Fick plötsligt tändningsproblem på min Primavera häromdagen. Den ville inte alls mer. Trodde först att det var kondingen eller tändspolen, men det visade sig att kilen till svänghjulet hade "gnagts" av och delat sig i två delar. Pillade försiktigt ut resterna ur kilspåret och noterade att kilspåret (p g a tidigare ägares oaktsamhet, eller p g a slitage?) var något större upptaget än vad bredden på kilen är. Lånade en kil från en av mina V 50:or - en kil som dock hade sett sina bästa dagar: jackad, sned, skev o s v. Satte i kilen och Primaveran funkade igen. Detta höll till igår och jag fick leda Vespan hem från stan...

Nu till frågan: Hur pass viktigt är det att kilspåret är "tight" runt kilen? Finns det några bra tricks att täta eventuellt glapp? Finns det bättre kilar att tillgå?
Och till sist: Varför är det alltid strul med gamla vespor? Grrr...

Förresten: lämpligt brytaravstånd till (trimmad) Primavera? 0,40?
Vänliga hälsningar
/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"