nödsituation och undrade om man kunde fortsätta att köra med det. De sa att P gjorde att stiftet kom längre in i förbränningsrummet och man fick en annan tändprofil, troligen snabbare. Ska man köra med P-stift så måste man antagligen ställa fram tändningen men frågan är hur mycket. Måste nog ha en avgastempmätare för att få det riktigt bra
mvh/HB
mvh/HB
- Ja!kejj wrote:sil 200cc GP motor alltså, så det är B7 och 8ES som gäller?
SIL-motorn är stage 4 från fabrik och kan alltså anses fabrikstrimmad och ett passande stift är NGK B8ES (om du kör på fin-olja och har justerat gasaren rätt kan du köra på B8EV)
B7ES kan vara något att köra på under kalla vinterturer i stan.
VH/Calle
Bensinmackar hade inte längre något bra utbud på tändstift.
Jag saknar bil och orka att köra ut till biltema och sådana stormarknader.
Överraskande nog så kunde jag få hem rätt tändstift på EKG bildelar som finns på ringvägen, 4m hemifrån.
Bra tips för södermalmsbor runt skantullsområdet.
Jag saknar bil och orka att köra ut till biltema och sådana stormarknader.
Överraskande nog så kunde jag få hem rätt tändstift på EKG bildelar som finns på ringvägen, 4m hemifrån.
Bra tips för södermalmsbor runt skantullsområdet.
Bara det är gjord av plåt så....