Erfarenheter av däck ?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Jakob
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 23
Joined: Mon 23 May 2005, 00:10
Location: Sweden
Contact:

Post by Jakob »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Roberto</i>
<br />..men det finns vad jag känner till bara 3 olika märke som erbjuder däck med vitdäcksida... o sava är inte den sämsta av dem..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Vad finns förutom Continental och Sava?

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

ScootRS säljer nåt kinesiskt däck med vita sidor.
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=860
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Väcker gammal tråd.
Har nån prövat tubeless på sin scooter?
Mest intresserad att eventuellt köra sådana på min Lambretta.
Bara det är gjord av plåt så....
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

jakobs länk säljer även vita inserts (också till 8"!), lite dyra kanske..

angående väghållning/märkesdäck, jag kör michelin s83 på min v50, och var nära att ramma en snubbe igår. det var förvisso halt och jag skjutsade, men jag körde inte ens 10kmh. vill inte veta hur mina slitna ching-chong's på touringen hade hanterat situationen...

hur går diskussionen kring att måla vita ränder på på sina dyra helsvarta märkesdäck? kom nån fram till en bra färg att använda? funderar på att måla mina s83, eller sätta på inserts..
V50/N, 1967
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

kejj wrote:Väcker gammal tråd.
Har nån prövat tubeless på sin scooter?
Mest intresserad att eventuellt köra sådana på min Lambretta.
- jo har testat dessa från ScootRS, svårt att montera däck utan att skada fälg och däck då de är konstruerade genom att sätta ihop två vanliga fälghalvor. De är alltså inte helt specialgjorda till slanglöst.
Kolla igenom dem fullt innan montering då jag har sett en som var dåligt/farligt tillverkad runt ventilen.

/C
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

calle wrote: - jo har testat dessa från ScootRS, svårt att montera däck utan att skada fälg och däck då de är konstruerade genom att sätta ihop två vanliga fälghalvor. De är alltså inte helt specialgjorda till slanglöst.
Kolla igenom dem fullt innan montering då jag har sett en som var dåligt/farligt tillverkad runt ventilen.
Jo, enligt forumet på lcgb verkar det krävas professionell hjälp för att montera den på fälgen. De har en lista över rekommenderade däckfirmor för uppgiften. Har vi någon sådan rekommendation här i Sverige?
Bara det är gjord av plåt så....
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

kejj wrote:De har en lista över rekommenderade däckfirmor för uppgiften. Har vi någon sådan rekommendation här i Sverige?
Nej, någon sådan lista finns inte. Frågan är om någon i Sverige kör med Scootrs fälgar för slanglöst, jag känner i alla fal inte till det. Därmed saknas de erfarenheter om listan skulle baseras på.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Förresten läste i en annan tråd att du tänkte på skivbroms, dessa lirar inte alltid med slanglösa fälgar!
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

AHh då var det avklarat :)
Får eventuellt bli en wide rim bakpå då.

Däcken som hängde med min är av för mig okänt märke.
Tänkte att efter den långsamma inkörnongen byta upp mig.
Zippy 1 lär det bli fram.

Bakpå ville jag nog eventuellt köra wide rim. Någon tips om detta?
Bara det är gjord av plåt så....
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

kejj wrote:AHh då var det avklarat :)
Får eventuellt bli en wide rim bakpå då.

Bakpå ville jag nog eventuellt köra wide rim. Någon tips om detta?
WTK er ganske kurant å fikse.

Enklest å kjøpe et komplett kit fra f.eks SIP.

Uansett hvilket kit du kjøper, så må du sage i motorfestet.
Du kapper 10mm på høyre side, og bruker tilsvarende skive på venstre side.
Dermed flyttes hele motoren 10mm mot høyre.

Du kan se her hvordan jeg gjorde det; http://vespatouring.blogspot.com/2007/0 ... e-kit.html

Lykke til!

Og det blir bra med WTK;
Image
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Tror jag läst någonstans att på lambretta ska detta gå utan modifieringar på motorfästet.

Jag kan ha fel dock.
Bara det är gjord av plåt så....
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Å...

Trodde det gjaldt Vespa.... :confused
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
User avatar
fredrikC
Entusiast
Entusiast
Posts: 121
Joined: Mon 22 Jan 2007, 18:14
Location: Sverige, Bromma

Post by fredrikC »

Bakpå ville jag nog eventuellt köra wide rim. Någon tips om detta?
Wide rim funkar bak på en lammy utan moddning, dock inte med för brett bakdäck. Har för mej att jag har ett 3.50x10 zippy 1 på min dl å det funkar, lite tight att få in ett fullt pumpat hjul men det brukar gå med lite muskelkraft. Tjing/Carlowitz
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

kejj wrote:
calle wrote: - jo har testat dessa från ScootRS, svårt att montera däck utan att skada fälg och däck då de är konstruerade genom att sätta ihop två vanliga fälghalvor. De är alltså inte helt specialgjorda till slanglöst.
Kolla igenom dem fullt innan montering då jag har sett en som var dåligt/farligt tillverkad runt ventilen.
Jo, enligt forumet på lcgb verkar det krävas professionell hjälp för att montera den på fälgen. De har en lista över rekommenderade däckfirmor för uppgiften. Har vi någon sådan rekommendation här i Sverige?
Image
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Jo, det där är gamla nyheter nu. Stainless är att undvika bara.

Synd att slanglöst är så svårt. Definitivt en fördel ur egentlig trafiksäkerhetssynpunkt.
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

kejj wrote: Synd att slanglöst är så svårt. Definitivt en fördel ur egentlig trafiksäkerhetssynpunkt.

på vilket sätt?
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Det är ovanligare att de snabbt tappar luften. Med tubeless har man i allmänhet gott om tid att stanna inan luften helt har gått ur när man t ex kör på en spik och får punka, med slang så töms däcket väldigt snabbt.

/aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

kejj wrote:Tror jag läst någonstans att på lambretta ska detta gå utan modifieringar på motorfästet.

Jag kan ha fel dock.
130 på en lambretta blir svårt....
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

130 i bredd eller hastighet :)
Bara det är gjord av plåt så....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

både och? :evil:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:både och? :evil:
hastighet, inga problem. däckbredd, problem
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

skall du ha 130 både fram & bak?
Om inte, vilken dimension skall reservhjulet ha? :evil:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

På reservhjulet får man väll ha ett sånt där smalt 3.50 x 10 nöddiagonaldäck som man max får köra hem med ;-)

Har de där bredare däck verkligt praktiskt betydelse för väghållningen eller är det bara för utseendets skull?

Elscootern har continental 100/80 -10 fram och 110/80 -10 bak men så värst imponerad är jag inte av dessa moderna däck, de glider ganska lätt.


/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:skall du ha 130 både fram & bak?
Om inte, vilken dimension skall reservhjulet ha? :evil:
min sportvespa har 110 fram, 130 bak och 100 på reservhjulet (för inte plats med större under kåpan.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:skall du ha 130 både fram & bak?
Om inte, vilken dimension skall reservhjulet ha? :evil:
min sportvespa har 110 fram, 130 bak och 100 på reservhjulet (för inte plats med större under kåpan.
får det punkterade 130-däcket plats under kåpan? :smile:

motorn sitter väl sidoförskjuten till höger, då blir väl spårningen lattjo med 100-däck bak? :sad:
Last edited by fritte on Fri 26 Sep 2008, 12:53, edited 1 time in total.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote:skall du ha 130 både fram & bak?
Om inte, vilken dimension skall reservhjulet ha? :evil:
min sportvespa har 110 fram, 130 bak och 100 på reservhjulet (för inte plats med större under kåpan.
får det punkterade 130-däcket plats under kåpan? :smile:
däcket under kåpan är rent estetiskt, det är en fin balans till motorn på andra sidan när man ser vespan rakt bakifrån. får jag platt hjul så finns den en lös reservslang att sätta i något av hjulen.
Federico
Post Reply