Skruvar/bult till cylinderkåpa, Lambretta.

Här diskuterar vi Lambrettor!
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Skruvar/bult till cylinderkåpa, Lambretta.

Post by Ronnie »

Lade märke till ett orovarslande rassel vid rödlysena idag. Väl tillbaka i garaget kunde jag dock konstatera att jag "bara" inte tänkt på att loctitea skuvarna och bulten till cylinderkåpan när jag monterade mitt nya blås och att de därför vibrerat loss och numera ligger någonstans längs med vägkanten...

Någon som vet vad det skall vara för dimensioner/gängor på dem?

Iofs överröstas rasslet ganska omgående när man drar iväg, men det känns sådär att bränna runt med kåpan hängandes på trekvart... :wink:
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Skruvar/bult till cylinderkåpa, Lambretta.

Post by Hedge »

Haha, ja den grejen kan jag också efter en Skoklosterfärd.

Skruvarna är dessa:

http://ccgi.bowden.force9.co.uk/catalog ... ca7241bb98

Vill minnas att dom är M5. Allt går smidigare om du köper den typen som det ska vara (dvs med både hex-skalle och spår för mejsel) samt den obligatoriska 'wavy'-brickan. Jag fick aldrig mina skruvar att stanna kvar innan jag köpte de korrekta. Vet inte om det berodde på skruvarna eller brickan, men gissar såklar på den allsmäktiga vågiga brickan.

Mvh

Guran
Ronnie wrote:Lade märke till ett orovarslande rassel vid rödlysena idag. Väl tillbaka i garaget kunde jag dock konstatera att jag "bara" inte tänkt på att loctitea skuvarna och bulten till cylinderkåpan när jag monterade mitt nya blås och att de därför vibrerat loss och numera ligger någonstans längs med vägkanten...

Någon som vet vad det skall vara för dimensioner/gängor på dem?

Iofs överröstas rasslet ganska omgående när man drar iväg, men det känns sådär att bränna runt med kåpan hängandes på trekvart... :wink:
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Skruvar/bult till cylinderkåpa, Lambretta.

Post by Federico »

den typen av böjda brickor har jag köpt hos Sifvert i Stockholm, de hade då bakom disk. Finns säkert hos andra välsorterade också.
Federico
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 73
Joined: Thu 16 Jun 2005, 15:40
Location: Göteborg

Post by LENY »

I Göteborg har Regale i Partille sådana brickor
http://www.regale.se

Kom dock ihåg att det är en industributik, så det kan knorras lite ibland när man säger att man vill ha 3 st M7 20mm, 8 M7 brickor, ett par M6 pinnbult... osv

Får lite samma känsla som när man köpte lösgodis förr.
På den tiden man gjorde det i en kiosk hemma i kvarteret av tant Kerstin som höll räkningen på hur mycket man hade kvar av 2-kronan man handlade för :smile:
Lambretta LUNA 50s Sport -68
Lambretta LUNA 50s Sport -69
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Allright! Tack för hjälpen!
Skall kolla hos en rätt välsorterad handlare här i stan...känns lite onödigt att lägga en beställning från England på bara ett par skruvar och en bult.

Skruvarna är alltså M5? "Stora" bulten, då? Är den M8? Måste plocka av hela blåset för att komma åt att mäta hålet, och det är jag alldeles för slö för, så jag frågar här istället! :lol:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Jepp, M8 om jag inte minns alldeles fel. Dessutom har jag själv satt dit pinnbultar med muttrar på de två M5-orna som håller cylinderkåpan nere vid svänghjulet. Onödigt att belasta gängorna i lättmetallsgodset varje gång man ska lossa den, förr eller senare drar man sönder dem :cry: Funkar prima, har aldrig lossat.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Bra tips där, Jens! Väl värt att betänka...om man nu lyckas få tag på M5-pinnbultar, vill säga. Verkar vara lurigt att få tag på sådana överhuvudtaget - i alla fall här i stan.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Kanske låsskruv (med liten insexskalle) skulle vara ännu elegantare?

Image

http://www.biltema.se/products/product. ... emId=90698

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

eller:
MC6S 12.9, Insexskruv med cylindrisk skalle, M5X25 H, helgängad, kapa skallen.
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Hehe...telepati, Fritte. Kom just innanför dörren med en påse M5X25 som jag tänkt kapa skallen på! :D
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

jencla wrote:Onödigt att belasta gängorna i lättmetallsgodset varje gång man ska lossa den, förr eller senare drar man sönder dem
vadå? är det mycket meka med lambretta?

[sorry L vänner, kunde inte hålla mig, jag gillar både V & L]
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

:mrgreen:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Lambrettan är lättare att meka med, tycker jag i varje fall.

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

övning ger färdighet... :smile:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

aryan wrote:Lambrettan är lättare att meka med, tycker jag i varje fall.

/Aryan
jo, vissa ingrepp är enklare. men det är ju lite så att man lär sig en typ av scooter och då blir den enkel.

det verkar vara fler specialverktyg för den som vill meka lambretta, om man nu behöver alla. bytte ramlager + packboxar på en S3 lammy förra veckan och det gick utan ett enda specialverktyg, dessutom med motorn i ramen, snabbt och smidigt med en bra konsult vid sidan.
på vespan hade detta ingrepp varit betydligt krångligare.
Federico
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Ronnie wrote:Hehe...telepati, Fritte. Kom just innanför dörren med en påse M5X25 som jag tänkt kapa skallen på! :D
Precis så gjorde jag också :) Dessutom gjorde jag M8-pinnbultar till de två fästpunkterna för ljuddämparen på på samma sätt, genom att kapa huvudet av helgängade M8-bultar. Classe säljer gängad stång i metervara, dessutom.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Gängstången är 8.8 hållfasthet, MC6S 12.9 är c:a 50% starkare :smile:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Gängstång är nog mjukare än DIN 8.8, troligtvis DIN 4.8.

Ska man ha nån exotisk skruv i Sthlm är Sifverts bra http://www.sifvert-skruv.se/

/Aryan
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

aryan wrote:Gängstång är nog mjukare än DIN 8.8, troligtvis DIN 4.8.

Ska man ha nån exotisk skruv i Sthlm är Sifverts bra http://www.sifvert-skruv.se/

/Aryan
Hmm, rätt, ur Clasisjöns katalog,
Gängad stång,HGS enl. DIN 976 A. Hållfasthetsklass 4.6. Blankförzinkad. Längd 1 m.
MC6S 12.9 är en exotisk skruv från Sifverts katalog sid. 63

Image
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Men den helgängade varmförzinkade på sid 94 i sifvert-katalogen "MHGS 8.8 FZV", ska inte 8.8 tolkas som hållfasthetsklassen? Fast då kan man ju förstås lika bra ta MC6S 12.9 när man ändå är vid Lindhagenslan och hälsar på bland de exotiska skruvarna :)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

bufflig wrote:Men den helgängade varmförzinkade på sid 94 i sifvert-katalogen "MHGS 8.8 FZV", ska inte 8.8 tolkas som hållfasthetsklassen? Fast då kan man ju förstås lika bra ta MC6S 12.9 när man ändå är vid Lindhagenslan och hälsar på bland de exotiska skruvarna :)
Visst, jag hade för mig att jag sett gängstång 8.8 nånstans.. :grin:
fzv står för "Varmförzinkad"
Last edited by fritte on Fri 22 Aug 2008, 20:42, edited 1 time in total.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Diskussionen känns lite verklighetsfrämmande, vi pratar inte rymdteknik utan 60-talsscootrar :wink: Mina hemsågade pinnbultar har hållit i 5 år med bl a 3 Cannonball. Om något brister pga för låg hållfasthet är det väl snarare gängorna i blocket som pinnbulten är fäst i.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

jencla wrote:Diskussionen känns lite verklighetsfrämmande, vi pratar inte rymdteknik utan 60-talsscootrar :wink: Mina hemsågade pinnbultar har hållit i 5 år med bl a 3 Cannonball. Om något brister pga för låg hållfasthet är det väl snarare gängorna i blocket som pinnbulten är fäst i.
/jens
På 60-talet stod det inte 8.8 på skruv i den hållfasthetsklassen utan 80

Bild på en skruv från 60-talet hållfasthetsklass 60.. :grin: :grin:

Image

Information om skruvars hållfasthet kan med fördel även användas att hålla ihop de ack så populära vråltrimmade scootrarna som diskuteras här. :mrgreen:
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Självklart måste det inte vara 8.8 på allt men det kan vara bra att känna till att det finns olika hålbarhets grader så att man t ex inte använder för svaga skruv att sätta ihopp fälgen med.

F.ö. mkt bra tips att sätta dit pinbult, tyvärr för sent för min jag måste nog sätta timesert eller nått i flera hål till fläktkåpan.

/Aryan (gillar annars rostfria skruv)
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 73
Joined: Thu 16 Jun 2005, 15:40
Location: Göteborg

Post by LENY »

jencla wrote:
Diskussionen känns lite verklighetsfrämmande, vi pratar inte rymdteknik utan 60-talsscootrar
Jens, var det inte raketforskare som designade och konstruerade ALLT på 60-talet? :wink:

Image



Mvh
Leif
PS Och var det inte så att höstacksfrisyrerna var det som drev på utvecklingen av hjälmkroken?
Lambretta LUNA 50s Sport -68
Lambretta LUNA 50s Sport -69
Post Reply