Hjälp med Lambretta

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
AndersLambretta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Mon 27 Jun 2005, 11:33
Location: Sweden

Hjälp med Lambretta

Post by AndersLambretta »

Hejsan!

Jag är ny på detta forumet, registrerade mig för
ett tag sen, men har inte haft möjlighet att posta
bilder i samband med mina frågor förrän nu.

Jag har en Lambretta som jag gärna skulle vilja
få i bra (körbart) skick. Är det någon som känner till
någon lämplig verkstad í närheten av Halmstad,
som kan ta sig an en sådan här moped?

Image

Image

Bilderna är nya, men jag har inte kört den på 16 år,
så den behöver nog en genomgång.

Det jag vet är trasigt är:
Bromswire, "Förgasarlock" (saknas), Kick (fotpedalen har gått av)
lampor.

Finns det någon som kan ge tips om hur man kan gå till väga för
att fixa den, ev. tips på verkstäder etc, eller har information
om vad det kan vara för typ av modell etc, så uppskattas det!

Mvh
Anders
Nicklas
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 18
Joined: Fri 21 Jan 2005, 19:56
Location: Sweden

Post by Nicklas »

Tjena!

Hör med Calle här på forumet, han har en verkstad och ett enormt kunnande.

/Nicklas
Lunatic
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Sun 22 May 2005, 20:55
Location: Sweden

Post by Lunatic »

Hej Anders
Grattis till ett exemplar av världens snyggaste moped!
Jag försöker spåra alla överlevande, svensksålda, Lambretta Luna och samla dessa i ett register. Maila mig för att gå med. (Det finns dessutom några fördelar för dig med detta.)
Vissa delar finns att få tag i från bland annat Marcello på Casalambretta.se.
Det finns en man som heter Roth i Halmstad som jag vet renoverat Lunor och en massa andra tvåhjulingar (jag köpte en låda med överblivna delar av honom). Tyvärr kommer jag inte just nu på hans förnamn men det kanske är någon annan som vet. Det här är några år sedan så han kanske har slutat.


/Rickard
(maila mig för att gå med i LunaRegistret)
AndersLambretta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Mon 27 Jun 2005, 11:33
Location: Sweden

Post by AndersLambretta »

Niclas och Rickard, tackar för tipsen!
Det låter mycket bra.


Rickard, jag mailar dig angående Lambretta Lunaregistret.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Mannen i Halmstadstrakten heter (hette?) Gustav Roth, vi skrev ett reportage om honom i Scooteristen för ett antal år sedan. En spännande man, med massor av renoveringsobjekt i en lada, som han renoverade och sålde av undan för undan. ¨Som gammal rörkrökare gjorde han t o m krombågarna själv! Fast han var gammal redan då så allt kan ju ha hänt. Och jag tror inte han mekade för andra.

Det bästa tipset är nog att kontakta http://www.scootercity.tk/.

Hälsn
/jens
AndersLambretta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Mon 27 Jun 2005, 11:33
Location: Sweden

Post by AndersLambretta »

Tackar så mycket Jens!

Gustav Roth vore ju toppen att få tag i, nära och bra.

Jag har skickat ett mail till scootercity,
men det stod på hemsidan att de inte tar sig an mopeder
så jag får väl se om det blir något svar.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Calle som driver Scooter City brukar vara mycket aktiv här i forumet. Ett av Sveriges scooter-orakel :)
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Tjena!

Scootercity skulle kunna ta sig an en Luna men dessvärre skall Scootercity hålla stängt hela 2006.

Ett annat tips är att kontakta Olof ts1@lambrettaclub.tk

Mannen utanför Halmstad heter Göran Roth (nästan rätt Jens :))
och har telefonnummer 035-44102

VH/Calle
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />Tjena!

Scootercity skulle kunna ta sig an en Luna men dessvärre skall Scootercity hålla stängt hela 2006.
>> anade nästan det :)

Mannen utanför Halmstad heter Göran Roth (nästan rätt Jens :))
och har telefonnummer 035-44102
>> nästan rätt i alla fall:oops:

VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
AndersLambretta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Mon 27 Jun 2005, 11:33
Location: Sweden

Post by AndersLambretta »

Stort tack Calle, för tipsen!

Jag ska reka och förhoppningsvis så
fixar det sig, annars kanske jag hör av mig till
dig 2007:wink:.

Mvh
Anders
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by AndersLambretta</i>
<br />Hejsan!

Jag är ny på detta forumet, registrerade mig för
ett tag sen, men har inte haft möjlighet att posta
bilder i samband med mina frågor förrän nu.

Jag har en Lambretta som jag gärna skulle vilja
få i bra (körbart) skick. Är det någon som känner till
någon lämplig verkstad í närheten av Halmstad,
som kan ta sig an en sådan här moped?

Finns det någon som kan ge tips om hur man kan gå till väga för
att fixa den, ev. tips på verkstäder etc, eller har information
om vad det kan vara för typ av modell etc, så uppskattas det!

Mvh
Anders

<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej Anders!

Varför inte ta dig an renoveringsutmaningen själv, vet ja! Om man lämnar in ett fordon för renovering brukar det ofta "kosta skjortan" - pengar som du aldrig någonsin kommer att få igen den dag du säljer den! Även om pengar inte är allt alla gånger: det är faktiskt ett stort nöje att renovera själv och se skapelsen växa fram!

Även om du inte har renoveringserfarenhet eller mekkunskaper, klarar du denna Lambretta Luna hur lätt som helst, det är jag tämligen övertygad om! Om man bara går lugnt och metodiskt tillväga ordnar sig allt i slutändan. Om du surfar runt på webben kommer du att finna "hur mycket som helst" angående scooterrenoveringar i allmänhet och Lambretta Luna i synnerhet. Jag skulle t o m vilja påstå att en väldresserad chimpans skulle kunna renovera en scooter med hjälp av information som finns att tillgå via internet (t o m jag klarade av det - och det säger inte litet det! [^]).

Min första renovering var en Vespa 50. Den demonterades i alla demonterbara beståndsdelar (inkl alla motordelar). När jag såg en hög delar framför mig trodde jag aldrig att jag skulle få ihop en fungerande Vespa igen. Men efter många svordomar och ännu fler sönderslagna kaffekoppar kom den ihop och startade på första (!) kicken. Innan dess hade jag inte någon form av renoveringserfarenhet av Vespor (dock av gamla folkvagnar, vilka är en helt annan historia).

Jag är själv inte särskilt bevandrad i Lambrettahistoria, men www.scooterhelp.com har mängder med matnyttiga renoveringstips för scooterister av alla slag. Sedan har vi Calle, Federico, Jencla & Co här på Scooterklubbens forum, vilka kan mer om scootrar än italienarna själva. De brukar vara oerhört gentila och dela med sig av sina gedigna kunskaper när de efterfrågas.

Nej, Anders - gör renoveringen själv! Du kommer efteråt att känna både glädje och stolthet över ditt arbete. Dessutom kommer du undan med en avsevärt billigare totalsumma än om du lämnar den i professionella händer. Du fixar det lätt!

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Jag tror att man ska vara lite självkritisk (inte för mycket) och se till vilka tidigare erfarenheter man har av att meka och eventuellt meka med motorer.

Tycker man t.ex att det är krångligt att byta däck på en cykel så är inte Lambretta Luna något man gör under en vinter i garaget, då kanske man ska lämna iväg jobbet istället. Man vill ju inte köra fast och stå där med en Luna i atomer, då kommer det garanterat att kosta skjortan om någon vill göra jobbet.

Hjälp kommer du att få här på forumet, så mycket du kan tänkas behöva, men att översätta text och bilder i praktiken är inte alltid samma sak.

Om du känner att du vill prova på att det själv så kommer några tips:

1. Försök att skaffa dig en reservdelskatalog eller sprängskiss på Luna. Det är nästan ett måste.

2. Dokumentera noga när du demonterar, skriv på delarna var de satt, i vilken ordning, lägg i små lådor med lappar så det är ordning på prylarna.

3. Om du har digitalkamera; fota så mycket du kan under demonteringen, hur saker satt ihop, färger på kablar, vajerdragningar m.m.

4. Ta det lungt, lägg släggan åt sidan. Låt 5-56 och värmepistolen/brännaren göra jobbet. Tålamod är nyckelordet när man mekar gamla motorer.

5. Kolla innan du börjar skruva vilka delar som är svåra att hitta till just din modell så att du kan vara extra försiktig och undvika att de går sönder.

Lambrettan är lite mer komplicerad än Vespan, speciellt motorn. Ta reda på så mycket du kan om hur den är uppbyggd och kolla vilka specialverktyg som kan tänkas behövas. Det är ingen bra idé att försöka ta bort svänghjulet utan en svänghjulsavdragare, risken att man förstör något är stor. Det finns säkert fler saker att tänka på som lunaägare kan tipsa om.

lycka till med Lunan oavsett om du mekar själv eller lägger ut jobbet! ibland kan det ju vara så enkelt att man inte hinner meka, vad gör man då? köra scooter är ju ett måste!




Federico
sel
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 29
Joined: Mon 01 Aug 2005, 09:50
Location: Sweden

Post by sel »

Om jag förstår rätt så är det inte mycket som behöver göras.
"Det jag vet är trasigt är:
Bromswire, "Förgasarlock" (saknas), Kick (fotpedalen har gått av)
lampor."
Marcello på casalambretta.se har alla dessa delar.


Sel
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by sel</i>
<br />Om jag förstår rätt så är det inte mycket som behöver göras.
"Det jag vet är trasigt är:
Bromswire, "Förgasarlock" (saknas), Kick (fotpedalen har gått av)
lampor."
Marcello på casalambretta.se har alla dessa delar.


Sel
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Ok! då är det ingen sak. Jag trodde att det handlade om en genomgång (renovering) av motorn. Sorry om jag skrämde upp dig i onödan AndersLambretta.

lycka att det finns någon som säljer nya delar till Luna i Sverige.

Federico
AndersLambretta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Mon 27 Jun 2005, 11:33
Location: Sweden

Post by AndersLambretta »

Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
Tackar så mycket för tipsen!
"Väldresserad chimpans...":D
Jag har en mycket begränsad erfarenhet av mek
men du får det att låta så lätt så man kanske ska
ge det ett försök...:wink: Inte för att jag tror att jag skulle
klara av det, men det vore ju himla skoj att fixa det själv.

Federico
Tackar! Mycket bra punkter att notera där.
Det här forumet verkar ju hur bra som helst!
Jag är glad att jag hittade hit innan jag bestämde
mig för Lambrettans öde.

Sel
Jepp, jag tror inte det är så himla mycket som är trasigt egentligen.
Bromswiren är av men det borde ju vara lätt att ordna en ny,
lamporna och de andra delarna likaså, om man lyckas få tag på dem.

Men motorn kanske också behöver en genomgång eftersom den har stått
så länge.

Det bästa vore nog om jag kunde fixa fram de delar jag tror jag behöver och byta ut det jag kan själv (det är inte mycket iofs.), för att sedan låta någon som kan lambrettor/scootrar kolla igenom den och se om ytterligare åtgärder krävs.

Jag ska reka på alla olika sajter och se om jag kan hitta lämpliga
reservdelar etc.

Jag minns att det var en föjd att köra den och det känns som
att det är sannolikt att jag kommer att få uppleva den känslan igen.
Tackar alla för input!
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 73
Joined: Thu 16 Jun 2005, 15:40
Location: Göteborg

Post by LENY »

Hej Anders.

En bra början är att du skickar ett mail till Rickard a.k.a LUNATIC och anmäler dig till LUNA registret.
Som medlem får du tillgång till verkstadshandbok och reservdelsmanual mm som är nerlusat med sprängskisser och annat användbart.

Även om namnet Luna ger kosmiska associationer är det inte nån rocket science att meka med dem.
Det vore ju kul om ytterligare en LUNA kom ut på de västsvenska vägarna nästa säsong. Snart är vi så många att vi kanske sak ställa upp i riksdagsvalet med hjärtefrågor som "Sänkt moms på transparenta bensinslangar" och andra livskvalitéhöjande frågor :)

FI, Junilistan och nu Lambretta LUNA registret.


// LENY
AndersLambretta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Mon 27 Jun 2005, 11:33
Location: Sweden

Post by AndersLambretta »

Leny
Tackar för tipsen!
Jag har haft kontakt med Rickard och
ska skicka honom ett mail angående registret
så fort jag präntat ner alla uppgifter.:)

Jag hoppas också få den körklar till nästa säsong
men det tar sannolikt mer tid att få tag på alla delar etc.
Men målet är naturligtvis att få den klar så fort som
möjligt. Som jag minns den så var den väldigt bekväm
och rolig att köra, motorn var pigg och stark, men den lät
som en motorsåg (tror det var/är något fel på avgasröret eller
förgasaren, men vad vet jag...).

Min okunskap om mek kommer inte att göra upprustningsarbetet snabbare
men det här forumet och Lunaregistret kommer nog vara en oumbärlig
hjälp för mig, så jag är väldigt glad att jag hittade hit!
LENY
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 73
Joined: Thu 16 Jun 2005, 15:40
Location: Göteborg

Post by LENY »

Hej igen Anders
Såg igår kväll att det f*nns en kick till salu på Ebay.co.uk
Sök på Lambretta LUNA eller VEGA eller LUI
(Kärt barn har många namn...)

Vad det gäller "förgasarlock" (jag är osäker på om Marcello på Casalambretta lagerför dessa. Jag har för mig att det bara är själva förgasaren han säljer) är ett bra ställe http://www.dellorto.co.uk/

Direkt till sidan med SHA förgasaren
http://www.racecar.co.uk/dellorto/motor ... rs/sha.htm

Polaren köpte luftfilter och filterbox hos dem häromsistens, snabb o bra service.

I och för sig är det ett annat utförande på luftfilterboxen än den som egentligen skall sitta på 60-tals förgasaren, men filtret ramlar inte ur i alla fall, och det är bra! :)

Lycka till.

mvh
LENY
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej!

Istället för original luftfilterburk kan man sätta på ett 'High Flow' 55mm - det både ser tuffare ut och går snabbare!
Se http://www.addemoto.se/ och artikelnummer 18-954

VH/Calle
AndersLambretta
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Mon 27 Jun 2005, 11:33
Location: Sweden

Post by AndersLambretta »

Leny och Calle, tackar så mycket för tipsen!
:)


Jag ska reka.
Post Reply