Allmän diskussion om subkulturer

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Federico wrote:Rätt: Mopar dragracing, Orsa
App, app, app...så du smyger omkring på dragracing? Sånt är inte bra för scooterimagen, Federico! :wink:

Då återstår det att knäcka mitt evenemang... :P
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:Rätt: Mopar dragracing, Orsa
App, app, app...så du smyger omkring på dragracing? Sånt är inte bra för scooterimagen, Federico! :wink:

Då återstår det att knäcka mitt evenemang... :P
smyger? min scooterimage är att sedan länge uppblandad med allt snyggt och musikaliskt vackert som skapades i slutet av 60-talet. Dit hör även bilarna, men jag äger ingen själv, och ser inte ut som den typiska dragracepubliken.

din fråga:
vallåkra?
Federico
P Plutt
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by P Plutt »

Miami Ink goes Mellerud?
/PP
"När man väl får tummen ur så sitter den mitt i näven!"
[url=http://www.spritmonitor.de/en/detail/298320.html][img]http://images.spritmonitor.de/298320.png[/img][/url]
Terraplane Blues

Federico wrote:din fråga:
vallåkra?
Nej, tyvärr...
P Plutt wrote:Miami Ink goes Mellerud?
He-he, nej - men bra gissning!

Svaret finns f ö redan i denna tråd... :wink:
Terraplane Blues

Kan vi härmed fastslå att dragracingpublik har subkulturella drag och böjelser? Rätt svar är nämligen dragracing på Meca Raceway i Malmö. Killen från Danmark hade en stil jag aldrig förut sett. Vet dock ej vad den kallas...

Image

Image

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

snygga bilder! vad har du för glasbitar framför kamerahuset?
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:snygga bilder! vad har du för glasbitar framför kamerahuset?
Tack detsamma!

Samtliga av de bilderna är tagna med mitt EF 70-200 2.8 L USM (modellen utan IS, vilket jag anser vara fullständigt onödigt).
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:snygga bilder! vad har du för glasbitar framför kamerahuset?
Tack detsamma!

Samtliga av de bilderna är tagna med mitt EF 70-200 2.8 L USM (modellen utan IS, vilket jag anser vara fullständigt onödigt).
fläskiga färger med ett L. Någon sa två bländarsteg med ett IS, vet inte om det stämmer. vet bara att det är nästan dubbet så dyrt. får väl sälja en scooter så man har råd med ett objektiv.
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:fläskiga färger med ett L. Någon sa två bländarsteg med ett IS, vet inte om det stämmer. vet bara att det är nästan dubbet så dyrt. får väl sälja en scooter så man har råd med ett objektiv.
Ja, L-optik är helt klart grejen: färger, bokeh, kontrast, skärpa - ja, allt - blir så mycket bättre! Canons zoomar i L-serien är fullt jämförbara med fasta brännvidder inom hela zoom-omfånget.

Har också hört sådana där stories, även om två hela bländarsteg låter för mycket. Jag har ännu inte funnit någon situation där min 2.8 skulle behövt IS. Det faktumet, prisskillnaden samt att det är ännu en grej som kan gå sönder, gör att jag anser att IS är överreklammerat. Människan har dessutom fotograferat i 150 år utan någon bildstabilisator...

Man behöver inte sälja scootrar för att ha råd med L-optik. Be någon USA- eller Asien-resenär köpa med sig ett hem, då det nästan är halva priset där. All Canons L-optik har världsgaranti, så det spelar ingen roll var man köper dem. Det gäller bara att undvika förtullning vid hemkomst...
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Federico
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Federico wrote: Någon sa två bländarsteg med ett IS, vet inte om det stämmer. vet bara att det är nästan dubbet så dyrt. får väl sälja en scooter så man har råd med ett objektiv.
Eller så har man ett kamerahus med IS inbyggt, så får man IS till och med på sina gamla manuella objektiv från 70-talet.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Bergfors wrote:
Federico wrote: Någon sa två bländarsteg med ett IS, vet inte om det stämmer. vet bara att det är nästan dubbet så dyrt. får väl sälja en scooter så man har råd med ett objektiv.
Eller så har man ett kamerahus med IS inbyggt, så får man IS till och med på sina gamla manuella objektiv från 70-talet.

/Jörgen
finns det nackdelar med IS? förutom priset då.

sorry för OT
Federico
Terraplane Blues

Federico wrote:finns det nackdelar med IS?
Ja, att det är en Nikon... :wink:

Ärligt talat, exakt vad skall du med bildstabilisator till? Fattar inte behovet...
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

Federico wrote: finns det nackdelar med IS? förutom priset då.
När det gäller IS i objektivet påstår en del att det försämrar objektivets skärpa en aning men jag tror inte att det har kunnat påvisas i tester.
Givetvis gör det väl objektivet något större och tyngre också.

IS i kamerahuset har väl som sin enda nackdel att det är ytterligare en grej som kan gå sönder. Men jag har inte hört att detta skulle vara ett problem, utom i de första kamerorna från Minolta.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Post Reply