Lade märke till ett orovarslande rassel vid rödlysena idag. Väl tillbaka i garaget kunde jag dock konstatera att jag "bara" inte tänkt på att loctitea skuvarna och bulten till cylinderkåpan när jag monterade mitt nya blås och att de därför vibrerat loss och numera ligger någonstans längs med vägkanten...
Någon som vet vad det skall vara för dimensioner/gängor på dem?
Iofs överröstas rasslet ganska omgående när man drar iväg, men det känns sådär att bränna runt med kåpan hängandes på trekvart...
Vill minnas att dom är M5. Allt går smidigare om du köper den typen som det ska vara (dvs med både hex-skalle och spår för mejsel) samt den obligatoriska 'wavy'-brickan. Jag fick aldrig mina skruvar att stanna kvar innan jag köpte de korrekta. Vet inte om det berodde på skruvarna eller brickan, men gissar såklar på den allsmäktiga vågiga brickan.
Mvh
Guran
Ronnie wrote:Lade märke till ett orovarslande rassel vid rödlysena idag. Väl tillbaka i garaget kunde jag dock konstatera att jag "bara" inte tänkt på att loctitea skuvarna och bulten till cylinderkåpan när jag monterade mitt nya blås och att de därför vibrerat loss och numera ligger någonstans längs med vägkanten...
Någon som vet vad det skall vara för dimensioner/gängor på dem?
Iofs överröstas rasslet ganska omgående när man drar iväg, men det känns sådär att bränna runt med kåpan hängandes på trekvart...
Kom dock ihåg att det är en industributik, så det kan knorras lite ibland när man säger att man vill ha 3 st M7 20mm, 8 M7 brickor, ett par M6 pinnbult... osv
Får lite samma känsla som när man köpte lösgodis förr.
På den tiden man gjorde det i en kiosk hemma i kvarteret av tant Kerstin som höll räkningen på hur mycket man hade kvar av 2-kronan man handlade för
Lambretta LUNA 50s Sport -68
Lambretta LUNA 50s Sport -69
Allright! Tack för hjälpen!
Skall kolla hos en rätt välsorterad handlare här i stan...känns lite onödigt att lägga en beställning från England på bara ett par skruvar och en bult.
Skruvarna är alltså M5? "Stora" bulten, då? Är den M8? Måste plocka av hela blåset för att komma åt att mäta hålet, och det är jag alldeles för slö för, så jag frågar här istället!
Jepp, M8 om jag inte minns alldeles fel. Dessutom har jag själv satt dit pinnbultar med muttrar på de två M5-orna som håller cylinderkåpan nere vid svänghjulet. Onödigt att belasta gängorna i lättmetallsgodset varje gång man ska lossa den, förr eller senare drar man sönder dem Funkar prima, har aldrig lossat.
/jens
Bra tips där, Jens! Väl värt att betänka...om man nu lyckas få tag på M5-pinnbultar, vill säga. Verkar vara lurigt att få tag på sådana överhuvudtaget - i alla fall här i stan.
aryan wrote:Lambrettan är lättare att meka med, tycker jag i varje fall.
/Aryan
jo, vissa ingrepp är enklare. men det är ju lite så att man lär sig en typ av scooter och då blir den enkel.
det verkar vara fler specialverktyg för den som vill meka lambretta, om man nu behöver alla. bytte ramlager + packboxar på en S3 lammy förra veckan och det gick utan ett enda specialverktyg, dessutom med motorn i ramen, snabbt och smidigt med en bra konsult vid sidan.
på vespan hade detta ingrepp varit betydligt krångligare.
Ronnie wrote:Hehe...telepati, Fritte. Kom just innanför dörren med en påse M5X25 som jag tänkt kapa skallen på!
Precis så gjorde jag också Dessutom gjorde jag M8-pinnbultar till de två fästpunkterna för ljuddämparen på på samma sätt, genom att kapa huvudet av helgängade M8-bultar. Classe säljer gängad stång i metervara, dessutom.
/jens
Hmm, rätt, ur Clasisjöns katalog, Gängad stång,HGS enl. DIN 976 A. Hållfasthetsklass 4.6. Blankförzinkad. Längd 1 m.
MC6S 12.9 är en exotisk skruv från Sifverts katalog sid. 63
Men den helgängade varmförzinkade på sid 94 i sifvert-katalogen "MHGS 8.8 FZV", ska inte 8.8 tolkas som hållfasthetsklassen? Fast då kan man ju förstås lika bra ta MC6S 12.9 när man ändå är vid Lindhagenslan och hälsar på bland de exotiska skruvarna
bufflig wrote:Men den helgängade varmförzinkade på sid 94 i sifvert-katalogen "MHGS 8.8 FZV", ska inte 8.8 tolkas som hållfasthetsklassen? Fast då kan man ju förstås lika bra ta MC6S 12.9 när man ändå är vid Lindhagenslan och hälsar på bland de exotiska skruvarna
Visst, jag hade för mig att jag sett gängstång 8.8 nånstans.. fzv står för "Varmförzinkad"
Last edited by fritte on Fri 22 Aug 2008, 20:42, edited 1 time in total.
Diskussionen känns lite verklighetsfrämmande, vi pratar inte rymdteknik utan 60-talsscootrar Mina hemsågade pinnbultar har hållit i 5 år med bl a 3 Cannonball. Om något brister pga för låg hållfasthet är det väl snarare gängorna i blocket som pinnbulten är fäst i.
/jens
jencla wrote:Diskussionen känns lite verklighetsfrämmande, vi pratar inte rymdteknik utan 60-talsscootrar Mina hemsågade pinnbultar har hållit i 5 år med bl a 3 Cannonball. Om något brister pga för låg hållfasthet är det väl snarare gängorna i blocket som pinnbulten är fäst i.
/jens
På 60-talet stod det inte 8.8 på skruv i den hållfasthetsklassen utan 80
Bild på en skruv från 60-talet hållfasthetsklass 60..
Information om skruvars hållfasthet kan med fördel även användas att hålla ihop de ack så populära vråltrimmade scootrarna som diskuteras här.
Självklart måste det inte vara 8.8 på allt men det kan vara bra att känna till att det finns olika hålbarhets grader så att man t ex inte använder för svaga skruv att sätta ihopp fälgen med.
F.ö. mkt bra tips att sätta dit pinbult, tyvärr för sent för min jag måste nog sätta timesert eller nått i flera hål till fläktkåpan.