Läckande Bensinlock!!

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Jörgen Karlsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sun 10 Aug 2008, 22:42
Location: Hamburgsund

Läckande Bensinlock!!

Post by Jörgen Karlsson »

Hej!

Är det normalt att det sölar bensin runt bensinlocket efter att man kört,
jag har satt dit en splajdans packning, trodde det skulle avhjälpa felet men icke!.

Hur får man tätt??

Jörgen
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Läckande Bensinlock!!

Post by Federico »

Jörgen Karlsson wrote:Hej!

Är det normalt att det sölar bensin runt bensinlocket efter att man kört,
jag har satt dit en splajdans packning, trodde det skulle avhjälpa felet men icke!.

Hur får man tätt??

Jörgen
vad har du för modell?

på SS / Rally med tanklock bak är det ett problem

tankar man helt fullt så trycker det också ut bensin.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

fyller man kall bensin på en varm sommardag utvidgas den i tanken då den värms upp. :sad:
Jörgen Karlsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sun 10 Aug 2008, 22:42
Location: Hamburgsund

Post by Jörgen Karlsson »

Det är en Rally 180, så då är det en av problemmodellerna alltså!!

Lite skumt att det är så, det borde ju fungera med en mjukare packning,
eller är det genom luftningshålet det kommer?

Dom borde ju varit täta från början när dom lämnade fabriken tycker man ju..
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

är det otät då du har 2 cm mellan nivå & tankens "innertak"?
Jörgen Karlsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sun 10 Aug 2008, 22:42
Location: Hamburgsund

Post by Jörgen Karlsson »

Ja.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Piaggio ändrade ju tillbaka placeringen av tanklock, säkert p.g.a problemet.

När man accelererar iväg eller bromsar på en GS/SS/Rally så trycks ju bensinen bakåt eller framåt och skapar en våg som trycks upp mot tanklocket även om det inte är proppfullt i tanken.

Image
De äldre modellerna och PX har ju inte det probemet med tanklock närmare mitten.

Image
Federico
Jörgen Karlsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sun 10 Aug 2008, 22:42
Location: Hamburgsund

Post by Jörgen Karlsson »

Jag har löst problemet, vilket säkert gäller för alla med läckande bensinlock, MEN, hur lägger jag in bilder?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Jörgen Karlsson wrote:Jag har löst problemet, vilket säkert gäller för alla med läckande bensinlock, MEN, hur lägger jag in bilder?
se här:

http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2369
Federico
Jörgen Karlsson
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 10
Joined: Sun 10 Aug 2008, 22:42
Location: Hamburgsund

Post by Jörgen Karlsson »

Ok då följer min lösning på problemet!

Jag lossade tanklocket och la det uppochned på tanköppningen, då kunde jag se att locket vippade,
öppningen var alltså inte helt plan.

Image
Det syns rätt så tydligt här, detta berodde på att den stora plåtytan framför locket var nedtryckt, konkav, förmodligen någon som vilat handen där vid tankning, eller något..






Specialverktyg fick tillverkas :smile: hävarmen, brädan var drygt 1m lång.

Image
Jag tvätta tvingen noga, lirkade ned den, sedan lyfte jag försiktigt i hävarmen,brädan så att tvingen lyftes uppåt, bytade possitionen flera ggr på tvingen nere i tanken, till slut var plåten lite konvex istället.

Nu var öppningen i det närmaste helt plan, jag fyllde upp tanken helt, drog åt tanklocksskruven rätt så löst, testkörde, nu var det helt tätt inte en droppe som sölat ut!! Gött...

Förmodligen uppstår inte detta problemet så lätt när tanklocket sitter mitt i
som du påpekar Federico, då är det mindre plåtytor framför och bakom locket, vilka blir betydligt hårdare,svårare att buckla ned..


Hoppas detta kan hjälpa SS/Rally ägare att spara de dyra dropparna.
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Underbart tips! Måste genast undersöka huruvida det är samma fenomen som drabbat min Touring (även om tanklocket sitter mitt i på den).
Förutom då att den sprillans nya packningen svällde till icke-passform på bara en vecka...

Tack för den utmärkta presentationen av lösningen!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply