Skivbroms kit till Lambretta samt montering

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
kejj
Mästare
Mästare

Skivbroms kit till Lambretta samt montering

Post by kejj »

Mitt vinterprojekt får nog bli skivbroms fram för att kunna stoppa 200cc motorn snabbt och enkelt.

Det finns ganska bra trådar om det på lcgb och andra platser på webben.

Jag vill ändå ha en tråd här som samlar kunskapen från de bland oss som gjort sådan konvertering. Samla ihop erfarenheterna.

Vilka Kit köptes, hur gick monteringen? Nackdelar/fördelar? Kvalitet m.m
Bara det är gjord av plåt så....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Skivbroms kit till Lambretta samt montering

Post by Federico »

kejj wrote:Mitt vinterprojekt får nog bli skivbroms fram för att kunna stoppa 200cc motorn snabbt och enkelt.

Jag vill ändå ha en tråd här som samlar kunskapen från de bland oss som gjort sådan konvertering. Samla ihop erfarenheterna.

nackdel: de flesta kit har en STOR (ful) cylinder på styret. kan ingen göra en version med mindre? grimeca från en dragster? modern scooter? MC?
Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

kejj wrote:Vilka Kit köptes, hur gick monteringen? Nackdelar/fördelar? Kvalitet m.m
Jag köpte Scootrs skivbromskitför typ 5 år sedan och är helnöjd. Monteringen var ren bolt-on, det enda pillet är att dra bromsslangen och att lufta bromsen. Vill minnas att monteringen gick på en kväll.

Du får en mycket bättre frambroms, med mycket mer känsla. Samtidigt får du en bromsvätskebehållare på styret vid högr bromshantag men den har jag personligen inget emot.

Det finns många andra varianter av skivbromsar, bl a gör Frank Sanderson på brittiska Lambretta Innovationgrymt snygga saker, men de är rejält mycket dyrare. Så jag rekommenderar glatt och villigt Scootrs kit.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Många gömmer en Piaggio Typhoon-cylinder innanför tutkåpan och får en semi-hydraulisk skivbroms. Då ser det riktigt snyggt ut.

Men du har helt rätt, bara genom att leta fram ett hantag från en motard med polerad, liten behållare så skulle man vinna massor i utseende.

/G

Federico wrote:
kejj wrote:Mitt vinterprojekt får nog bli skivbroms fram för att kunna stoppa 200cc motorn snabbt och enkelt.

nackdel: de flesta kit har en STOR (ful) cylinder på styret. kan ingen göra en version med mindre? grimeca från en dragster? modern scooter? MC?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

jo, Lambrettastyren är ju fantastiskt vackra, synd att hänga på klumpiga saker.

men hur är det med semi? blir det lika bra bromsverkan? att känslan försvinner till viss del förstår jag
Hedge wrote:Många gömmer en Piaggio Typhoon-cylinder innanför tutkåpan och får en semi-hydraulisk skivbroms. Då ser det riktigt snyggt ut.

Men du har helt rätt, bara genom att leta fram ett hantag från en motard med polerad, liten behållare så skulle man vinna massor i utseende.

/G

Federico wrote:

Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Med den korta vajerlängd som vi talar om, så blir det inte mycket skillnad. Om man dessutom använder ett bra teflonhölje, så minskar man effekten av vajern ännu mer.

Har provkänt på några som var på EUL, och visst, det var skillnad på semi och full, men jag tyckte faktiskt att semi-bromsen kändes 'bättre', dvs den gick att gradera lättare än den fulla. Den fulla var mer av/på.

Mvh

Guran
Federico wrote:jo, Lambrettastyren är ju fantastiskt vackra, synd att hänga på klumpiga saker.

men hur är det med semi? blir det lika bra bromsverkan? att känslan försvinner till viss del förstår jag
Hedge wrote:Många gömmer en Piaggio Typhoon-cylinder innanför tutkåpan och får en semi-hydraulisk skivbroms. Då ser det riktigt snyggt ut.

/G

Federico wrote: nackdel: de flesta kit har en STOR (ful) cylinder på styret. kan ingen göra en version med mindre? grimeca från en dragster? modern scooter? MC?
Stian
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Stian »

Jeg har Scootrs broms på min med full hydraulik.
Jeg er hel nøyd, bolt on ock funker fantastisk. Jeg syns ikke den er ubehagelig on/off sånn som noen andre varianter jeg har testet.

Det faktum at dollar kursen er så lav gjør jo dette kit'et latterlig billig om dagen også.

Jeg har handlet inne et kit til som ligger på mitt stuegulv til mitt neste prosjekt..
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

körde semih. i Vietnam under en 30mil för några veckor sedan, lånad av Saigon Scootercentre. Den var underbart lättbromsad både avseende effekt och dosering.
De hade handskfack innanför skjölden och där monterat manicken från PX-kiten.
(alla tre scootsen på denna bild med samma setup http://soulscooter.com/bilder/08_07_26_ ... 080319.htm )
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hmm, låter intressant, nu har jag inget handsfack dock.

Ska leta vidare efter information på nätet om sådan montering.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

kejj wrote:Ska leta vidare efter information på nätet om sådan montering.
Jag tror att Scootering hade en artikel om hur man gör det för några år sedan. De monterade en bromscylinder från Typhoon under tutkåpan på en Lambretta. Tight men det gick.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

jencla wrote:Jag tror att Scootering hade en artikel om hur man gör det för några år sedan. De monterade en bromscylinder från Typhoon under tutkåpan på en Lambretta. Tight men det gick.
/jens
JUste lösning! Är faktiskt på G att bygga samma själv...
Finns ett par firmor som säljer detta om man inte vill bygga själv!
http://www.kingslynnscootershop.co.uk/h ... -837-p.asp
http://rs-performances.bbactif.com/les- ... e-t408.htm
Har sett ngn ombyggnad utan bromsvätskebehållare, där bara en slang var monterad med en bult i toppen, slangen fungerade då som behållare. Funkar säkert fint då man kan ha en lång slang under kåpan
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

kejj wrote:Hmm, låter intressant, nu har jag inget handsfack dock.
Vad trevligt, insidan på Lambrettaskjölden är för snygg att gömmas!
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag har en mängd bilder (tyvärr på jobbet) som visar en sån montering. Vätskebehållaren är som sagt en slang som går hela vägen upp till styret, så man kan fylla på utan att ta av tutkåpan.

Har alla delar liggandes, så en vacker dag så ska jag ge mig på det där.

Mvh

Guran
calle wrote:
jencla wrote:Jag tror att Scootering hade en artikel om hur man gör det för några år sedan. De monterade en bromscylinder från Typhoon under tutkåpan på en Lambretta. Tight men det gick.
/jens
JUste lösning! Är faktiskt på G att bygga samma själv...
Finns ett par firmor som säljer detta om man inte vill bygga själv!
http://www.kingslynnscootershop.co.uk/h ... -837-p.asp
http://rs-performances.bbactif.com/les- ... e-t408.htm
Har sett ngn ombyggnad utan bromsvätskebehållare, där bara en slang var monterad med en bult i toppen, slangen fungerade då som behållare. Funkar säkert fint då man kan ha en lång slang under kåpan
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Hedge wrote:Har alla delar liggandes, så en vacker dag så ska jag ge mig på det där.
Vi kanske ska slå ihop våra försök. Om inte annat så är jag nyfiken på bilderna och monteringen.
Calle wrote:Vad trevligt, insidan på Lambrettaskjölden är för snygg att gömmas!
Har ett reservdäck där ist! Tycker handfacket mest passar på DL.
Image
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Olika projekt som upptar en tid, livet och framför allt otaliga deadlines på jobbet (3 på samma gång i december) gör att mekandet hamnar långt ner på skalan.

Dock dags att skaffa sig skivbromskitet.

Lite oturligt nog är vi mitt inne i en finanskris som fått kronan att hicka sig tillbaka till gamla ofördelaktiga nivåer.

Vet nån om någon firma i EURO land som säljer kittet? Helst Tyskland förstås för britterna är svindyra oavsett finanskris.
Post Reply