Erfarenheter av däck ?
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Federico</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Roberto</i>
<br />..men det finns vad jag känner till bara 3 olika märke som erbjuder däck med vitdäcksida... o sava är inte den sämsta av dem..
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Vad finns förutom Continental och Sava?
ScootRS säljer nåt kinesiskt däck med vita sidor.
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=860
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Roberto</i>
<br />..men det finns vad jag känner till bara 3 olika märke som erbjuder däck med vitdäcksida... o sava är inte den sämsta av dem..
Vad finns förutom Continental och Sava?
ScootRS säljer nåt kinesiskt däck med vita sidor.
http://scootrs.com/moreinfo.cfm?Product_ID=860
jakobs länk säljer även vita inserts (också till 8"!), lite dyra kanske..
angående väghållning/märkesdäck, jag kör michelin s83 på min v50, och var nära att ramma en snubbe igår. det var förvisso halt och jag skjutsade, men jag körde inte ens 10kmh. vill inte veta hur mina slitna ching-chong's på touringen hade hanterat situationen...
hur går diskussionen kring att måla vita ränder på på sina dyra helsvarta märkesdäck? kom nån fram till en bra färg att använda? funderar på att måla mina s83, eller sätta på inserts..
angående väghållning/märkesdäck, jag kör michelin s83 på min v50, och var nära att ramma en snubbe igår. det var förvisso halt och jag skjutsade, men jag körde inte ens 10kmh. vill inte veta hur mina slitna ching-chong's på touringen hade hanterat situationen...
hur går diskussionen kring att måla vita ränder på på sina dyra helsvarta märkesdäck? kom nån fram till en bra färg att använda? funderar på att måla mina s83, eller sätta på inserts..
V50/N, 1967
- jo har testat dessa från ScootRS, svårt att montera däck utan att skada fälg och däck då de är konstruerade genom att sätta ihop två vanliga fälghalvor. De är alltså inte helt specialgjorda till slanglöst.kejj wrote:Väcker gammal tråd.
Har nån prövat tubeless på sin scooter?
Mest intresserad att eventuellt köra sådana på min Lambretta.
Kolla igenom dem fullt innan montering då jag har sett en som var dåligt/farligt tillverkad runt ventilen.
/C
Jo, enligt forumet på lcgb verkar det krävas professionell hjälp för att montera den på fälgen. De har en lista över rekommenderade däckfirmor för uppgiften. Har vi någon sådan rekommendation här i Sverige?calle wrote: - jo har testat dessa från ScootRS, svårt att montera däck utan att skada fälg och däck då de är konstruerade genom att sätta ihop två vanliga fälghalvor. De är alltså inte helt specialgjorda till slanglöst.
Kolla igenom dem fullt innan montering då jag har sett en som var dåligt/farligt tillverkad runt ventilen.
Bara det är gjord av plåt så....
Nej, någon sådan lista finns inte. Frågan är om någon i Sverige kör med Scootrs fälgar för slanglöst, jag känner i alla fal inte till det. Därmed saknas de erfarenheter om listan skulle baseras på.kejj wrote:De har en lista över rekommenderade däckfirmor för uppgiften. Har vi någon sådan rekommendation här i Sverige?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
AHh då var det avklarat 
Får eventuellt bli en wide rim bakpå då.
Däcken som hängde med min är av för mig okänt märke.
Tänkte att efter den långsamma inkörnongen byta upp mig.
Zippy 1 lär det bli fram.
Bakpå ville jag nog eventuellt köra wide rim. Någon tips om detta?

Däcken som hängde med min är av för mig okänt märke.
Tänkte att efter den långsamma inkörnongen byta upp mig.
Zippy 1 lär det bli fram.
Bara det är gjord av plåt så....
WTK er ganske kurant å fikse.kejj wrote:AHh då var det avklarat
Enklest å kjøpe et komplett kit fra f.eks SIP.
Uansett hvilket kit du kjøper, så må du sage i motorfestet.
Du kapper 10mm på høyre side, og bruker tilsvarende skive på venstre side.
Dermed flyttes hele motoren 10mm mot høyre.
Du kan se her hvordan jeg gjorde det; http://vespatouring.blogspot.com/2007/0 ... e-kit.html
Lykke til!
Og det blir bra med WTK;

1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Wide rim funkar bak på en lammy utan moddning, dock inte med för brett bakdäck. Har för mej att jag har ett 3.50x10 zippy 1 på min dl å det funkar, lite tight att få in ett fullt pumpat hjul men det brukar gå med lite muskelkraft. Tjing/CarlowitzBakpå ville jag nog eventuellt köra wide rim. Någon tips om detta?
kejj wrote:Jo, enligt forumet på lcgb verkar det krävas professionell hjälp för att montera den på fälgen. De har en lista över rekommenderade däckfirmor för uppgiften. Har vi någon sådan rekommendation här i Sverige?calle wrote: - jo har testat dessa från ScootRS, svårt att montera däck utan att skada fälg och däck då de är konstruerade genom att sätta ihop två vanliga fälghalvor. De är alltså inte helt specialgjorda till slanglöst.

Det är ovanligare att de snabbt tappar luften. Med tubeless har man i allmänhet gott om tid att stanna inan luften helt har gått ur när man t ex kör på en spik och får punka, med slang så töms däcket väldigt snabbt.
/aryan
/aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
På reservhjulet får man väll ha ett sånt där smalt 3.50 x 10 nöddiagonaldäck som man max får köra hem med 
Har de där bredare däck verkligt praktiskt betydelse för väghållningen eller är det bara för utseendets skull?
Elscootern har continental 100/80 -10 fram och 110/80 -10 bak men så värst imponerad är jag inte av dessa moderna däck, de glider ganska lätt.
/Aryan

Har de där bredare däck verkligt praktiskt betydelse för väghållningen eller är det bara för utseendets skull?
Elscootern har continental 100/80 -10 fram och 110/80 -10 bak men så värst imponerad är jag inte av dessa moderna däck, de glider ganska lätt.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
får det punkterade 130-däcket plats under kåpan?Federico wrote:min sportvespa har 110 fram, 130 bak och 100 på reservhjulet (för inte plats med större under kåpan.fritte wrote:skall du ha 130 både fram & bak?
Om inte, vilken dimension skall reservhjulet ha?

motorn sitter väl sidoförskjuten till höger, då blir väl spårningen lattjo med 100-däck bak?

Last edited by fritte on Fri 26 Sep 2008, 12:53, edited 1 time in total.
däcket under kåpan är rent estetiskt, det är en fin balans till motorn på andra sidan när man ser vespan rakt bakifrån. får jag platt hjul så finns den en lös reservslang att sätta i något av hjulen.fritte wrote:får det punkterade 130-däcket plats under kåpan?Federico wrote:min sportvespa har 110 fram, 130 bak och 100 på reservhjulet (för inte plats med större under kåpan.fritte wrote:skall du ha 130 både fram & bak?
Om inte, vilken dimension skall reservhjulet ha?
Federico