<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by AndersLambretta</i>
<br />Hejsan!
Jag är ny på detta forumet, registrerade mig för
ett tag sen, men har inte haft möjlighet att posta
bilder i samband med mina frågor förrän nu.
Jag har en Lambretta som jag gärna skulle vilja
få i bra (körbart) skick. Är det någon som känner till
någon lämplig verkstad í närheten av Halmstad,
som kan ta sig an en sådan här moped?
Finns det någon som kan ge tips om hur man kan gå till väga för
att fixa den, ev. tips på verkstäder etc, eller har information
om vad det kan vara för typ av modell etc, så uppskattas det!
Mvh
Anders
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Hej Anders!
Varför inte ta dig an renoveringsutmaningen själv, vet ja! Om man lämnar in ett fordon för renovering brukar det ofta "kosta skjortan" - pengar som du aldrig någonsin kommer att få igen den dag du säljer den! Även om pengar inte är allt alla gånger: det är faktiskt ett stort nöje att renovera själv och se skapelsen växa fram!
Även om du inte har renoveringserfarenhet eller mekkunskaper, klarar du denna Lambretta Luna hur lätt som helst, det är jag tämligen övertygad om! Om man bara går lugnt och metodiskt tillväga ordnar sig allt i slutändan. Om du surfar runt på webben kommer du att finna "hur mycket som helst" angående scooterrenoveringar i allmänhet och Lambretta Luna i synnerhet. Jag skulle t o m vilja påstå att en väldresserad chimpans skulle kunna renovera en scooter med hjälp av information som finns att tillgå via internet (t o m jag klarade av det - och det säger inte litet det! [^]).
Min första renovering var en Vespa 50. Den demonterades i alla demonterbara beståndsdelar (inkl alla motordelar). När jag såg en hög delar framför mig trodde jag aldrig att jag skulle få ihop en fungerande Vespa igen. Men efter många svordomar och ännu fler sönderslagna kaffekoppar kom den ihop och startade på första (!) kicken. Innan dess hade jag inte någon form av renoveringserfarenhet av Vespor (dock av gamla folkvagnar, vilka är en helt annan historia).
Jag är själv inte särskilt bevandrad i Lambrettahistoria, men
www.scooterhelp.com har mängder med matnyttiga renoveringstips för scooterister av alla slag. Sedan har vi Calle, Federico, Jencla & Co här på Scooterklubbens forum, vilka kan mer om scootrar än italienarna själva. De brukar vara oerhört gentila och dela med sig av sina gedigna kunskaper när de efterfrågas.
Nej, Anders - gör renoveringen själv! Du kommer efteråt att känna både glädje och stolthet över ditt arbete. Dessutom kommer du undan med en avsevärt billigare totalsumma än om du lämnar den i professionella händer. Du fixar det lätt!
Vänliga hälsningar
/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"