Skivbroms kit till Lambretta samt montering
Skivbroms kit till Lambretta samt montering
Mitt vinterprojekt får nog bli skivbroms fram för att kunna stoppa 200cc motorn snabbt och enkelt.
Det finns ganska bra trådar om det på lcgb och andra platser på webben.
Jag vill ändå ha en tråd här som samlar kunskapen från de bland oss som gjort sådan konvertering. Samla ihop erfarenheterna.
Vilka Kit köptes, hur gick monteringen? Nackdelar/fördelar? Kvalitet m.m
Det finns ganska bra trådar om det på lcgb och andra platser på webben.
Jag vill ändå ha en tråd här som samlar kunskapen från de bland oss som gjort sådan konvertering. Samla ihop erfarenheterna.
Vilka Kit köptes, hur gick monteringen? Nackdelar/fördelar? Kvalitet m.m
Bara det är gjord av plåt så....
Re: Skivbroms kit till Lambretta samt montering
nackdel: de flesta kit har en STOR (ful) cylinder på styret. kan ingen göra en version med mindre? grimeca från en dragster? modern scooter? MC?kejj wrote:Mitt vinterprojekt får nog bli skivbroms fram för att kunna stoppa 200cc motorn snabbt och enkelt.
Det finns ganska bra trådar om det på lcgb och andra platser på webben.
Jag vill ändå ha en tråd här som samlar kunskapen från de bland oss som gjort sådan konvertering. Samla ihop erfarenheterna.
Vilka Kit köptes, hur gick monteringen? Nackdelar/fördelar? Kvalitet m.m
Federico
Re: Skivbroms kit till Lambretta samt montering
Jag köpte Scootrs skivbromskitför typ 5 år sedan och är helnöjd. Monteringen var ren bolt-on, det enda pillet är att dra bromsslangen och att lufta bromsen. Vill minnas att monteringen gick på en kväll.kejj wrote:Vilka Kit köptes, hur gick monteringen? Nackdelar/fördelar? Kvalitet m.m
Du får en mycket bättre frambroms, med mycket mer känsla. Samtidigt får du en bromsvätskebehållare på styret vid högr bromshantag men den har jag personligen inget emot.
Det finns många andra varianter av skivbromsar, bl a gör Frank Sanderson på brittiska Lambretta Innovationgrymt snygga saker, men de är rejält mycket dyrare. Så jag rekommenderar glatt och villigt Scootrs kit.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Re: Skivbroms kit till Lambretta samt montering
Många gömmer en Piaggio Typhoon-cylinder innanför tutkåpan och får en semi-hydraulisk skivbroms. Då ser det riktigt snyggt ut.
Men du har helt rätt, bara genom att leta fram ett hantag från en motard med polerad, liten behållare så skulle man vinna massor i utseende.
/G
Men du har helt rätt, bara genom att leta fram ett hantag från en motard med polerad, liten behållare så skulle man vinna massor i utseende.
/G
Federico wrote:nackdel: de flesta kit har en STOR (ful) cylinder på styret. kan ingen göra en version med mindre? grimeca från en dragster? modern scooter? MC?kejj wrote:Mitt vinterprojekt får nog bli skivbroms fram för att kunna stoppa 200cc motorn snabbt och enkelt.
Det finns ganska bra trådar om det på lcgb och andra platser på webben.
Jag vill ändå ha en tråd här som samlar kunskapen från de bland oss som gjort sådan konvertering. Samla ihop erfarenheterna.
Vilka Kit köptes, hur gick monteringen? Nackdelar/fördelar? Kvalitet m.m
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Skivbroms kit till Lambretta samt montering
jo, Lambrettastyren är ju fantastiskt vackra, synd att hänga på klumpiga saker.
men hur är det med semi? blir det lika bra bromsverkan? att känslan försvinner till viss del förstår jag
men hur är det med semi? blir det lika bra bromsverkan? att känslan försvinner till viss del förstår jag
Hedge wrote:Många gömmer en Piaggio Typhoon-cylinder innanför tutkåpan och får en semi-hydraulisk skivbroms. Då ser det riktigt snyggt ut.
Men du har helt rätt, bara genom att leta fram ett hantag från en motard med polerad, liten behållare så skulle man vinna massor i utseende.
/G
Federico wrote:nackdel: de flesta kit har en STOR (ful) cylinder på styret. kan ingen göra en version med mindre? grimeca från en dragster? modern scooter? MC?kejj wrote:Mitt vinterprojekt får nog bli skivbroms fram för att kunna stoppa 200cc motorn snabbt och enkelt.
Det finns ganska bra trådar om det på lcgb och andra platser på webben.
Jag vill ändå ha en tråd här som samlar kunskapen från de bland oss som gjort sådan konvertering. Samla ihop erfarenheterna.
Vilka Kit köptes, hur gick monteringen? Nackdelar/fördelar? Kvalitet m.m
Federico
Re: Skivbroms kit till Lambretta samt montering
Med den korta vajerlängd som vi talar om, så blir det inte mycket skillnad. Om man dessutom använder ett bra teflonhölje, så minskar man effekten av vajern ännu mer.
Har provkänt på några som var på EUL, och visst, det var skillnad på semi och full, men jag tyckte faktiskt att semi-bromsen kändes 'bättre', dvs den gick att gradera lättare än den fulla. Den fulla var mer av/på.
Mvh
Guran
Har provkänt på några som var på EUL, och visst, det var skillnad på semi och full, men jag tyckte faktiskt att semi-bromsen kändes 'bättre', dvs den gick att gradera lättare än den fulla. Den fulla var mer av/på.
Mvh
Guran
Federico wrote:jo, Lambrettastyren är ju fantastiskt vackra, synd att hänga på klumpiga saker.
men hur är det med semi? blir det lika bra bromsverkan? att känslan försvinner till viss del förstår jag
Hedge wrote:Många gömmer en Piaggio Typhoon-cylinder innanför tutkåpan och får en semi-hydraulisk skivbroms. Då ser det riktigt snyggt ut.
Men du har helt rätt, bara genom att leta fram ett hantag från en motard med polerad, liten behållare så skulle man vinna massor i utseende.
/G
Federico wrote: nackdel: de flesta kit har en STOR (ful) cylinder på styret. kan ingen göra en version med mindre? grimeca från en dragster? modern scooter? MC?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Jeg har Scootrs broms på min med full hydraulik.
Jeg er hel nøyd, bolt on ock funker fantastisk. Jeg syns ikke den er ubehagelig on/off sånn som noen andre varianter jeg har testet.
Det faktum at dollar kursen er så lav gjør jo dette kit'et latterlig billig om dagen også.
Jeg har handlet inne et kit til som ligger på mitt stuegulv til mitt neste prosjekt..
Jeg er hel nøyd, bolt on ock funker fantastisk. Jeg syns ikke den er ubehagelig on/off sånn som noen andre varianter jeg har testet.
Det faktum at dollar kursen er så lav gjør jo dette kit'et latterlig billig om dagen også.
Jeg har handlet inne et kit til som ligger på mitt stuegulv til mitt neste prosjekt..
körde semih. i Vietnam under en 30mil för några veckor sedan, lånad av Saigon Scootercentre. Den var underbart lättbromsad både avseende effekt och dosering.
De hade handskfack innanför skjölden och där monterat manicken från PX-kiten.
(alla tre scootsen på denna bild med samma setup http://soulscooter.com/bilder/08_07_26_ ... 080319.htm )
De hade handskfack innanför skjölden och där monterat manicken från PX-kiten.
(alla tre scootsen på denna bild med samma setup http://soulscooter.com/bilder/08_07_26_ ... 080319.htm )
JUste lösning! Är faktiskt på G att bygga samma själv...jencla wrote:Jag tror att Scootering hade en artikel om hur man gör det för några år sedan. De monterade en bromscylinder från Typhoon under tutkåpan på en Lambretta. Tight men det gick.
/jens
Finns ett par firmor som säljer detta om man inte vill bygga själv!
http://www.kingslynnscootershop.co.uk/h ... -837-p.asp
http://rs-performances.bbactif.com/les- ... e-t408.htm
Har sett ngn ombyggnad utan bromsvätskebehållare, där bara en slang var monterad med en bult i toppen, slangen fungerade då som behållare. Funkar säkert fint då man kan ha en lång slang under kåpan
Jag har en mängd bilder (tyvärr på jobbet) som visar en sån montering. Vätskebehållaren är som sagt en slang som går hela vägen upp till styret, så man kan fylla på utan att ta av tutkåpan.
Har alla delar liggandes, så en vacker dag så ska jag ge mig på det där.
Mvh
Guran
Har alla delar liggandes, så en vacker dag så ska jag ge mig på det där.
Mvh
Guran
calle wrote:JUste lösning! Är faktiskt på G att bygga samma själv...jencla wrote:Jag tror att Scootering hade en artikel om hur man gör det för några år sedan. De monterade en bromscylinder från Typhoon under tutkåpan på en Lambretta. Tight men det gick.
/jens
Finns ett par firmor som säljer detta om man inte vill bygga själv!
http://www.kingslynnscootershop.co.uk/h ... -837-p.asp
http://rs-performances.bbactif.com/les- ... e-t408.htm
Har sett ngn ombyggnad utan bromsvätskebehållare, där bara en slang var monterad med en bult i toppen, slangen fungerade då som behållare. Funkar säkert fint då man kan ha en lång slang under kåpan
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Vi kanske ska slå ihop våra försök. Om inte annat så är jag nyfiken på bilderna och monteringen.Hedge wrote:Har alla delar liggandes, så en vacker dag så ska jag ge mig på det där.
Har ett reservdäck där ist! Tycker handfacket mest passar på DL.Calle wrote:Vad trevligt, insidan på Lambrettaskjölden är för snygg att gömmas!

Bara det är gjord av plåt så....
Olika projekt som upptar en tid, livet och framför allt otaliga deadlines på jobbet (3 på samma gång i december) gör att mekandet hamnar långt ner på skalan.
Dock dags att skaffa sig skivbromskitet.
Lite oturligt nog är vi mitt inne i en finanskris som fått kronan att hicka sig tillbaka till gamla ofördelaktiga nivåer.
Vet nån om någon firma i EURO land som säljer kittet? Helst Tyskland förstås för britterna är svindyra oavsett finanskris.
Dock dags att skaffa sig skivbromskitet.
Lite oturligt nog är vi mitt inne i en finanskris som fått kronan att hicka sig tillbaka till gamla ofördelaktiga nivåer.
Vet nån om någon firma i EURO land som säljer kittet? Helst Tyskland förstås för britterna är svindyra oavsett finanskris.
Bara det är gjord av plåt så....