Låstips!
Låstips!
<font color="red">Tänkte att det kunde vara bra med en tråd med låstips, så att vi får fortsätta ha våra kära scootrar kvar. Fyll gärna på med tips!</font id="red">
Ja, det här med att låsa fast Vespan är ju lite problematiskt ibland. Själv använder jag mig av en Abuskedja klass 3 inklädd i tyg, vilken jag tar runt "livet" (fotbrädan) på Vespan och sedan runt någon lämplig stolpe. Den 140 cm långa kedjan räcker runt Vespan och stolpar upp till 15 cm i diameter. Abuskedjan finns till ett facilt pris (299:-) på K-Rauta (de har visat sig vara överlägset billigast på just Abuskedjan). De har även alldeles utmärkta Klass 3-lås. Man landar på 5-600 kr för en säker konstellation innefattandes lås och kedja, medan mc-varuhusen tar upp till 2000 kr för motsvarande (även det Abus klass 3).
Häromdagen fick jag se en bild på en Vespa 50, där ägaren hade löst förankringsproblemet på Vespan på följande sätt: vederbörande hade trätt kedjan genom "klykan" på fotbromsen (klykan som bildas under skölden/underredet när fotbromsen trycks ned) och sedan runt en stolpe. Fördelen med detta är att kedjan medger att låsas runt grövre föremål, då den endast löper i "bromsklykan" på Vespan. Nackdelen torde väl vara att fotbromsen kan sågas upp. Men fem minuter i närbutiken borde man väl hinna...
I dagens samhälle, där man måste låsa fast "allt" för att få ha det kvar, fick jag en idé om att kunna förankra motorluckan utan att göra åverkan i plåten. Jag köpte 3mm wire med plastöverdrag på löpmeter (kostar ingenting, typ 4 kr metern) och ett wirelås. Vidare trädde jag wiren genom ventilationsgallret och in runt toppen av stötdämparen och tillbaks, för att slutligen låsa med wirelås. För att kunna ta av motorluckan utan att ta av wirelåset, tog jag till med råge beträffande längden. Luckan kan därför tas av och läggas på marken (t ex bakom hjulet eller under Vespan). Det enda som syns från utsidan är 1 cm wire som löper genom spjällen i motorluckan. Onödigt? Tja, inte den dagen man måste köpa ny motorlucka och lämna in till lackering (och inte få samma nyans), bara för att någon bandit har roat sig med att plocka den... Eller?
V H
Fredrik
Ja, det här med att låsa fast Vespan är ju lite problematiskt ibland. Själv använder jag mig av en Abuskedja klass 3 inklädd i tyg, vilken jag tar runt "livet" (fotbrädan) på Vespan och sedan runt någon lämplig stolpe. Den 140 cm långa kedjan räcker runt Vespan och stolpar upp till 15 cm i diameter. Abuskedjan finns till ett facilt pris (299:-) på K-Rauta (de har visat sig vara överlägset billigast på just Abuskedjan). De har även alldeles utmärkta Klass 3-lås. Man landar på 5-600 kr för en säker konstellation innefattandes lås och kedja, medan mc-varuhusen tar upp till 2000 kr för motsvarande (även det Abus klass 3).
Häromdagen fick jag se en bild på en Vespa 50, där ägaren hade löst förankringsproblemet på Vespan på följande sätt: vederbörande hade trätt kedjan genom "klykan" på fotbromsen (klykan som bildas under skölden/underredet när fotbromsen trycks ned) och sedan runt en stolpe. Fördelen med detta är att kedjan medger att låsas runt grövre föremål, då den endast löper i "bromsklykan" på Vespan. Nackdelen torde väl vara att fotbromsen kan sågas upp. Men fem minuter i närbutiken borde man väl hinna...
I dagens samhälle, där man måste låsa fast "allt" för att få ha det kvar, fick jag en idé om att kunna förankra motorluckan utan att göra åverkan i plåten. Jag köpte 3mm wire med plastöverdrag på löpmeter (kostar ingenting, typ 4 kr metern) och ett wirelås. Vidare trädde jag wiren genom ventilationsgallret och in runt toppen av stötdämparen och tillbaks, för att slutligen låsa med wirelås. För att kunna ta av motorluckan utan att ta av wirelåset, tog jag till med råge beträffande längden. Luckan kan därför tas av och läggas på marken (t ex bakom hjulet eller under Vespan). Det enda som syns från utsidan är 1 cm wire som löper genom spjällen i motorluckan. Onödigt? Tja, inte den dagen man måste köpa ny motorlucka och lämna in till lackering (och inte få samma nyans), bara för att någon bandit har roat sig med att plocka den... Eller?
V H
Fredrik
Fina tips. ska kolla K-rauta. Tyvärr måste vi som kör MC scooter ha klass 4 lås (svindyra).
Tyvärr är det väl så att om någon vill ha en scooter så tar dom den oavsett hur kraftigt låset är. Hörde om någon som blivit bestulen och då var hela lyktstolpen avkapad!!, låter som en skröna men det var säkert sant. Jag tror att man klarar sig från oplanerade stölder genom att ha väl synliga lås som ser kraftiga ut plus någon typ av tändningslås (brytare) är aldrig fel. Den gamla klassikern med stödlås är också bra i avskräckande syfte.
Motorluckan vill man ju behålla. Och det finns faktiskt eftermarknadsluckor med lås istället för vredet. Nu är ju inte det någon lösning på en gammal scooter med rätt färg på luckan. Däremot kan man montera ett lås på en originallucka, man får borra ur vredet och fila upp ett större hål anpassat för låset. Biltema har ett med lagom kort avstånd för att haka i ramkanten, men det dyrkar man väl med ett gem.
Federico
Tyvärr är det väl så att om någon vill ha en scooter så tar dom den oavsett hur kraftigt låset är. Hörde om någon som blivit bestulen och då var hela lyktstolpen avkapad!!, låter som en skröna men det var säkert sant. Jag tror att man klarar sig från oplanerade stölder genom att ha väl synliga lås som ser kraftiga ut plus någon typ av tändningslås (brytare) är aldrig fel. Den gamla klassikern med stödlås är också bra i avskräckande syfte.
Motorluckan vill man ju behålla. Och det finns faktiskt eftermarknadsluckor med lås istället för vredet. Nu är ju inte det någon lösning på en gammal scooter med rätt färg på luckan. Däremot kan man montera ett lås på en originallucka, man får borra ur vredet och fila upp ett större hål anpassat för låset. Biltema har ett med lagom kort avstånd för att haka i ramkanten, men det dyrkar man väl med ett gem.
Federico
God morgon, och god fortsättning!
Bra idé att samla låstips. En klassiker från tiden runt 1970 var att ha en liten vippströmbrytare, lätt åtkomlig men väl dold, och koppla den parallellt med dödarknappen. Gjorde scootern omöjlig att starta om inte tjyven hittade strömbrytaren eller insåg varför scootern inte gick att starta och på annat sätt avaktiverade dödaren.
Enkelt och billigt. Brytaren på min Rally 69 satt längst in i en av försänkningarna på undersidan av styret.
/jens
Bra idé att samla låstips. En klassiker från tiden runt 1970 var att ha en liten vippströmbrytare, lätt åtkomlig men väl dold, och koppla den parallellt med dödarknappen. Gjorde scootern omöjlig att starta om inte tjyven hittade strömbrytaren eller insåg varför scootern inte gick att starta och på annat sätt avaktiverade dödaren.
Enkelt och billigt. Brytaren på min Rally 69 satt längst in i en av försänkningarna på undersidan av styret.
/jens
På ungarnas V50:or har jag gjort låsplattor som sitter md hjälp av skruvhålen för reservhjulshållaren: En lagom bit plattjärn hålborras motsvarande skruvhålen i Vespan och får en halvlänk grov kätting svetsad som en uppstående bygel ovanpå. Två (korta) bitar gängad stång skruvas in i ramen och plattan träs på, stångändarna svetsas fast med blöt trasa lagd runt plattan. Rostskyddfärg på. På så vis klarar man sig också med relativt kortare kedja. Godkänt kan det väl aldrig bli, ur försäkringssynpunkt, men har <i>funkat</i> bra hittills, med MC-kedja som har grov trä-igenom-ögla i ena änden. Även en ganska lång sådan får plats i verktygslådan på smallframe.
Dag
Dag
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Dag</i>
<br />På ungarnas V50:or...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Härligt att du köpt RIKTIGA mopeder till dina barn! Man ska köra med stil
Federico
<br />På ungarnas V50:or...
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Härligt att du köpt RIKTIGA mopeder till dina barn! Man ska köra med stil
Federico
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by adrien</i>
<br />Hvordan låser dere Vespaen deres? Stryrelåsen er jo ikke noe å stole på, bare et lite dytt så er den oppe...
Holder det å borre hull i forfelgen og sette på bøylelås?
Bruker dere kjedelås? I såfall hvordan da og hvilket merke? Hvor lang? Og hvordan bruker dere denne?
Og er det noen som har satt på tennings-lås på scooteren sin her? Hvordan har dere koblet denne til? Og hvor sitter tenningslåsen? Tenkte å i hvertfall sette en bryter som kutter strømen et eller annet sted..kanskje på innsiden av hanskerommet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Letade upp denna gamla tråd och lade in din fråga , Adrien - hoppas det kan ge några tips och idéer! Fyll gärna på med nytt stoff...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
<br />Hvordan låser dere Vespaen deres? Stryrelåsen er jo ikke noe å stole på, bare et lite dytt så er den oppe...
Holder det å borre hull i forfelgen og sette på bøylelås?
Bruker dere kjedelås? I såfall hvordan da og hvilket merke? Hvor lang? Og hvordan bruker dere denne?
Og er det noen som har satt på tennings-lås på scooteren sin her? Hvordan har dere koblet denne til? Og hvor sitter tenningslåsen? Tenkte å i hvertfall sette en bryter som kutter strømen et eller annet sted..kanskje på innsiden av hanskerommet?<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">Letade upp denna gamla tråd och lade in din fråga , Adrien - hoppas det kan ge några tips och idéer! Fyll gärna på med nytt stoff...
Scooterhälsningar
/ Fredrik a. k. a. Terraplane Blues
Jag gjorde en montering på Primaveran som kanske inte är snyggast men har svårt att tro att någon får med sig scootern.
Mellan sadeln och bensinkranen borrade jag två hål och monterade in en låsklassad stävögka (klass 3), dvs en sån som sitter längst fram på båtar för att sätta i förtöjningstampen i. Tex en sån här:
http://www.byggplast-batprylar.se/websh ... ikelNr=600
Ifos ser den nog ganska diskret ut utifrån. På baksidan är den monterad med stenhård locktight och brytmuttrar - dvs där själva mutterspåren går av när man har dragit till den och det blir bara runda metallbitar. Ett problem jag fick var att fäststena på baksidan var så långa att det var lits svårt att få ner verktygsfacket.
Sen är det bara att köpa en rejäl kätting och lås och låsa fast i närmaste vägräcke.
/H
Mellan sadeln och bensinkranen borrade jag två hål och monterade in en låsklassad stävögka (klass 3), dvs en sån som sitter längst fram på båtar för att sätta i förtöjningstampen i. Tex en sån här:
http://www.byggplast-batprylar.se/websh ... ikelNr=600
Ifos ser den nog ganska diskret ut utifrån. På baksidan är den monterad med stenhård locktight och brytmuttrar - dvs där själva mutterspåren går av när man har dragit till den och det blir bara runda metallbitar. Ett problem jag fick var att fäststena på baksidan var så långa att det var lits svårt att få ner verktygsfacket.
Sen är det bara att köpa en rejäl kätting och lås och låsa fast i närmaste vägräcke.
/H
smart pryl!..men det förutsätter ju att tjuven också förstår att låset sitter där, och att det inte går att borra ur, INNAN dom lyfter på den med kran på sin östeuropeiska lastbil. men för dom 14-åriga rövarkidsen lär det funka utmärkt!
jag har låst fast mina två med en kedja runt båda framgafflarna, så ska dom röva, måste dom röva bort båda samtidigt, och det kan nog vara lite knixigt.
jag har låst fast mina två med en kedja runt båda framgafflarna, så ska dom röva, måste dom röva bort båda samtidigt, och det kan nog vara lite knixigt.
V50/N, 1967
Clasohlsson har utförsäljning av såna byglar, se http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21954355topps wrote:Jag gjorde en montering på Primaveran som kanske inte är snyggast men har svårt att tro att någon får med sig scootern.
Mellan sadeln och bensinkranen borrade jag två hål och monterade in en låsklassad stävögka (klass 3), dvs en sån som sitter längst fram på båtar för att sätta i förtöjningstampen i. Tex en sån här:
http://www.byggplast-batprylar.se/websh ... ikelNr=600
Ifos ser den nog ganska diskret ut utifrån. På baksidan är den monterad med stenhård locktight och brytmuttrar - dvs där själva mutterspåren går av när man har dragit till den och det blir bara runda metallbitar. Ett problem jag fick var att fäststena på baksidan var så långa att det var lits svårt att få ner verktygsfacket.
Sen är det bara att köpa en rejäl kätting och lås och låsa fast i närmaste vägräcke.
/H

/Aryan
Prick den bygeln har min flickvän på sin V50. Man måste gänga en bit ner på varje "ben" eftersom den är gjord för tjockare gods (eller kanske brädor) än vespans plåt, dessutom måste man kapa ner benen (innan montering) om man ska få tillbaka verktygsfacket. Vanliga gängsnitt och lite uppfinningsrikedom eftersom man inte får rum att rotera svängjärnet mellan bygelns ben, samt en vinkelslip löser allt. Det är vanligt rostritt och hindrar förstås inte heller en tjuv med grövre verktyg... Resultatet syns på denna bild:

Sjukt mycket smidigare att låsa fast med öglan och det ser heller inte allt för illa ut (om man bortser från att jag, min klant, fick med mig en hel del lack när jag borrade, vilket man knappast kan lasta stävöglan för)

Sjukt mycket smidigare att låsa fast med öglan och det ser heller inte allt för illa ut (om man bortser från att jag, min klant, fick med mig en hel del lack när jag borrade, vilket man knappast kan lasta stävöglan för)
Kollade idag lite på CA i Sickla men kunde inte hitta den, troligtvis redan utsåld?
De hade uppföljaren som såg (ännu mera?) rejält ut.

Art. nr. 31-4557 men lite dyrt, 369 kr
Nu har jag kommit på en annan lösning: jag använder ett bygellås som passar rund styrstången (under styret) eller rundframgaffeln som man samtidigt låser en kedja med (som ett jätte hänglås).
En tjuv skulle då kunna skruva loss styret men då måste han också klippa av alla kablar och då blir stölden mindre intressant antar jag.
/Aryan
De hade uppföljaren som såg (ännu mera?) rejält ut.

Art. nr. 31-4557 men lite dyrt, 369 kr
Nu har jag kommit på en annan lösning: jag använder ett bygellås som passar rund styrstången (under styret) eller rundframgaffeln som man samtidigt låser en kedja med (som ett jätte hänglås).
En tjuv skulle då kunna skruva loss styret men då måste han också klippa av alla kablar och då blir stölden mindre intressant antar jag.
/Aryan
Last edited by aryan on Sat 06 Sep 2008, 20:07, edited 1 time in total.
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Modellen att låsa med ett "jättehänglås" under styret rekommendedes jag av en känd scooterfirma i Stockholm för några år sedan, men körde kätting runt benskölden istället eftersom det blev något billigare och jag uppfattade det som något säkrare. Det finns färdiga kit från ABUS som passar för detta, men de kostar en slant: http://www.mc-boden.se/butiken/product_ ... 8affd7accb.
Öglan på din bild, uppföljaren, blir kanske lite svårare att få att sitta snyggt eftersom plåten är konkav där jag satte min stävögla, men kanske märks det inte i praktiken. Fördelen är att den nya öglan är gängad hela vägen, så man behöer inte gänga någonting, spar lite arbete iallafall
Öglan på din bild, uppföljaren, blir kanske lite svårare att få att sitta snyggt eftersom plåten är konkav där jag satte min stävögla, men kanske märks det inte i praktiken. Fördelen är att den nya öglan är gängad hela vägen, så man behöer inte gänga någonting, spar lite arbete iallafall

Kolla in filmerna här:
http://www.almax-security-chains.co.uk/index.asp?pg=19
som demonstrerar hur snabbt man klipper av en rejäl kedja med en bultsax modell större.
Tror en kedja i kombination med alarm av något slag är det bästa. För min GTS funderar jag på att köpa Vespas larm, och sen endast köra med skivbromslås; enkelt och smutsfritt.
Idag har jag en ABUS-kedja, antagligen den som de klipper av på 15 sekunder i filmerna ovan, som jag antagligen bara trär genom framhjulet och lämnar liggande på vägen eller som när jag är mer seriös pillrar förbi en eker i bakhjulet (skivbromsen hindrar kedjan från att enkelt träs genom hela hjulet), och sedan låser fast i pakethållaren. Man smutsar ner sig något sjukt så jag börjar bli trött på det. Dessutom stjäls knappt nya Vespor i Rom, endast SH.
http://www.almax-security-chains.co.uk/index.asp?pg=19
som demonstrerar hur snabbt man klipper av en rejäl kedja med en bultsax modell större.
Tror en kedja i kombination med alarm av något slag är det bästa. För min GTS funderar jag på att köpa Vespas larm, och sen endast köra med skivbromslås; enkelt och smutsfritt.
Idag har jag en ABUS-kedja, antagligen den som de klipper av på 15 sekunder i filmerna ovan, som jag antagligen bara trär genom framhjulet och lämnar liggande på vägen eller som när jag är mer seriös pillrar förbi en eker i bakhjulet (skivbromsen hindrar kedjan från att enkelt träs genom hela hjulet), och sedan låser fast i pakethållaren. Man smutsar ner sig något sjukt så jag börjar bli trött på det. Dessutom stjäls knappt nya Vespor i Rom, endast SH.
Aha jag använder denna http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21923422 den var billigare och sedan med ett bygelås typ en sån typ en sån

som är "tunn" nog att gå igenom kedjan (som tyärr inte har någon löpring så den måste nå fram och tillbaka.
/Aryan

som är "tunn" nog att gå igenom kedjan (som tyärr inte har någon löpring så den måste nå fram och tillbaka.
Man skulle kunna sätta den horisontellt annars?bufflig wrote:Öglan på din bild, uppföljaren, blir kanske lite svårare att få att sitta snyggt eftersom plåten är konkav där jag satte min stävögla.
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Ett sådant öppnar man med en liten hydraulisk domkraft förklarade de för mig i Vespa-shoppen här på hörnet...aryan wrote:Aha jag använder denna http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=21923422 den var billigare och sedan med ett bygelås typ en sån typ en sån
som är "tunn" nog att gå igenom kedjan (som tyärr inte har någon löpring så den måste nå fram och tillbaka.
/Aryan

Aha, smart måsta man säga trots allt! Men då måste det finnas plats nog att få in den, när låset sitter rund styret tror jag inte det skulle gå.
Annars "hittade" jag just en 10 mm bygel på Jula :
/Aryan
Annars "hittade" jag just en 10 mm bygel på Jula :
Det står inte att den är i rostfritt stål men det måste den väll vara eftersom det är ett båttillbehör. Den har inte de stöldsäkra avbrottsmutter men de finns lösa hos siferts och frågan om det verkligen behövs
U-bult
Ø25xL100 mm. Tjocklek: 10 mm. (Artnr: 650237)
Nu 28:- Spara 16:- Ord.pris 44:-
/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
19 millimeter är respekt:
http://www.almax-security-chains.co.uk/ ... IV/c-1-70/
http://www.almax-security-chains.co.uk/ ... IV/c-1-70/
Last edited by chox on Mon 06 Apr 2009, 21:47, edited 1 time in total.
Eftersom man nu har flyttat till tjyvnästet Malmö och det börjar bli vår, tänkte jag att det borde vara dags att se till att min kära PX får stå ifred där jag parkerat den.
Efter att läst alla tips och tricks här och samtidigt försökt hitta något lämpligt klass III lås hittade jag ABUS Victory xxl som även kan kombineras med en kätting. Vad jag lyckats få ut av den mediokra informationen om detta lås på nätet är pinnen (som är tänkt ska gå mellan 2 bromskivor genom ekrarna) 14 mm. Tanken är då att man på min PX som inte har ngn skivbroms kan borra ett hål i fälgen och köra igenom låset genom både hålet och framgaffeln.
Frågan är nu; är det safe att borra upp ett 14-15 mm hål i fälgen och skulle detta vara en bra lösning?
Annars finns det ett bra tips på ngt lås som med fördel kan användas till en px200 och som gör försäkringsbolaget glada?
Bild på låset

Efter att läst alla tips och tricks här och samtidigt försökt hitta något lämpligt klass III lås hittade jag ABUS Victory xxl som även kan kombineras med en kätting. Vad jag lyckats få ut av den mediokra informationen om detta lås på nätet är pinnen (som är tänkt ska gå mellan 2 bromskivor genom ekrarna) 14 mm. Tanken är då att man på min PX som inte har ngn skivbroms kan borra ett hål i fälgen och köra igenom låset genom både hålet och framgaffeln.
Frågan är nu; är det safe att borra upp ett 14-15 mm hål i fälgen och skulle detta vara en bra lösning?
Annars finns det ett bra tips på ngt lås som med fördel kan användas till en px200 och som gör försäkringsbolaget glada?
Bild på låset

"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
Inte kul med en fälg som spricker.
Jag förklarade för mitt försäkringsbolag att det inte fanns någon annan möjlighet än styrlåset på min PX och det svalde dom.
Trots det har jag borrat ett mindre "U" i framfälgen, så jag kan låsa med ett avskalat Abus Granit Plus.
Trots allt, det bästa stöldskyddet i Malmö heter garage.

Jag förklarade för mitt försäkringsbolag att det inte fanns någon annan möjlighet än styrlåset på min PX och det svalde dom.
Trots det har jag borrat ett mindre "U" i framfälgen, så jag kan låsa med ett avskalat Abus Granit Plus.
Trots allt, det bästa stöldskyddet i Malmö heter garage.
Absolut och garage har jag. Men det finns ju tillfällen då man ska parkera på gatan då man är hemma hos någon t.ex.Martin O wrote:Inte kul med en fälg som spricker.![]()
Jag förklarade för mitt försäkringsbolag att det inte fanns någon annan möjlighet än styrlåset på min PX och det svalde dom.
Trots det har jag borrat ett mindre "U" i framfälgen, så jag kan låsa med ett avskalat Abus Granit Plus.
Trots allt, det bästa stöldskyddet i Malmö heter garage.
Hur menar du med avskalat och hur stor diameter har det? Det är just sprickningen som jag har varit orolig för också och 15mm känns rätt mycket.
"COOP, YOU REMIND ME TODAY OF A SMALL, MEXICAN CHIWOWWOW."
Om jag inte minns fel är bygeln 12mm i diameter utan skyddsgummi (ja jag vet att ordet kan misstolkas
). Urfräsningen i fälgen bli inte mycket större än den till ventilen. Låset jag talade om är bara godkänt för cykel i Sverige, men trots det kraftigt. Då du bor i Malmö är du välkommen att titta på lösningen. Vill du även ha ett sådant lås jag har kan jag fixa det till ett mycket bra pris.
