Första Lambretta-problemet: stum kick- och andra funderingar

Här diskuterar vi Lambrettor!
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Jasså? Jag pratade lite med Marcello i helgen och enligt honom var det inte helt ovanligt. Det kan ju även vara så att armen av någon anledning byttes till en av sämre kvalitet när motorn renoverades - det har jag faktiskt inte kollat!

Den hade gått av nästan allra längst ned vid fästet, eller vad man nu skall kalla det. Vet inte hur besiktningen ser på sådant...man måste ju springa igång den nu, men i övrigt tror jag den är ok.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Ronnie wrote:Jasså? Jag pratade lite med Marcello i helgen och enligt honom var det inte helt ovanligt.
På de tidigare Lambrettrna var det inte ovanligt, men borde varit en lite senare/lite kraftigare kickaxel på din men jag är osäker på när den kraftigare infördes.
Men scootern är inte ny, kan ju helt klart hänt ngt med axeln redan på det glada sextiotalet och denna bytts mot en tidigare/vekare del.

/C
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hittade infon, efter motornummer 768530 infördes den förstärkta kickaxeln.

Tänk på att den nyare förstärkta kickaxeln inte direkt kan monteras i transkåpan utan att denna modifieras (dock en relativt enkel mod om du har en fräs i badrummet)

Alltså, kolla motornummer eller mät den gamla söndriga kickaxeln:
(inte ovanligt att det sitter fel transkåpor på lambrettorna)
den gamla veka kickaxeln har längden 67,5mm från axelns början till låsringsspåret.
den nya kickaxeln har längden 65mm från axelns början till låsringsspåret.
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Tackar, Calle! Är inte hemma nu, men skall kolla upp motornumret så fort jag är tillbaks...

Mr Colombo sade att jag var tvungen att fila ned "fästet" på axeln (eller vad man nu skall kalla det - den runda biten) för att den inte skall ligga och skava mot kopplingen - vilket är vad det ser ut som om den gamla gjort.
Är det det du menar också, eller är det transkåpan som måste moddas lite också?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

om det är den gamla typen av axel du har och monerar den nya så uppkommer två problem.
1. svårt att montera yttre låsringen
2. axeln går i kopplingskorgen (kan lösas med vinkelslipning)

Båda två kan lösas bättre med att inre anl.ytan tas ner ca 2mm.

/C
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Då var det samma sak han syftade på! Nemas problemas...

Tar och fortsätter med frågor i den här tråden istället för att flooda forumet med hundra Lambretta-trådar...haha.

Två andra, betydligt mindre funderingar:
Monterade pakethållare. Det är en lite större variant som sitter fäst i de bakre fästhålen samt under sadeln. Men efter att jag monterat den låser inte sadeln långre. Har prövat att lägga pakethållaren både över och under sadelfästet, men det gör ingen skillnad. Är det bara att gilla läget?

Dessutom är sidokåporna sjukt svåra att få på efter att jag satt ditt gummilister. Utan lister passar de perfekt, men med hamnar hakarna som låser kåpan i chassit för högt och fäster inte såvida man inte pressar som fasen. Går det att göra något åt?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ja, det där låter som en normal Lambretta. Min högerkåpa går på utan större problem, medans den vänstra kräver en väldigt speciell teknik där man pressar framtill samtidigt som man trycker in den bak. Oftast krävs ett bestämt slag med handflatan framtill för att låsrullen ska glida på smärtfritt på 'tråden' bak.

Kåporna har ju en ganska precis passform, och har ju fått utstå en hel del sedan de var nya. Det räcker ju med att kåpan slår sig bara en liten aning, så får du problem. Dina gamla lister var antagligen såpass slut att det funkade på grund av det. Men med nya lister så får du mindre vibrationer, samt att du är relativt säker på att kåporna sitter kvar som de ska. Det är inte alls ovanligt att folk tappar kåporna på Lambrettor, känner personligen till tre som lyckats med det.

Så det är förmodligen bättre att de är lite tajta att få på, än att bli tvungen att ge sig ut på kåpletning ute på motorvägen...

Mvh

Guran
Ronnie wrote: Dessutom är sidokåporna sjukt svåra att få på efter att jag satt ditt gummilister. Utan lister passar de perfekt, men med hamnar hakarna som låser kåpan i chassit för högt och fäster inte såvida man inte pressar som fasen. Går det att göra något åt?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Ronnie wrote:Två andra, betydligt mindre funderingar:
Monterade pakethållare. Det är en lite större variant som sitter fäst i de bakre fästhålen samt under sadeln. Men efter att jag monterat den låser inte sadeln långre. Har prövat att lägga pakethållaren både över och under sadelfästet, men det gör ingen skillnad. Är det bara att gilla läget?
Det går alltid att fixa, du får kika bakifrån/nerifrån när du stänger sadeln för att kontrollera att låsstiftet kommer in i skåran på bakre sadelhållaren.
Ibland får man stuka till hållaren för att det skall funka.
Ganska ofta så kärvar låsstiftet i sadeln, då blir det slipa/rengöra/smörja (eller kanske bara en av dessa operationer...)
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Ja, det ser ut som om stiftet hamnar lite för mycket till vänster. Får stuka till fästet lite imorgon (ikväll skall det drickas öl).
Skumt...med tanke på den krökta designen ser det ut som om pakethållaren skall ligga ovanpå, men för att få det att funka måste man sätta sadelhållaren överst. Annars hamnar stiftet nästan 5mm ovanför hålet.

Nåja. Inga stora problem egentligen. Syns ju ändå inte när man har sadeln nedfälld.
Kanske är viktigare att få ordning på kicken innan besiktning på tisdag! :wink:
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Jaha. där fick jag för att jag trodde allt var fixat.
Bytte kickarmen (lätt nedslipad för att den inte skall gå emot kopplingen enligt rekommendation), skruvade på transkåpan -men inte så hårt- för att med hjälp av en tejpbit kolla så den inte tar emot någonstans (det gjorde den inte) och fortsatte med det andra. Förgasarrenovering, byte av bensinkran etc...allt har gått som en dans.

Satte på det nya blåset och drog åt transkåpan ordentligt den här gången. Rullade glatt ut den ur garagen för en första provtur, kickade och - tvärstopp. Kicken rörde sig inte mer än någon centimeter, sedan gick det inte längre.
Öppnade upp allting för att kolla vad det kan bero på. Av några små märken i aliuminumet att döma ser det ut som om något tar i godset. Med tanke på läget kanske bulten till kickkolven (eller vad det nu heter på svenska - "kickstart piston reference pin"). Men det är svårt att avgöra...kan ju inte se vad som händer med kåpan på.

Så jäkla irriterande...är ju så gott som klar för besiktning på fredag! Any ideas?
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Idag är det dags för besiktning!
Har fortfarande inte löst sig med kicken...prövat allt möjligt. Plockat isär allt och monterat ihop det säkert fem gånger, ställt kickrampen på alla möjliga och möjliga sätt, till och med prövat dubbelt shims vid kicken samt att transplantera kickkolv och bult från en serie 1 kåpa jag har liggande hemma. Inget har hjälpt.

Upptäckte dessutom när jag försökte rulla igång den att den gick väldigt trögt med nya kickarmen, så jag undrar om inte min första tanke var fel och det inte är godset den tar i utan något annat. Hjulet bara låste sig när jag lade i en växel. Kicken släppte när jag spände kopplingen riktigt hårt, men då kopplade den såklart inte ur istället.

Efter att till slut ha tappat humöret fullständigt och sparkat runt lite byttor i garaget bytte jag helt enkelt till min lånade serie 1 kåpa som saknar kick. Nu funkar det - även om jag måste springa igång den. Initierade källor har dock upplyst mig om att bilprovningen inte bryr sig om det...bara att hålla tummarna!

Som grädde på moset upptäckte jag då att den nu plötsligt bara vilja gå med full chocke...suck. Förhoppningsvis är det bara ett veck på bensinslangen eller något sådant! Kollar det som snabbast innan jag åker till bilprovningen idag. Var uppe till tre och mekade i natt så jag orkar verkligen inte riva förgasaren innan. Är det något annat får jag väl köra dit på chocke. Är bara en-två kilometer dit och på så kort bit lär ingen större skada ske. Bilprovarna lär ju knappast fatta om chocken är på heller. :wink:

Suck...plötsligt börjar jag förstå varför alla Lambrettister alltid pratar mek! :lol:
primavera133
Administrator
Administrator
Posts: 439
Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
Location: Stockholm
Contact:

Post by primavera133 »

Även om de upptäcker att den bara går bra på choke så vet jag inte om de har rätt att anmärka på det. Det är ju inte direkt något trafikfarligt? Möjligtvis blir avgasutsläppen inte helt optimerade av det...

Man ska inte hetsa upp sig i onödan för besiktningen.

/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

En liten update, bara:
Har fixat kicken till slut. Visade sig vara så enkelt som att jag bara inte slipat ned nya kickarmen tillräckligt. Tog ned den ytterligare någon mm och nu funkar det fint! Märkena i blocket jag trodde var efter skruven till kickkolven fanns nog där redan innan - jag hade bara inte lagt märke till dem (kanske blev de när den gamla kickarmen gick av).

Imorgon ger jag mig på choke-problemet. Har en del saker att felsöka där eftersom jag såväl rensat förgasaren och bytt flottörnål som bytt bränslekran samt satt i luftfilter (om än utan hållare eftersom inte den kommit än) och pillat med blåset när problemet uppstod...med andra ord finns det några möjligheter! :wink:

Vad gäller besiktningen lyckades jag bomma den på grund av en riktigt klantig miss: när jag skulle iväg ville inte scootern starta. Jag antog att den var toksur och sprang fram och tillbaka med den på parkeringen (eftersom jag då ännu inte fixat kickarmen) i säkert en halvtimme innan jag fick för mig att kolla så att tändhatten var ok. Det visade sig att kabeln släppt...efter att ha skruvat dit den startade den hur fint som helst!
:roll:
Men då hade jag redan missat min tid hos bilprovningen...
Nåja - har ny tid redan på torsdag, så det är inte jordens undergång. Blev 130:- fattigare på absolut ingenting, bara...
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Nu är den besiktad och godkänd - utan anmärkningar!
Tack för all hjälp, allihopa!

Återstår att bara byta lite gummidelar (lister och sådant) nu, men det bör jag väl klara utan att fråga efter hjälp här...samt lite finjusteringar. Den går fint nu, men det kändes som om den inte ville varva ur ordentligt när jag körde till och från Arboga för besiktning.
Last edited by Ronnie on Sat 16 Aug 2008, 16:45, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

härligt att den går fin nu ;)
Trimmning för komplett utvarvning kan du ju göra senare...
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Ja, precis. Känns inte som jordens undergång...fick upp den till någonting mellan 70-80, men det kändes att den hade mer att ge egentligen. Räcker bra resten av säsongen som det är. Blir ju inga direkt långkörningar till runs eller så ändå - längsta färden blir väl till STHLM och ModsVsRockers.

En sista snabb fråga dock - är det någon som har koll på när en fast-flow bränslekran går över till reserven? Har googlat järnet, men inte hittat några siffror. Fick slå på reservtanken snabbare än förväntat och skulle därför vilja räkna ut hur mycket soppa den egentligen drar.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Det finns väldigt många tillverkare av bensinkran till Lambrusco, många skiljer sig när vanliga läget slutar (längden på röret/slangen som sticker in i tanken påverkar detta)

Lite trist att skruva ur kranen och mäta kanske.
User avatar
Ronnie
Lärling
Lärling
Posts: 617
Joined: Sun 17 Aug 2003, 12:15
Location: Sweden
Contact:

Post by Ronnie »

Allrighty. Då får jag väl tanka den fullt och se hur långt jag kommer innan soppan tar slut bara!
Post Reply