"Modern" framgaffel i gammalt chassi.
"Modern" framgaffel i gammalt chassi.
Vinterprojektets planer börjar ta form, har ett V50 chassi som skall modifieras då försök till "original" renovering ej är att tänka på.
Har planer på att försöka få dit en framgaffel av modernare snitt, någon på forumet som gjort denna modifiering?
Kravet på gaffeln är ju att det är 10" hjul och efter lite efterforskningar är det typhoongaffeln, samt nrg gaffeln som har denna dimension på hjul.
Någon som vet fler gafflar som skulle passa eller sett några bilder på någon hemsida där denna abrovinsh är gjord?
MVH Niklas
Har planer på att försöka få dit en framgaffel av modernare snitt, någon på forumet som gjort denna modifiering?
Kravet på gaffeln är ju att det är 10" hjul och efter lite efterforskningar är det typhoongaffeln, samt nrg gaffeln som har denna dimension på hjul.
Någon som vet fler gafflar som skulle passa eller sett några bilder på någon hemsida där denna abrovinsh är gjord?
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
SIP säger inte hela sanningen i sina tjusiga bilder, när man monterar en typhoon eller likanande gaffel så begränsar man svängradien då gaffelbenen kommer att ta i skölden.
för att få en körbar vespa så måste man ta upp två fickor i skölden som gaffeln kan åka in i.
se denna bild från en annan tråd på forumet

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=30
för att få en körbar vespa så måste man ta upp två fickor i skölden som gaffeln kan åka in i.
se denna bild från en annan tråd på forumet

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... c&start=30
Federico
Där ser man Federico, lite photoshop-montage i sip-catalogen
Får helt enkelt ta måtten på en original typhoon-gaffel och se om det är möjligt att få dit den, på nåt bra sätt.
Men som sagt innan tacksam för allt tips och förslag.
MVH N

Får helt enkelt ta måtten på en original typhoon-gaffel och se om det är möjligt att få dit den, på nåt bra sätt.
Men som sagt innan tacksam för allt tips och förslag.
MVH N
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
tror inte att de har photoshoppat, det är inga problem att sticka i gaffeln när den pekar rakt fram, värre är det att styra.Vitus wrote:Där ser man Federico, lite photoshop-montage i sip-catalogen![]()
Får helt enkelt ta måtten på en original typhoon-gaffel och se om det är möjligt att få dit den, på nåt bra sätt.
Men som sagt innan tacksam för allt tips och förslag.
MVH N
problemet (om det nu är ett problem), är troligtvis att en typhoongaffel är ganska mycket högre än en smallframegaffel.
Federico
En kinamoppe framgaffal med 10" hjul och skivbroms:


Pris på delerna
http://www.trendimport.se/system/search ... 49&id=6262
/Aryan


Pris på delerna
http://www.trendimport.se/system/search ... 49&id=6262
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Har inte kommit så långt i planeringstadiet vilket säkert märks, men ett alternativ jag funderar på är att göra en "egen" sip conversion fork, med hjälp av svetskunniga vänner.Federico wrote:tror inte att de har photoshoppat, det är inga problem att sticka i gaffeln när den pekar rakt fram, värre är det att styra.Vitus wrote:Där ser man Federico, lite photoshop-montage i sip-catalogen![]()
Får helt enkelt ta måtten på en original typhoon-gaffel och se om det är möjligt att få dit den, på nåt bra sätt.
Men som sagt innan tacksam för allt tips och förslag.
MVH N
problemet (om det nu är ett problem), är troligtvis att en typhoongaffel är ganska mycket högre än en smallframegaffel.
Sen kommer chassit bli a´la cutdown så det kan ju förenkla styrningen i viss mån.
Sen blir ju nästa problem huruvida jag skall ha kvar original styrtopp eller ej.
Känner på mig att detta projekt, kan växa till otroliga propotioner men problem är till för att lösas, och vintern i Svedala är lång.
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Sat 02 Jun 2007, 19:29
- Location: Norge
Heisann!
Jeg tar meg friheten å poste linken til et engelsk smallframe-forum hvor du kan følge Unreliable sin bygging...
Se http://davedaniel.proboards91.com/index ... 996&page=1
Forøvrig et bra forum det der...
Jeg tar meg friheten å poste linken til et engelsk smallframe-forum hvor du kan følge Unreliable sin bygging...
Se http://davedaniel.proboards91.com/index ... 996&page=1
Forøvrig et bra forum det der...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
-
- Drömmare
- Posts: 3
- Joined: Sat 02 Jun 2007, 19:29
- Location: Norge
Prøv www.ebay.de og www.ebay.co.uk og ikke minst www.germanscooterforum.de under salgs-delen
Ebay; http://cgi.ebay.de/Vespa-Piaggio-ET4-Vo ... 286.c0.m14
Lykke til!
Ebay; http://cgi.ebay.de/Vespa-Piaggio-ET4-Vo ... 286.c0.m14
Lykke til!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Tackar för bilderna, ser ack så nice ut.
Och hitta en gaffel, går nog hyffsat enkelt ändå, kollat med de små moppe försäljarna/verkstäderna.
De får med jämna mellanrum in krockskadade, eller försäkringsobjekt.
Så delar finns bara man vet vad man skall leta
Tack Svint för länken, skall in o läsa så fort tid finns.
MVH Niklas
Och hitta en gaffel, går nog hyffsat enkelt ändå, kollat med de små moppe försäljarna/verkstäderna.
De får med jämna mellanrum in krockskadade, eller försäkringsobjekt.
Så delar finns bara man vet vad man skall leta

Tack Svint för länken, skall in o läsa så fort tid finns.
MVH Niklas
Renoveraren som renoverar sönder....men som nu vågar ge råd till andra...:)