UPPDATERING!! Vespa PX -84 Custom

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
Post Reply
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

UPPDATERING!! Vespa PX -84 Custom

Post by Liberto »

Något så här är det tänkt... Kom gärna med tankar och kritik.
Image
Stort luftintag på sidan :P
Image

Image
Herr Davidson lyse
Image
GS styre på PX 8)
Image
Motorn färdig med nya blåset
Image

Projektet är på lackering nu. Det ska bli en mörk blå maskin, inbyggd cykeldator som säger åt mig att sakta ner och stroker motor. Kan säkert bli något. Mer bilder kommer. /Calle Libert
Last edited by Liberto on Sat 07 Feb 2009, 17:55, edited 1 time in total.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Kul att customisera en PX!

Går det inte att bli av med blinkers och fixa temporära till besiktningen? Kom att tänka på den här bilden från "Dagens scooterbild". Apcool tycker jag!
Federico wrote:...en sen 70-tals Vespa 125 TS (turismo speciale)

Image
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Vespa PX -84 Custom

Post by Federico »

Liberto wrote:Något så här är det tänkt... Kom gärna med tankar och kritik.
Image
Stort luftintag på sidan :P
Image

Image
Herr Davidson lyse
Image
GS styre på PX 8)
Image
Motorn färdig med nya blåset
Image

Projektet är på lackering nu. Det ska bli en mörk blå maskin, inbyggd cykeldator som säger åt mig att sakta ner och stroker motor. Kan säkert bli något. Mer bilder kommer. /Calle Libert
kul projekt, ska bli spännande att se lackerad och klar.

har du stött på några problem?

är px styrbulten från sidan som på GS/touringstyret? fick du ta ner gaffeln för att få styret att bottna mot ramen? hur ska du placera blikersreglaget?

nyfiken...
Federico
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Provmonterade och tyckte att allt såg rätt ut. Jag funderar hur jag ska göra med reglaget. Om jag ska sätta på ett universal tjosan på vänster sida eller om jag skall dra om och lösa allt på höger sida. Till ex låta ljuset stå på jämt och hel-halv och blinkers underst på orginalet. Men då får jag göra en liten extra knapp till tutan. Förslag?
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Liberto wrote:Provmonterade och tyckte att allt såg rätt ut. Jag funderar hur jag ska göra med reglaget. Om jag ska sätta på ett universal tjosan på vänster sida eller om jag skall dra om och lösa allt på höger sida. Till ex låta ljuset stå på jämt och hel-halv och blinkers underst på orginalet. Men då får jag göra en liten extra knapp till tutan. Förslag?
alternativet är ju att svetsa på en fästplatta på vänstersidan (växelhandtaget) och så sätta på en rally200 blinkersomkopplare, den ser ju ut som din ljusomkopplare men saknar tutan i mitten

http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php

edit:

med det här gummit http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php borde det räcka med tre hål utan att svetsa en platta på växelsidan. två små gängade hål + ett hål för kabel i mitten. kan det bli snyggare?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
Liberto wrote:Provmonterade och tyckte att allt såg rätt ut. Jag funderar hur jag ska göra med reglaget. Om jag ska sätta på ett universal tjosan på vänster sida eller om jag skall dra om och lösa allt på höger sida. Till ex låta ljuset stå på jämt och hel-halv och blinkers underst på orginalet. Men då får jag göra en liten extra knapp till tutan. Förslag?
alternativet är ju att svetsa på en fästplatta på vänstersidan (växelhandtaget) och så sätta på en rally200 blinkersomkopplare, den ser ju ut som din ljusomkopplare men saknar tutan i mitten

edit:

med det här gummit http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php borde det räcka med tre hål utan att svetsa en platta på växelsidan. två små gängade hål + ett hål för kabel i mitten. kan det bli snyggare?
har rally blinkers fram & bak?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:

edit:

har rally blinkers fram & bak?
näe, bara på styrändarna som blir både fram och bak. kan det vara så att ett rally200 växelreglage passar på gamla styret?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:
fritte wrote:har rally blinkers fram & bak?
näe, bara på styrändarna som blir både fram och bak. kan det vara så att ett rally200 växelreglage passar på gamla styret?
Då funkar den inte både fram och bak, inte nån universalmoj heller... :sad:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

fritte wrote:
Federico wrote:
fritte wrote:har rally blinkers fram & bak?
Då funkar den inte både fram och bak, inte nån universalmoj heller... :sad:
är det dubbla kontaktstift i PX blinkreglaget?
Federico
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Jag var inne på detta med. Vi har en primmy med i familjen med blinkers på styränderna. Det hade varit guld om det gick. Det går inte att lösa med nått inne i styret då? Jag tänker att jag bara har trådar från reglaget in till styret där jag har dubbla kontakt stift etc? Eller är jag jätte tokig?
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

ja,men det kan kanske gå med dubbla blinkersreläer.. :smile:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ere en -58 gs som ligger och slaggar i höra hörnet?
Federico
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

fritte wrote:ja,men det kan kanske gå med dubbla blinkersreläer.. :smile:
Hehe ja det skulle jag ju defnetivt vara först med. :grin:
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Nog är det en GS alltid men jag är inte helt säker på årsmodellen. Tycks vara en VS5 så -60 nått iaf. Vi har spekulant som kommer söndag på den. Vi har allt för många projekt för att hinna med den tyvärr. Om vi blir av med den och skogsvraket jag fick styret ifrån skall vi köpa en Lambretta. Har man 6 vespor och bara en Lamby luna så tyckte vi att oddsen var lite orättvisa. :grin:
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Kan nu meddela att GS'n i hörnet är till salu eller bytes mot Lambretta serie 2 eller 3. Den är fullt komplett. Motorn går runt men kolvringarna är fast i cylindern. Är du intresserad så ring till min far, Magnus på tel: 0708122002 eller 0856035607.

Ang PX'n så ska jag lägga upp lite fler bilder snart på framgångarna.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Hej, kul projekt

Jag skulle för det första använt ett Touringstyre istället för ett GS, dels för att jag tror det blir snyggare utan nyckeln i lampan och sedan för att GS styren är så ovanliga så de förtjänar mer att sitta på en riktig GS.

Jag skulle även försökt att hitta en sadel med lite lägre profil, typ en sportsadel eller så för att göra bakdelen lite elegantare.

Ett enkelt trick med framblinkersen är att montera dem på insidan av skölden och sätta ett vitt prismaglas infällt i hålet. Då får man en slät front och kan använda PX vanliga blinkers.

T5 framskärm är kanske att findera på. Jag satte en på min PX och monterade en huvkråka från Touring, blev ganska smäckert.

Lycka till och fortsätt att posta bilder.

mvh/HB
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Sadeln på bilderna var orginal och är inte tänkt att sitta kvar. En sliten ancilotti sadel ska skäras och svetsas om i rätt profil och stil till passform. Håller med om att GS styren förtjänar ett bättre liv än en px ram, men då det är det ända jag har och ingen huvudlös GS att sätta det på så blir det så. Givitvis kommer jag inte göra några stora ändringar på styret så att det inte kan användas på en GS igen någon gång. Desutom lackar jag upp orginal styret så om jag vill ändra tillbaka någon gång så kan jag det. Cutdown framskärmen är klar men tyvärr hade jag ingen bild på den. På blinkeri fronten så ska jag ha de här nya PX blinkers med kromring och klart glas.
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Seagrove
Entusiast
Entusiast

Post by Seagrove »

Jag har ett Touring-styre, utan Touring...
Finns i Nacka. :grin:
Jah Seagrove

http://scuderiavespasvedese.blogspot.com/
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Uppdatering! Till slut...
Hej på er. Ledsen att det har varit lite dåligt på uppdaterings fronten. Det har varit semester, skola, praktik, lathet i vägen. Här kommer dock en stor uppdatering.
Äntligen fick jag tillbaka Vespan från lack. Vart helt ok fast de hade fuskat lite på vissa ställen.
Image

Image

Image

Image

Godis låda
Image

Jag började med att sätta ihop gaffeln. Vart ganska trevligt.
Image

Styret som för övrigt till slut vart ett Touring styre monterades
Image

Image

Image

Image

Bakljuset monterades
Image

Till slut monterade jag motorn och annat smått och gott och så här ser den ut idag.
Image

Image

Image

Image

Image

Image

Som ni säkert ser så har jag lite kvar innan den är färdig. Det största bekymret nu är elen men snart är det också klart och jag ser fram emot första åkturen.

Vad tycker ni??

//Calle
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Jag gillar skärmen skarpt!
/David
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Cool hoj, och grymt snygg lack. Rätt mycket 80-talcustom i stilen tycker jag! Funderar på vad det är för sadel du monterat :-?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Liberto
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Liberto »

Den sadeln kommer förmodligen inte användas på den här PX'n. Det är en Ancilotti sadel som suttit på en Lambretta. Den var väldigt sliten och bucklig. Jag skar av fronten och svetsade dit fronten från en gammal, dålig PX stomme. Resultatet vart ganska ok faktiskt. Nu var jag dock nere i Thailand på semestern där vi besökte den lokala scooterhandlaren. De kunde sy upp nya sadlar efter min egen design och skeppa hem det till Sverige väldigt billigt. Så det lär nog bli den istället när den kommer. :D
//Lambretta Luna Sport
//Vespa PX 200 E
//Vespa Primavera Race
Baeckis
Drömmare
Drömmare

Re: UPPDATERING!! Vespa PX -84 Custom

Post by Baeckis »

...och så här ser den ut idag! Har dock fått något irriterande elfel härom dagen som fyra huvuden inte kunde avhjälpa i kväll.

Förutom röda lister och ett litet rött bensinkransgummi så har den även fått ett nytt hjärta, en Polini 221.

Image
Gud bevare ateismen!

TV175 -60
PX221 -84
PX200 -90
Panos
Drömmare
Drömmare

Re: UPPDATERING!! Vespa PX -84 Custom

Post by Panos »

Riktigt snygg Vespa ;)

Mvh