Läckande Bensinlock!!
-
- Nybörjare
Läckande Bensinlock!!
Hej!
Är det normalt att det sölar bensin runt bensinlocket efter att man kört,
jag har satt dit en splajdans packning, trodde det skulle avhjälpa felet men icke!.
Hur får man tätt??
Jörgen
jag har satt dit en splajdans packning, trodde det skulle avhjälpa felet men icke!.
Hur får man tätt??
Jörgen
Re: Läckande Bensinlock!!
vad har du för modell?Jörgen Karlsson wrote:Hej!
Hur får man tätt??
Jörgen
på SS / Rally med tanklock bak är det ett problem
tankar man helt fullt så trycker det också ut bensin.
Federico
-
- Nybörjare
Piaggio ändrade ju tillbaka placeringen av tanklock, säkert p.g.a problemet.
När man accelererar iväg eller bromsar på en GS/SS/Rally så trycks ju bensinen bakåt eller framåt och skapar en våg som trycks upp mot tanklocket även om det inte är proppfullt i tanken.

De äldre modellerna och PX har ju inte det probemet med tanklock närmare mitten.

När man accelererar iväg eller bromsar på en GS/SS/Rally så trycks ju bensinen bakåt eller framåt och skapar en våg som trycks upp mot tanklocket även om det inte är proppfullt i tanken.

De äldre modellerna och PX har ju inte det probemet med tanklock närmare mitten.

Federico
-
- Nybörjare
se här:Jörgen Karlsson wrote:Jag har löst problemet, vilket säkert gäller för alla med läckande bensinlock, MEN, hur lägger jag in bilder?
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2369
Federico
-
- Nybörjare
Ok då följer min lösning på problemet!
Jag lossade tanklocket och la det uppochned på tanköppningen, då kunde jag se att locket vippade,
öppningen var alltså inte helt plan.

Det syns rätt så tydligt här, detta berodde på att den stora plåtytan framför locket var nedtryckt, konkav, förmodligen någon som vilat handen där vid tankning, eller något..
Specialverktyg fick tillverkas
hävarmen, brädan var drygt 1m lång.

Jag tvätta tvingen noga, lirkade ned den, sedan lyfte jag försiktigt i hävarmen,brädan så att tvingen lyftes uppåt, bytade possitionen flera ggr på tvingen nere i tanken, till slut var plåten lite konvex istället.
Nu var öppningen i det närmaste helt plan, jag fyllde upp tanken helt, drog åt tanklocksskruven rätt så löst, testkörde, nu var det helt tätt inte en droppe som sölat ut!! Gött...
Förmodligen uppstår inte detta problemet så lätt när tanklocket sitter mitt i
som du påpekar Federico, då är det mindre plåtytor framför och bakom locket, vilka blir betydligt hårdare,svårare att buckla ned..
Hoppas detta kan hjälpa SS/Rally ägare att spara de dyra dropparna.
Jag lossade tanklocket och la det uppochned på tanköppningen, då kunde jag se att locket vippade,
öppningen var alltså inte helt plan.

Det syns rätt så tydligt här, detta berodde på att den stora plåtytan framför locket var nedtryckt, konkav, förmodligen någon som vilat handen där vid tankning, eller något..
Specialverktyg fick tillverkas

Jag tvätta tvingen noga, lirkade ned den, sedan lyfte jag försiktigt i hävarmen,brädan så att tvingen lyftes uppåt, bytade possitionen flera ggr på tvingen nere i tanken, till slut var plåten lite konvex istället.
Nu var öppningen i det närmaste helt plan, jag fyllde upp tanken helt, drog åt tanklocksskruven rätt så löst, testkörde, nu var det helt tätt inte en droppe som sölat ut!! Gött...
Förmodligen uppstår inte detta problemet så lätt när tanklocket sitter mitt i
som du påpekar Federico, då är det mindre plåtytor framför och bakom locket, vilka blir betydligt hårdare,svårare att buckla ned..
Hoppas detta kan hjälpa SS/Rally ägare att spara de dyra dropparna.
Underbart tips! Måste genast undersöka huruvida det är samma fenomen som drabbat min Touring (även om tanklocket sitter mitt i på den).
Förutom då att den sprillans nya packningen svällde till icke-passform på bara en vecka...
Tack för den utmärkta presentationen av lösningen!
Förutom då att den sprillans nya packningen svällde till icke-passform på bara en vecka...
Tack för den utmärkta presentationen av lösningen!
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)