Slirande koppling efter oljebyte

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Slirande koppling efter oljebyte

Post by Moped »

Hej.

Jag bytte växellådsolja (SAE 10W30 beställd från EM Scooter ) och vips så fick jag en slirande koppling.

Har kollat trådarna i det här forumet och förstått att en slirande koppling på V50 är mer eller mindre regel utan undantag, MEN jag hade INTE kopplingsslir tidigare, därför misstänker jag att det är oljan som inte funkar rikitgt.

Någon som erfarit samma sak och som eventuellt har en lösning på problemet? Annan olja eller ger det sig efter ett tag?

Tack på förhand.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Slirande koppling efter oljebyte

Post by Federico »

Moped wrote:Hej.

Jag bytte växellådsolja (SAE 10W30 beställd från EM Scooter ) och vips så fick jag en slirande koppling.

Har kollat trådarna i det här forumet och förstått att en slirande koppling på V50 är mer eller mindre regel utan undantag, MEN jag hade INTE kopplingsslir tidigare, därför misstänker jag att det är oljan som inte funkar rikitgt.

Någon som erfarit samma sak och som eventuellt har en lösning på problemet? Annan olja eller ger det sig efter ett tag?

Tack på förhand.
mysko, hade du fullt i växellådan innan byte?

Har ingen koll på deras 10w30. kör själv med OK-Q8-Gräskripparolja SAE30, utan kopplingsslir på V50.
Federico
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Måste fråga en sak..

Går inte att köra med annat än mc-olja i mc för då slirar kopplingen men kan man verkligen köra med vadsomhelst i en gammal vespa, man borde kunna få samma effekt där?
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Bluesman
Lärling
Lärling
Posts: 343
Joined: Mon 17 Jul 2006, 14:54
Location: Sweden

Post by Bluesman »

Ska det inte vara rak SAE 30, no exceptions ?

Dvs inget 10/30-mojs....

/R
Hälsningar
/R
.....................................................................................
Mer galenskap: http://shitkicker.wordpress.com/2010/11/15/ok/" onclick="window.open(this.href);return false;
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Bluesman wrote:Ska det inte vara rak SAE 30, no exceptions ?

Dvs inget 10/30-mojs....

/R
det är många som kör på andra oljor utan problem, men det verkar som att vissa tillsatser ställer till kopplingsproblem, samma sak gäller tyligen lambretta. skillnaden mellan vespa och lambretta är att kopplingen ligger konstant i olja på lambrettan och på vespa stänker det bara upp olja.

som sagt prova OK:s gräsklipparolja, oavsett vad den är till för så fungerar den. har däremot köpt SAE30 för scooter till finvespan, vet inte om det är någon skillnad förutom att 0,25 liter kostar som 1L gräsklipparolja...
Federico
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Re: Slirande koppling efter oljebyte

Post by Moped »

Federico wrote:
mysko, hade du fullt i växellådan innan byte?

Har ingen koll på deras 10w30. kör själv med OK-Q8-Gräskripparolja SAE30, utan kopplingsslir på V50.
Ja himla skumt faktiskt. Jag tappade klantigt nog ut spilloljan i ett bad där det redan fanns olja i så jag kan inte mäta mängden i efterhand men med ögonmått mätt så såg det inte ut att ha varit hela 2.5 dl. Kan mängden spela roll tror du?

Men jag ska skaffa lite SAE 30 från OKQ8 och se om det gör skillnad. Tycker det är helskumt att problemet dyker upp efter oljebyte.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

10W30 borde kallt vara betydligt tunnare än vanlig SAE 30 men jag vet inte hur det påverkar koppligen, ska bli intressant å läsa om det blev bättre med "vanlig" SAE 30!

För länge sedan innan jag visste bättre hade jag i vanlig växellådsolja (80W90 API GL-4 EP) i Lambrettan, oj vad kopplingen tog dåligt direkt!

EP betyder Extreme Pressure och den olja har alltså en tillsats för att tåla extremt tryck mellan kugghjulen men även i kopplingen...

Jag tänkte ska hälla Jula's gräsklippar olja (en vanlig rak SAE30 motorolja) i V50:an. Lambretta ska egentligen ha transmissionsolja API GL-1 SAE 90 som är något tjockare än SAE30 motorolja (mera som SAE 40 eller 50) det kanske beror på kedjan.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Post by Moped »

Har bytt till OKs SAE 30 gräsklipparolja. Efter första provturen tycker jag att det har blivit lite mindre slir på kopplingen. Det är långt ifrån 100% men som sagt jag tycker att det har blivit något bättre. Istället tycker jag att den har blivit något mer svårväxlad.

Eftersom kopplingen just nu fortfande är nedstänkt av den tidigare 10w30 oljan, så kanske det blir bättre med tiden?

Eller så är det något annat fel.
blizzy
Lärling
Lärling
Posts: 588
Joined: Sun 14 Jan 2007, 16:55
Location: Uppsala

Post by blizzy »

Moped wrote:Har bytt till OKs SAE 30 gräsklipparolja. Efter första provturen tycker jag att det har blivit lite mindre slir på kopplingen. Det är långt ifrån 100% men som sagt jag tycker att det har blivit något bättre. Istället tycker jag att den har blivit något mer svårväxlad.

Eftersom kopplingen just nu fortfande är nedstänkt av den tidigare 10w30 oljan, så kanske det blir bättre med tiden?

Eller så är det något annat fel.
Prova att byta olja flera gånger,och gör det när den är varmkörd,oljan blir tunnare när den är varm
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

jag hade med lite problem direkt efter att jag bytt till oljan från EM. jag bytte direkt igen, och hällde i den slatt rak gräsklipparolja jag hade, och fyllde på resten med EM's. då blev det bättre, men den är fortfarande trög att växla. detta vill jag på inget vis lägga på EM, det kan ha med så många andra saker att göra. men med min begränsade kunskap, har jag tyckt mig märka viss skillnad mellan gräsklippar-sae30'n och den andra.

(efter att ha fått 10w30-oljans duglighet garanterad av EM, litar jag på det. men den raka 30oljan kanske är snäppet bättre..)
V50/N, 1967
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

Annars är det känt att scooterfirmorna i sverige inte längre håller den höga kvalitet de en gång var kända för.

Men visst, annat kan ha spelat roll där.
Bara det är gjord av plåt så....
diktendo
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 64
Joined: Mon 26 May 2008, 20:06
Location: Göteborg

Post by diktendo »

jag tror dessutom att, eftersom EM knappt sysslar med veteran-scootrar längre, så har derat sortiment specialiserats på nyare scootrar, och 10w30 kanske är kanon till dem. men jag vet ju inte såklart..
V50/N, 1967
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Post by Moped »

blizzy wrote: Prova att byta olja flera gånger,och gör det när den är varmkörd,oljan blir tunnare när den är varm
Jag ska testa det.

Annars vad finns det att göra? Kraftigare fjäder? Nya lameller? Eller finns det hela kopplingsset som inte slirar lika mycket som kan rekomenderas?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

diktendo wrote:jag tror dessutom att, eftersom EM knappt sysslar med veteran-scootrar längre, så har derat sortiment specialiserats på nyare scootrar, och 10w30 kanske är kanon till dem. men jag vet ju inte såklart..
EM säljer ju PX (eller sålde fram till förra året i alla fall) så de har säkert koll. Egentligen är det väl ingen skillnad på en veteran och PX-07
Federico
kejj
Mästare
Mästare
Posts: 1145
Joined: Thu 21 Sep 2006, 21:20
Location: Sweden
Contact:

Post by kejj »

EM säljer ju PX (eller sålde fram till förra året i alla fall) så de har säkert koll. Egentligen är det väl ingen skillnad på en veteran och PX-07
Jag håller på och knåpar ihop en rapport om det där. kommer väl snart. Så fort jag får tid över för att avsluta allt.
Bara det är gjord av plåt så....
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Var det Motul 10SAE30 som du fick av EM? Jag har alltid kört på den i min trimmade P200-motor utan problem.

Tänkte prova Quaker State SEA30, dvs rak nu, men måste löda om lite kablar från tändplattan innan rapport kan avlämnas.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Post by Moped »

primavera133 wrote:Var det Motul 10SAE30 som du fick av EM? Jag har alltid kört på den i min trimmade P200-motor utan problem.

Tänkte prova Quaker State SEA30, dvs rak nu, men måste löda om lite kablar från tändplattan innan rapport kan avlämnas.

/JM
Jajemän Motul SAE 10W30 var det som jag fick från EM.

Jag funderar på att inhandla en förstärkt koppling från SIP, vilket är lite dyrt så jag klurar på vad som är förstärkt om det bara är fjädern eller om det även är skillnad på lamellerna? Förmodligen är det kanske tillräckligt om jag inhandlar en förstäkt fjäder och nya lameller för att slippa en del slir till en lägre kostnad.

Men det är fortfarande ett mysterium att problemet dök upp först efter oljebyte.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

V50:an har väll en koppling som nätt och jämt håller för uppgiften. I en annan Vespa med hårdare fjädrar/bättre koppling kan en halare olja funka bra. När väll kopplingsfodret har "förorenats" med EP additiver har den blivit halare och tar det säkert flera oljebyten med vanlig olja innan de försvinner och kopplingen tar som vanligt igen. Jag hade samma sak med min Lambretta när jag hade 80w90 API GL-4 EP olja i den för 25 år sen..

Här http://www.courtneyconcepts.com/motul_gearbox_oil.html står det visserligen att Motul 10W30 är till våta kopplingar men det står även att den innehåller EP tillsatser och på http://mopeddelar.se/transmissionsolja- ... 11678.html står det GL-4, man bör nog inte ha annat än GL-1 i en Vespa eller Lambretta och alldrig EP tillsatser. Dessutom brukar GL-4 / EP tillsatser innehålla svavel (därför luktar vissa växellådsoljor illa) som är dålig för mässing/brons glidlager och andra gula metaller i växellådan.

Står de nått om GL klass eller EP additiver på förpackningen?

Du kan naturligtvis bara byta kopplingsfjäder mod en styvare fjäder, det kan säkert räcka trots oljan.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

SIP's olja (SIP Formula SAE 30 for Gearbox) förpackning ser likadan ut som Motul transoil 10W30 men SIP's är enligt etiketten API GL-1 i motsats till Motul som verkar vara API GL-4

Image

Sip's olja ger alltså mindre risk för slirande koppling.

En fördel av växellådsolja jämförd en vanlig (gräsklippar)olja skulle kunna vara att växellådsoljor har tillsatser för att minska skumbildning av oljan, men jag vet inte om det i praktiken är något större problem.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Post by Moped »

Precis jag har heller ingen aning om skumbildningen har någon direkt inverkan i vardagsbruk, men gräsklipparoljan verkar funka ok. Kommer dessutom säkert bli ännu bättre när jag tappat ur och fyllt på några gånger.

Har precis beställt en spänstigare fjäder och nya lameller. Så jag får återkomma om kopplingsliret finns kvar efter montering.
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Fungerar

Post by Moped »

Japp. Efter att slängt på en förstärkt fjäder, nya lameller etc, fixat slack på kopplingswiren så funkar det faktiskt. Kräver lite muskelkraft för att trycka in kopplingen men det gör inte så mycket.
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Ett teflonhölje till kopplingswiren kan hjälpa lite när man förstärkt kopplingen. Sitter på min Primavera (var dock ett litet h-vete att få dit pga ont om plats i det fyrkantiga lykthuset) och har avhjälpt allvarlig underarmskramp vid stadskörning.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Moped
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 58
Joined: Mon 07 Jul 2008, 19:23

Post by Moped »

Kan tänka mig att det var marigt att få den på plats, jag tyckte det var ett "hell" bara att byta hastighetsmätarwire.

Tack för tipset dock, kan helt klart vara värt ett försök trots allt.
paa
Entusiast
Entusiast
Posts: 163
Joined: Sun 02 Dec 2007, 17:02

Post by paa »

Jag har utan problem använt Quaker State 10W40 MC-olja i min Touring. Inget hugg eller slir. Däremot gav Castrols syntetiska 15W50 MC-olja skrik och hugg i kopplingen! Jag har även hört att Shells bästa syntetiska MC-olja ska vara användbar i Vespa-växellådor, men inte provat den själv.
Post Reply