Vespa GS 150 1955, VS1
Dags för lite uppdatering, för nu är det full fart i plåtverkstaden.
Erik svetsar, sågar, slipar, sträcker och bankar medan jag byter lite vajrar, styrlås och annat småjox på hans knarrar.
Det blir helt fantastiskt bra.

Nya rör...

Fixarn tillverkade ett GS-55-verktyg.

Min idol.

Höger sida

PÅ vänster sida var det ännu tunnare...

/P
Erik svetsar, sågar, slipar, sträcker och bankar medan jag byter lite vajrar, styrlås och annat småjox på hans knarrar.
Det blir helt fantastiskt bra.

Nya rör...

Fixarn tillverkade ett GS-55-verktyg.

Min idol.

Höger sida

PÅ vänster sida var det ännu tunnare...

/P
Tackar! Glömde förresten meddela att golvet med största sannolikhet bara är ett lätt modifierat SIP-golv, så den där österrikaren visade sig vara mycket snack och liten verkstad. Inget jag kan rekommendera.
Konstigt nog blev det inte mycket dyrare än ett SIP-golv så jag kan faktiskt inte riktigt begripa vad hans "affärsidé" egentligen var.
Jag gissar att han lider av någon slags mytomani.
/P
Konstigt nog blev det inte mycket dyrare än ett SIP-golv så jag kan faktiskt inte riktigt begripa vad hans "affärsidé" egentligen var.
Jag gissar att han lider av någon slags mytomani.
/P
Rätt usel bild, men jämför tunnelns storlek på en väldigt sen VS5 och VS1:an till höger. Den smalnar av mycket mera på VS1.
Att 55:an känns mycket lättare beror förmodligen på att rätt mycket plåt är bortrostad och -blästrad och att den är plåtren, men VS5:an har faktisk även fler förstärkningsplåtar också.

/P
Att 55:an känns mycket lättare beror förmodligen på att rätt mycket plåt är bortrostad och -blästrad och att den är plåtren, men VS5:an har faktisk även fler förstärkningsplåtar också.

/P
Nu när golvet är på plats känns den minst lika styv som den andra karossen, men vi får väl se vad som händer när jag drar på med alla åtta hästar.
Jag har planerat att köra till Italien med den nästa år.
Rätt härligt hopp i modellprogrammet 1955 förresten.
Från 4,5 hästar till 8.
Som om de hade kommit med en PX Sport med 19 hästar.
/P
Jag har planerat att köra till Italien med den nästa år.
Rätt härligt hopp i modellprogrammet 1955 förresten.
Från 4,5 hästar till 8.
Som om de hade kommit med en PX Sport med 19 hästar.
/P
Ny kondensator, brytare, nya kablar. Bytt till rätt inre tändspole och zappat svänghjul på Batteri-Service, vilket härligt ställe.
Svänghjulet satt otroligt hårt. VS1 har gänga för avdragare, Buzettis 5288 passar, men någon hade försökt med kloavdragare och lyckats sådär...
VS1 har precis samma tändning som VL och VGL, dvs inte batteritändning, förmodligen funkade det sådär eftersom de bytte. Ska bli spännande.
Jämförde förresten med ett svänghjul från en VL och det är exakt likadant förutom den nedfasade kanten som bara GS har.

Isärplockad bakdämpare. fjädern åker på fosfatering, höljet ser ut att ha varit förzinkat.

Nytt växelkors, vikbricka, shims, ramlager (lätt att glömma de bägge bultarna som måste i innan trippeldrevet.) Halvorna har samma nummer (hurra!)
Glappet i växellådan var 0.6 och högsta tillåtna var 0.5. Som tur var hade ÅrstaOla shims i precis rätt tjocklek på hyllan.

/P
Svänghjulet satt otroligt hårt. VS1 har gänga för avdragare, Buzettis 5288 passar, men någon hade försökt med kloavdragare och lyckats sådär...
VS1 har precis samma tändning som VL och VGL, dvs inte batteritändning, förmodligen funkade det sådär eftersom de bytte. Ska bli spännande.
Jämförde förresten med ett svänghjul från en VL och det är exakt likadant förutom den nedfasade kanten som bara GS har.

Isärplockad bakdämpare. fjädern åker på fosfatering, höljet ser ut att ha varit förzinkat.

Nytt växelkors, vikbricka, shims, ramlager (lätt att glömma de bägge bultarna som måste i innan trippeldrevet.) Halvorna har samma nummer (hurra!)
Glappet i växellådan var 0.6 och högsta tillåtna var 0.5. Som tur var hade ÅrstaOla shims i precis rätt tjocklek på hyllan.

/P
Fint!
Sa de på batterservice att du skulle låta spolen sitta i svänghjulet så att den inte tappar magnetismen?
Vem/vad är ÅrstaOla? Låter som nått ställe jag borde känna till.
/Aryan
Sa de på batterservice att du skulle låta spolen sitta i svänghjulet så att den inte tappar magnetismen?
Vem/vad är ÅrstaOla? Låter som nått ställe jag borde känna till.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Nej, det sa han i och för sig inget om, men det visste jag redan tidigare.
Han kanske förstod det eftersom jag kom med dem "i ett paket".
Haha, nej Ola är ingen firma. Han är med på forumet och råkade ha några shims hemma.
Fick hem lite tenn i dag. Tänkte försöka lägga på så lite plastspackel som möjligt.
Kul, men giftigt. Ansiktsmask rekommenderas.
Erik hade loppat igen så gott det gick.

Knackat och slipat

Flussmedel

Torka bort

Klicka på (jag är oftast för snål) och sedan smeta ut

Lite filning och slipning

/P
Han kanske förstod det eftersom jag kom med dem "i ett paket".
Haha, nej Ola är ingen firma. Han är med på forumet och råkade ha några shims hemma.
Fick hem lite tenn i dag. Tänkte försöka lägga på så lite plastspackel som möjligt.
Kul, men giftigt. Ansiktsmask rekommenderas.
Erik hade loppat igen så gott det gick.

Knackat och slipat

Flussmedel

Torka bort

Klicka på (jag är oftast för snål) och sedan smeta ut

Lite filning och slipning

/P
Jodu, det är en originallyft. Jag har den på långlån från Vespa-Service.
/P
/P
vespaco wrote:Först trodde jag det var främre stänkskärmen och tänkte flummigt att den har minsann fått sig sina törnar, sedan tändes en talgdank och jag insåg att jag kollade in Vespans bak... Hur kan man se så dumt emellanåt...
Ser mitt flummiga jag en orginal Vespalyft där i bakgrunden?
Aha ja då förstår ÖrbyAryan. Kul med kaross lagning med gammaldags hederliga metoder.
Jag har ett tips för att få delar rena från rost på ett skonsam sätt: elektrolyisk avrostning.
Det är busenkelt, lägg det man vill avrosta i ett bad med vatten, häll i målarsoda och en en bit (gammal) järn som offeranod.
Koppla en batteriladare men MIN på det du vill rosta av och PLUS på offeranoden. Låt det ligga nått dygn, lite beroende på mängden rost/soda/ström/yta offeranod. Nu kommer rosten att försvinna på det som sitter på minsida, även under målarförg omvands rosten (färgen losnar där). Offeranoden kommer att se hemsk ut men det du vill få rostfritt får ett svart skikt som skyddar mot att det snabbt åter bildas ny ytrost men man lätt kan putsa bort.
Jag har med en pressenning och lite plankor byggt rätt stora bad, man så kan man lätt doppa en hel kaross i badet. När det är klart kan man låt vattnet rinna ivägg i avloppet eller så, det är inte miljöfarligt.
/Aryan
Jag har ett tips för att få delar rena från rost på ett skonsam sätt: elektrolyisk avrostning.
Det är busenkelt, lägg det man vill avrosta i ett bad med vatten, häll i målarsoda och en en bit (gammal) järn som offeranod.
Koppla en batteriladare men MIN på det du vill rosta av och PLUS på offeranoden. Låt det ligga nått dygn, lite beroende på mängden rost/soda/ström/yta offeranod. Nu kommer rosten att försvinna på det som sitter på minsida, även under målarförg omvands rosten (färgen losnar där). Offeranoden kommer att se hemsk ut men det du vill få rostfritt får ett svart skikt som skyddar mot att det snabbt åter bildas ny ytrost men man lätt kan putsa bort.
Jag har med en pressenning och lite plankor byggt rätt stora bad, man så kan man lätt doppa en hel kaross i badet. När det är klart kan man låt vattnet rinna ivägg i avloppet eller så, det är inte miljöfarligt.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67