Sidovagn

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Sidovagn

Post by Paka »

Någon som känner igen den här?

Image

Image

Svara till sign. "Nyfiken i en strut"
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Nämen va f-n. Piaggiovagnarna står som spön i backen! Nå´n har dessutom byggt om chassiet lite mer än vad som behövs, och adderat ett främre stag. Lite tråkigt, då missar man de intressanta växlingarna i toe in som torsionsrörelserna i singelförbindelsen annars åstadkommer :wink:

Jag har någonstans hört att det togs in femtio vagnar till Sverige i början på 50-talet. Närmare 15 av dom har jag nog sett/hört talas om nu. Inte dålig överlevnadsprocent!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Spännande. Betyder det att de som sitter på hojar liknande den här har suttit på en äldre Vespa tidigare, tro?
I Como:s reservdelskatalog från 1960 delas förresten sidovagnarna in i kategorierna Ä (Äldre 1950-52), E (Elit) och S (Super).
"Äldre" har ett annat underrede (i alla fall ett annat artikelnummer).
/P
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Dartman wrote:Jag har någonstans hört att det togs in femtio vagnar till Sverige i början på 50-talet.
Några av de där vagnarna har jag mött i mitt scooterliv.

* Två vagnar satt sent 60-tal på två Vespa SS som två killar i Stockholm körde.
* En satt på en Vespa SS i Västerås. Dessutom försedd med en 200cc SS-cylinder som han köpte av mig, uppborrad med en engelsk konverteringskolv. Den såg jag senast på en träff tidigt 70-tal.
* Och en såg jag, också 60-tal, hos en firma som sålde begagnade mc-delar i Lerum utanför Göteborg. Den var jag svårt sugen på att köpa men avstod :sad:

/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

I Servicehandboken för Touring 59 så finns Sidvagn som extratillbehör, kan det vara så att man beställde och så togs det hem från italien? Andra delar från Piaggio måste ju ändå ha kommit in ett par gånger om året, i alla fall minst en gång då de nya modellerna kom.

Image
Federico
Post Reply