"Modern" framgaffel i gammalt chassi.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

"Modern" framgaffel i gammalt chassi.

Post by Vitus »

Vinterprojektets planer börjar ta form, har ett V50 chassi som skall modifieras då försök till "original" renovering ej är att tänka på.

Har planer på att försöka få dit en framgaffel av modernare snitt, någon på forumet som gjort denna modifiering?

Kravet på gaffeln är ju att det är 10" hjul och efter lite efterforskningar är det typhoongaffeln, samt nrg gaffeln som har denna dimension på hjul.

Någon som vet fler gafflar som skulle passa eller sett några bilder på någon hemsida där denna abrovinsh är gjord?

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Image
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

aha

Se där ja, tackar Fritte.
Undrar dock om det går att montera en original typhoon gaffel, med styre, hittat några på blocket för betydligare billigare penningar?

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

En PK-gaffel er jo også et kurant alternativ som ser sånn tålig originalt ut, men alt av dempere finnes og det er kurant å montere skivebrems....
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

SIP säger inte hela sanningen i sina tjusiga bilder, när man monterar en typhoon eller likanande gaffel så begränsar man svängradien då gaffelbenen kommer att ta i skölden.
för att få en körbar vespa så måste man ta upp två fickor i skölden som gaffeln kan åka in i.

se denna bild från en annan tråd på forumet

Image

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=30
Federico
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Där ser man Federico, lite photoshop-montage i sip-catalogen :P

Får helt enkelt ta måtten på en original typhoon-gaffel och se om det är möjligt att få dit den, på nåt bra sätt.

Men som sagt innan tacksam för allt tips och förslag.

MVH N
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Vitus wrote:Där ser man Federico, lite photoshop-montage i sip-catalogen :P

Får helt enkelt ta måtten på en original typhoon-gaffel och se om det är möjligt att få dit den, på nåt bra sätt.

Men som sagt innan tacksam för allt tips och förslag.

MVH N
tror inte att de har photoshoppat, det är inga problem att sticka i gaffeln när den pekar rakt fram, värre är det att styra.

problemet (om det nu är ett problem), är troligtvis att en typhoongaffel är ganska mycket högre än en smallframegaffel.
Federico
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

En kinamoppe framgaffal med 10" hjul och skivbroms:

Image

Image

Pris på delerna
http://www.trendimport.se/system/search ... 49&id=6262

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Federico wrote:
Vitus wrote:Där ser man Federico, lite photoshop-montage i sip-catalogen :P

Får helt enkelt ta måtten på en original typhoon-gaffel och se om det är möjligt att få dit den, på nåt bra sätt.

Men som sagt innan tacksam för allt tips och förslag.

MVH N
tror inte att de har photoshoppat, det är inga problem att sticka i gaffeln när den pekar rakt fram, värre är det att styra.

problemet (om det nu är ett problem), är troligtvis att en typhoongaffel är ganska mycket högre än en smallframegaffel.
Har inte kommit så långt i planeringstadiet vilket säkert märks, men ett alternativ jag funderar på är att göra en "egen" sip conversion fork, med hjälp av svetskunniga vänner.

Sen kommer chassit bli a´la cutdown så det kan ju förenkla styrningen i viss mån.

Sen blir ju nästa problem huruvida jag skall ha kvar original styrtopp eller ej.

Känner på mig att detta projekt, kan växa till otroliga propotioner men problem är till för att lösas, och vintern i Svedala är lång.

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
unreliable
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Sat 02 Jun 2007, 19:29
Location: Norge

Post by unreliable »

ET4 gaffel fungerer bra...
Image
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

unreliable wrote:ET4 gaffel fungerer bra...
Image
Tjusigt!
Är det din vespa på bilden?
Om du har fler bilder tar jag tacksamt emot.

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Heisann!

Jeg tar meg friheten å poste linken til et engelsk smallframe-forum hvor du kan følge Unreliable sin bygging...

Se http://davedaniel.proboards91.com/index ... 996&page=1

Forøvrig et bra forum det der...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
unreliable
Drömmare
Drömmare
Posts: 3
Joined: Sat 02 Jun 2007, 19:29
Location: Norge

Post by unreliable »

Vitus wrote: Tjusigt!
Är det din vespa på bilden?
Om du har fler bilder tar jag tacksamt emot.

MVH Niklas
Det er min vespa ja.
klart du kan få se fler bilder.

Image
Image
Image
Image
Image
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

Riktigt nice med Et4 gaffel .......men.....Vart rammlar man över en sådan?
Ingen lust att köpa en hel et4. :sad:

Finns det inte en et2 som passar oxå? eller är jag ute och cyklar??
-1967 Primavera 154cc-
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Vitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 145
Joined: Mon 29 Aug 2005, 18:09
Location: Göteborg

Post by Vitus »

Tackar för bilderna, ser ack så nice ut.
Och hitta en gaffel, går nog hyffsat enkelt ändå, kollat med de små moppe försäljarna/verkstäderna.

De får med jämna mellanrum in krockskadade, eller försäkringsobjekt.
Så delar finns bara man vet vad man skall leta :P

Tack Svint för länken, skall in o läsa så fort tid finns.

MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
Post Reply