Ja ni, det är en lambretta. En li150 S3, om man ska vara petig (och ärlig).
Efter att ha letat länge och envist på allehanda annonsforum och kammat hem noll. Efter att ha sett bra exemplar efter bra exemplar snabbt köpas framför näsan på mig av ännu en annan lc medlem som ville utöka sitt scooterinnehav så fick jag således napp, genom en annan lc medlem, på en brittisk Lammy.
Ägaren till denna har ägt en firma som specialiserade sig på renoveringar av lambretta/vespa. Han hade sen ett bra tag sålt firman men hade en lammy kvar som han renoverade upp hemma i England.
Så kom denna Lambretta till. Samt till ett vettigare pris för mig än blocket.
Efter att fått se bilderna så kunde jag inte låta bli att slå till.
Så efter lite pappersexercis och ett trilskande transportbolag så landade den på tröskeln till garaget.
Den är som sagt en 1965 års LI150 som kamouflerats till en Li Special med sx styrtop och sena sx paneler med clip-on. Benskölden har donerats från en dl.
Inget för anoraker och originalrenoveringsnördar men dock en väldans fin LiS.
Motorn är en ny SILGP200. Tändningen är 12v indisk, pipan är från ScootRS(är deras PM kopia). Originalpipa hängde med ifall jag tröttnar och byter tillbaks. Förgasaren en Jetex på 22mm.
Transporten hade medfört några mindre repor och skador på lacken. Dessa delar skickade till acecustom för omlackning. Inregistreringen gick lätt. Ursprungskontroll samt regbesiktningen utan anmärkningar (av nån anledning gick det 4v för att få fram skyltar, nått fallerade i vv’s rutiner). Spelar ingen roll dock då jag lyckades få det perfekta numret 007 på min regskyllt!!!
Så det är bara att börja inkörningen av nya motorn.
Jag är ganska imponerad av renoveringen och hur pass bra den är hopsatt. Den beter sig grymt på vägarna och hanterar alla kommandon perfekt. Det är en stor skillnad mot Vespa. Lambretta påminner mer om riktiga MC som man tog kortet på. Responsen är omedelbar och ofelbar. Alla reglage svarar perfekt och även kopplingen känns mycket lättare än de jag tidigare prövat på hos andra Lambrettor. Jag förstår de som pendlar med lambretta. Man känner sig väldigt smidig på vägarna. De känns också mycket mer gedigna pga själva vikten och mängden stål. Det jag direkt har i planerna dock är skivbroms fram. Hade glömt bort skillnaden. Trumbroms är inte ok i modern stadstrafik.

Denna Lambretta fyller min livsstilskåta kvot perfekt (Ja jag älskar subkulturer och har nog, till Terras förtret, tillhört de flesta värt namnet under livets gång).
Jag kommer av erfarenhet köra inkörningen by the book även om jag dör av tristess på vägen så inga långa landsvägskörningar förens next year.
Varsågod, lite bilder (tagna med SEw880i, ingen kvalitetskamera direkt):





