Någon som testat detta runner 180cc

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
Lazer46
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Någon som testat detta runner 180cc

Post by Lazer46 »

Image

Är det någon som monterat detta motorupphängnings kit på sin Runner 180cc?

Jag har iaf beställt detta idag, Hoppas det funkar bra ;)

//
Såld ,Runner 180 -02,Köpes [color=#00477D]Italjet Formula![/color]
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Nyfiken i en strut undrar vad poängen är? Varför vill man trimma upphängningen?

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

primavera133 wrote:Nyfiken i en strut undrar vad poängen är? Varför vill man trimma upphängningen?

/JM
gissar att vibrationsgummina är på tok för mjuka original på en Runner (för att den ska vibrera minimalt?)
men vid tuffare körning (nedläggning i hög fart) så blir den mjuk och vobblig.

S&S säljer liknande kit till PX motorns svingarmsbussningar
Federico
primavera133
Administrator
Administrator

Post by primavera133 »

Ah! Makes sense.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Lazer46
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lazer46 »

Federico wrote:
primavera133 wrote:Nyfiken i en strut undrar vad poängen är? Varför vill man trimma upphängningen?

/JM
gissar att vibrationsgummina är på tok för mjuka original på en Runner (för att den ska vibrera minimalt?)
men vid tuffare körning (nedläggning i hög fart) så blir den mjuk och vobblig.

S&S säljer liknande kit till PX motorns svingarmsbussningar
Hmm som jag trodde då! För som den är nu så känns den lite mjuk vid lite tuffare körning i kurvorna :)

Återkommer när jag monterat och testat detta kit på min Scooter.

//
Såld ,Runner 180 -02,Köpes [color=#00477D]Italjet Formula![/color]
björn_180
Nybörjare
Nybörjare

Re: Någon som testat detta runner 180cc

Post by björn_180 »

Lazer46 wrote: Är det någon som monterat detta motorupphängnings kit på sin Runner 180cc?

//
Hej, har läst på om detta kit tidigare. Rekomenderas till ren race motor då den helt saknar flex? = fina vibrationer.

Jag har inhandlat ett mellanting gummi,mjuk <-> stål,(för?)styv och det är ett kit med polyurethane och rf stål.
Lite den svenska vägen att gå :lol:
Egenskaper enligt tillverkare: SRT
"Stops lateral movement of the engine in fast corners."

Har bara hört bra saker om kittet, det ska monteras i vår tillsammans med en uppgradering för bakdämparen, också även den SRT.

/björn
Ola Lång
Chefsmontörn

Post by Ola Lång »

Hej Forumister!

Kan meddela att jag blev jäkligt trött på mina svajiga orginalbussningar på lustgasrallyn ( Vespa Rally 1969 med p200block, hyggligt uppskrämt) i slutet på 90-talet. Sagt och gjort. Ut med skräpet och så svarvade jag till 2 fina i polyuretan. Nya frescha stålbussningar med presspassning mot plasten svarvades också till. Monterat kändes det riktigt bra när man provsvajade i garaget. Ut till Sviestad gocartbana och på med racingställ, igångspring och ut på banan. JÖSSES vad den scootern vibrerade! Gick mycket stadigare i kurvorna men helt okörbart då handtagen blev stora som falukorvar. Efter ett varv hade plomberna lossnat och jag fått dubbelseende. Ut i depån, lasta och hem å tjura. Ett par splitt nya PXbussningar blev lösningen då. En milsvid skillnad mot de gamla från tidigt 80-tal. Idag finns det uppgraderade bussningar från lite olika leverantörer att tillgå. Jag har ett kit från Clauss studios i Amerikat på ingång. Får se hur bra de är. Men lycka till med PM-kittet!
/ Ola
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Svint1
Lärling
Lärling

Post by Svint1 »

Ola Lång wrote:Hej Forumister!

Jag har ett kit från Clauss studios i Amerikat på ingång. Får se hur bra de är. Men lycka till med PM-kittet!
/ Ola
Heisann!

Kan meddela at vi er noen nordmenn som også har handlet kit fra Clauss Studios.

De nye foringene skal være 70 durometer(?) mot originale PX på 60 durometer.
Noen som vet hvordan durometer-skalaen fungerer?

Ø
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

björn_180 wrote:Hej, har läst på om detta kit tidigare.
Jag också, just för att styva upp bakänden på Runner 180 m fl hojar med samma motor. Den satt ju inte bara i Runner, Dragster m fl utan även i den piggaste versionen av storscootern Hexagon, i mk 2-versionen som kom 1998. En sådan ägde jag några år och körde många mil och ja, jag minns de ibland intressanta vägegenskaperna vid tuff kurvtagning 8)

Ett kuriosum om Runner 180. Den har blivit väldigt populär i Göteborgs förorter, man tar av regskyltarna, byter emblem och hokus pokus har man en väldigt snabb moppe :evil: Varav följer att Runner 180 i Göteborg är extremt stöldbegärlig. På EM Scooters står alla scootrar som är inlämnade till verkstaden utomhus under arbetstid utom just Runner 180 som man för säkerhets skull låser in. Samma problem i Stockholm och på andra håll i landet?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
björn_180
Nybörjare
Nybörjare

Post by björn_180 »

[quote="jencla" På EM Scooters står alla scootrar som är inlämnade till verkstaden utomhus under arbetstid utom just Runner 180 som man för säkerhets skull låser in. Samma problem i Stockholm och på andra håll i landet?
/jens[/quote]

här ute på landet är det ingen som ser skillnad på mopparna 50/125/180 osv. inte ens polisen fattar att det är mc man åker trots skattemärke :lol:
stöldmässigt vet jag inte hur det ligger till, räkningen på 70kr i mån. från försäkringbolaget pekar iofs på att det är lugnt :grin:
[img]http://i123.photobucket.com/albums/o296/bobbe21/1229468334_69_FT74553_banner.gif[/img]

FXR -98
GSXR -85
björn_180
Nybörjare
Nybörjare

Post by björn_180 »

Lazer46 wrote:Image

Är det någon som monterat detta motorupphängnings kit på sin Runner 180cc?

//
hur har det gått?
första gången jag handlade där blev det strul med betalningen, ville att jag skulle skicka bilder på kk och pass bla...
[img]http://i123.photobucket.com/albums/o296/bobbe21/1229468334_69_FT74553_banner.gif[/img]

FXR -98
GSXR -85
Post Reply