Spackling och slipmetoder?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Terraplane Blues

Spackling och slipmetoder?

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Är nu inne på ett nytt renoveringsobjekt - denna gång ingen Vespa, utan en NSU Quickly med bensköld. Vid tidigare reoveringar har jag fått ett mycket gott resultat genom att först hamra ut bulor, blästra, spackla och till sist slipa för hand. Problemet är att det tar en salig tid för att få det perfekt.

Särskilt benskölden (i vespadimensioner) på NSU:n har levt ett synnerligen hårt liv: plåten uppklippt och tarvligt igensvetsad; bulor till vansinne - m a o misshandlad till oigenkänlighet... Till saken: jag ser alltför mycket arbete för hand framför mig, för att ens orka tänka på det. Finns det några revolutionerande genvägar i form av t ex spackel och maskiner?

Vad använder Ni för spackel och slipmetoder vid sådana här omfattande spackel- och sliparbeten? Några bra tids- och svordomsbesparande tips att dela med er av?

PS. Vänligen men bestämt: kom inte med tipset att försöka köpa en ny bensköld. Dessa finns inte att få tag på till NSU Quickly - helt omöjligt! Det är större chans att vinna en miljon på Lotto än att finna en sådan...helt sant! :cry: DS.

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Hej, låter som ditt enda alternativ är att gå till en bilplåtslagare och få hjälp. Bucklor och dåliga svetsar blir svårt att dölja med spackel. Leif
8)8)8)8)
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Tjena!

Förslag som jag har haft gott resultat med;
Börja med glasfiberspackel och sen t.ex. biltemas lättslipade spackel och excenterslip.

Går relativt fort men sista skiktet får handslipas för perfekt resultat.

Ett tips är annars Europaint i Limhamn, dom är ganska vana att spackla scooterskjöldar samt gör det billigt och bra.

VH/Calle
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />

Börja med glasfiberspackel och sen t.ex. biltemas lättslipade spackel och excenterslip

VH/Calle
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Hej!

Tackar för tipsen! Om ett spackel är "lättslipat", borde det då inte innebära att materialet är mer poröst och lättskadat? Eller det kanske spelar mindre roll när den skyddande och hårda lacken kommer på plats? Brukar använda mig av Dinitrol tvåkomponentsspackel, vilket i stort sett är bra att arbeta med. Resultatet blir tämligen "hårt" och spacklet har bra vidhäftningsförmåga. Kanske värt att prova Biltemas?

Vänliga hälsningar

Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Terraplane Blues</i>
<br /><blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by calle</i>
<br />

Börja med glasfiberspackel och sen t.ex. biltemas lättslipade spackel och excenterslip

VH/Calle

Hej!

Tackar för tipsen! Om ett spackel är "lättslipat", borde det då inte innebära att materialet är mer poröst och lättskadat? Eller det kanske spelar mindre roll när den skyddande och hårda lacken kommer på plats? Brukar använda mig av Dinitrol tvåkomponentsspackel, vilket i stort sett är bra att arbeta med. Resultatet blir tämligen "hårt" och spacklet har bra vidhäftningsförmåga. Kanske värt att prova Biltemas?

Vänliga hälsningar

Jag har kört med bildtemas spackelprodukter och känner flera andra som gjort det , samma resultat som med dyrare märken, har inte märkt någon skillnad på hållbarheten heller. det gäller som alltid att ha en ren och bra fästyta.
excenterslip är lösningen om man inte gillar att slipa för hand (tyckluft eller el, tryckluft är smidigare att komma åt med då den är mindre), jag har faktiskt kört med biltemas "mouse" också med gott resultat för mindre detaljslipningar.
visst måste det vara så att lättslipat spackel är mjukare men så stor skillnad ät det nog inte.
ett tips när man spacklar med plast 2-komp är att vänta så länge man kan innan slutlig slipning och lack, det sjunker alltid lite. väntetiden kan vara upp till 6mån till ett år har jag hört. (vem orkar vänta ett år?=)

Federico
Post Reply