Nu när jag satt ihopp motorn efter klyvning och fylt på växellådsolja så ser jag att den tyvärr inte håller helt tät, trots nya packningar som läcker den väll en droppe eller två per dygn.
Kan jag hoppas på att detta går över när motorn varit varmt några gånger? Tro inte det själv men har ingen större lust att ta isär allt igen och täta med någon flytande silikon eller liknande.
Jag misstänker att det läcker kring den nederste bulten som håller ihopp halvorna, där har det tagit i backen några gånger och är det lite slitet. Möjligtvis är en halva där deformerad så att det inte passar 100% längre.
För att vara helt säkert skulle jag kanske försiktigt kunna trycksätta motorn med lite tryckluft för att se var det läcker exakt och sedan avfetta där så gott det går och försöka täta stället med knådbar epoximassa där det läcker.
Vad tror ni om det? Bättre förslag?
/Aryan
Det läcker lite (inte längre)
Det läcker lite (inte längre)
Last edited by aryan on Thu 21 Aug 2008, 11:48, edited 1 time in total.
Nu tänkte jag väll inte sätta 10 bar på motorn och det skulle dessutom inte gå heller men bara lite övertck för att påskynda/hitta läckan.fritte wrote:trycksätta motorn e inge bra... den är inte avsedd för det
läcker det bara en droppe om dan, så lev med det.
En droppe om dan blir en ful oljefläck till slut, det vill jag helst inte.
/Aryan
Re: Det läcker lite
Hvor lenge er det siden du satte motoren sammen igjen?aryan wrote:Nu när jag satt ihopp motorn efter klyvning och fylt på växellådsolja så ser jag att den tyvärr inte håller helt tät, trots nya packningar som läcker den väll en droppe eller två per dygn.
/Aryan
De nye pakningene monteres jo tørre, så det kan ta litt tid før de tetter seg helt...
Ellers så har du vel etterstrammet alle boltene etter litt bruk?
Bare mitt forslag....
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
tyvärr brukar det inte täta sig självt, har aldrig varit med om det, och om det droppar mycket när den står kan man räkna med att det droppar ännu mer när eller precis efter att man kört. lite dropp är ju ingen fara om man har koll på oljenivån, men det är irriterande.
mitt recept (för sent för din del, sorry aryan):
efter ett antal klyvningar har jag kommit fram till att man kan få en 100% tät motor genom förjande.
1. torka rent båda ytorna på blockhalvorna, fetta av med exempelvis thinner. dutta sedan ut ett mycket tunnt (man ska se metallen igenom) lager av flytande siliconpackning (finns på t.ex clasan). dra av överflöd på kanter någon millimeter in på tätningsytan. packningsmassan på blockhalvorna ska torka lite innan montering.
bästa sättet att applicera flytande packning är med en fingertopp, tunnt, tunnt, ytan ska gärna vara lite skrovlig, dutta, dra inte ut massan.
och som sagt ta bort det som ligger närmast kanten ca en millimeter in, då slipper man se en ful röd eller blå slilikonorm som tittar ut när man drar ihop blockhalvorna
Loctite har en tjärliknande gasket på tub som inte är silicon, den fungerar inte för det här.
2. tag papperspackningen och mätta den med lagerfett, smörj in ordentligt och låt den ligga ett tag och suga in.
3. montera som vanligt
Det tunna lagret av flytande packning på aluminiumytorna gör att repor/porer och div ojämnheter fylls ut.
Anledningen till att jag fettar in papperspackningen är för att det ska gå att demontera utan att packningen fastnar och går sönder. ibland måste man klyva i dikeskanten.
Har kört det här nu på ca 5 motorer och alla har varit heltorra, även en som var riktigt illa förstörd av skruvmejslar hos tidigare ägare.
Till sist, det finns vespamotorer som håller tätt utan denna behandling, men det är svårt att veta innan man sätter ihop dem.
mitt recept (för sent för din del, sorry aryan):
efter ett antal klyvningar har jag kommit fram till att man kan få en 100% tät motor genom förjande.
1. torka rent båda ytorna på blockhalvorna, fetta av med exempelvis thinner. dutta sedan ut ett mycket tunnt (man ska se metallen igenom) lager av flytande siliconpackning (finns på t.ex clasan). dra av överflöd på kanter någon millimeter in på tätningsytan. packningsmassan på blockhalvorna ska torka lite innan montering.
bästa sättet att applicera flytande packning är med en fingertopp, tunnt, tunnt, ytan ska gärna vara lite skrovlig, dutta, dra inte ut massan.
och som sagt ta bort det som ligger närmast kanten ca en millimeter in, då slipper man se en ful röd eller blå slilikonorm som tittar ut när man drar ihop blockhalvorna
Loctite har en tjärliknande gasket på tub som inte är silicon, den fungerar inte för det här.
2. tag papperspackningen och mätta den med lagerfett, smörj in ordentligt och låt den ligga ett tag och suga in.
3. montera som vanligt
Det tunna lagret av flytande packning på aluminiumytorna gör att repor/porer och div ojämnheter fylls ut.
Anledningen till att jag fettar in papperspackningen är för att det ska gå att demontera utan att packningen fastnar och går sönder. ibland måste man klyva i dikeskanten.
Har kört det här nu på ca 5 motorer och alla har varit heltorra, även en som var riktigt illa förstörd av skruvmejslar hos tidigare ägare.
Till sist, det finns vespamotorer som håller tätt utan denna behandling, men det är svårt att veta innan man sätter ihop dem.
Federico
Ja det var det jag befarade. När jag kollade nu ikväll upptäckte jag att jag nära kicken kunde få in ett 0,05 mm bladmåttFederico wrote:tyvärr brukar det inte täta sig självt, har aldrig varit med om det, och om det droppar mycket när den står kan man räkna med att det droppar ännu mer när eller precis efter att man kört. lite dropp är ju ingen fara om man har koll på oljenivån, men det är irriterande.

<snip>Receptet låter mkt bra, ungefär så jag tänkte också i efterskott..mitt recept (för sent för din del, sorry aryan):
.
Jag bestämde mig att göra en fuling, renade skarven där det såg ut att läcka med thinner och tätade skarven med en tunn sträng knådbar epoximassa. I morgon får jag veta om det hjälpte. Vi nästa klyvning (förhoppningsvis först om 20 år) måste jag slipa bort epoxin för att dela på den igen men o detta stoppar läckaget kan jag leva med det.
/Aryan
Last edited by aryan on Thu 21 Aug 2008, 11:50, edited 1 time in total.