hej gott folk, nu har jag återigen strul med gasaren. det är egentligen två problem, ett som uppstått nu i dagarna, och ett som jag gått och inte orkat ta tag i, som inte känts akut.
det akuta är att trotteln fastnar ibland. den låser sig i nåt halvfullt läge, som gör att motorn rusar iväg till fullt ös, och kommer inte ner. när jag då försöker trycka ner den på förgasaren manuellt så tar det emot, och jag får inte ner den helt, det fjädrar liksom emot. ibland hjälper det att vrida lite hit och dit på gashandtaget, då kan det "släppa", och den återgår till tomgång. vad kan detta vara? är det nån fjäder till trotteln som är kass, eller sitter fel? det enda jag kan komma på att jag gjort, är att skruva på tomgångsskruven, men även då den är justerad så att trotteln har fritt spelrum, och alltså "hänger löst", så återvänder den inte till bottenläget och tomgång. redan innan jag rörde något alls, vägrade den gå i botten, och hängde lite löst, vilket gjorde att motorn varvade upp, och aldrig ner helt till tomgång. den dras liksom inte ner. (jag har problem med att fatta mig kort ser jag).
mitt andra problem kan mycket väl hänga ihop med det förra. när jag drar av gasen helt, vägrar den alltså gå ner i tomgång, utan rusar iväg så sakteliga. mitt svar på detta har varit att vid rödljus osv, dra ut choken något, varpå motorn lugnar ner sig, och med precis rätt choke-läge kan jag uppnå en hyfsat stabil tomgång. detta borde bero på att den får för mager blandning? (eller kanske iofs för att trotteln ofta vägrar gå ner helt i tomgång?) när jag drar ut choken för att lugna motorn, märker jag att den går slöare när jag får grönt och ska dra på igen, så då trycker jag in choken igen för att få lite högre varv..
tändstiftet är nästan snustorrt, men inte vitt (som jag läst att det blir med för mager blandning), utan snarare torrt svart och lite sotigt. jag har vridit blandskruven åt alla extremer, och märker ingen skillnad i motorgång eller färg på tändstift. möjligen att motorn börjar dö då skruven är dragen helt in. kan det vara lågfartsmunstycket? eller är det en kombination av munstycken/skruv-justeringar helt enkelt?
den har blivit mer och mer svårstartad kall, men är fortfarande lätt efter första gången. ibland kan jag dock få rulla igång den efter en längre färd, efter att den stått typ 30 minuter eller så.
evigt tacksam för råd! försökte även hitta en bra guide på hur man "stämmer" alla skruvar och munstycken rätt, har någon sett?
//magnus
förgasarstrul på Rosa
förgasarstrul på Rosa
V50/N, 1967
Hej!
Eftersom stiftet är mot det svarta hållet bör den inte få för litet soppa. Det låter snarare som du har problem med tjuvluft någonstans, eftersom den inte vill gå ner i varv. Kolla packningen och anläggningen mellan insugningsrör och motorblock; cylinderfotspackning/cylinderfot; toppen; förgasarhuspackning samt den lilla gummiringen som tätar från sliden till förgasararm i förgasarlocket. Kolla även att luft-bränsleskruven är ca 1,5 varv ut från bottenläge som är ungefärlig grundinställning.
Att sliden låser sig i förgasaren skulle kunna bero på att sliden inte löper riktigt fritt, kanske p g a något hack eller liten skada? Prova även att sträcka ut fjädern något som returnerar sliden och återmontera.
Att den är svårtstartad kan bero på taskig gnista; att gnistan kommer vid fel tidpunkt; dålig kondensator; dålig tändspole; dåliga eller felinställda brytare; dåligt eller fel stift; överslag från kablar beroende på olja eller annat. Kolla först att stiftet är ett B6HS eller motsvarande (om din V50 är original) med 0,6 mm gap mellan käftarna. Kolla sedan att brytaravståndet är 0,40 mm och att ytorna ligger an fint mot varandra samt att de ser fräscha ut (dra ett par gånger med fint slippapper emellan brytarna). Studera som sagt även tändkabel och kontrollera att den är fri från smuts och olja. Kolla slutligen att förtändningen är rätt (19 grader före övre dödpunkt om det är en original V50).
Hjälper inget av ovanstående, byt kondensator och tändspole i nämnda ordning.
Eftersom stiftet är mot det svarta hållet bör den inte få för litet soppa. Det låter snarare som du har problem med tjuvluft någonstans, eftersom den inte vill gå ner i varv. Kolla packningen och anläggningen mellan insugningsrör och motorblock; cylinderfotspackning/cylinderfot; toppen; förgasarhuspackning samt den lilla gummiringen som tätar från sliden till förgasararm i förgasarlocket. Kolla även att luft-bränsleskruven är ca 1,5 varv ut från bottenläge som är ungefärlig grundinställning.
Att sliden låser sig i förgasaren skulle kunna bero på att sliden inte löper riktigt fritt, kanske p g a något hack eller liten skada? Prova även att sträcka ut fjädern något som returnerar sliden och återmontera.
Att den är svårtstartad kan bero på taskig gnista; att gnistan kommer vid fel tidpunkt; dålig kondensator; dålig tändspole; dåliga eller felinställda brytare; dåligt eller fel stift; överslag från kablar beroende på olja eller annat. Kolla först att stiftet är ett B6HS eller motsvarande (om din V50 är original) med 0,6 mm gap mellan käftarna. Kolla sedan att brytaravståndet är 0,40 mm och att ytorna ligger an fint mot varandra samt att de ser fräscha ut (dra ett par gånger med fint slippapper emellan brytarna). Studera som sagt även tändkabel och kontrollera att den är fri från smuts och olja. Kolla slutligen att förtändningen är rätt (19 grader före övre dödpunkt om det är en original V50).
Hjälper inget av ovanstående, byt kondensator och tändspole i nämnda ordning.
tack, ska gå igenom din checklista! jag tror framför allt på att sträcka ut fjädern, och att den läcker in luft nånstans. ska jag prova med att köra i en tank 3-4%-blandad bensin? kör 2% nu, men det kanske är för lite..jag tänker på att det oavsett hur jag ställer luft/bränsle-skruven så blir inte tändstiftet oljigt eller blött..?
tändstiftet är B6HS, och ganska nytt, gapet är 0.6. brytarspetsarna kollade jag nyligen, 0.4 och såg bra ut. gnista kommer det (fick en kyss när jag skulle testa igår och råkade komma åt på fel ställe..). förtändningen har jag inte kollat, mest på grund av att den startat på första/andra kicken hela sommaren, fram till nyligen. förtändningen är väl inget som skevar ut bara sådär? kanske kondensator eller tändspole då, har inte kollat det alls.
tack igen //magnus
tändstiftet är B6HS, och ganska nytt, gapet är 0.6. brytarspetsarna kollade jag nyligen, 0.4 och såg bra ut. gnista kommer det (fick en kyss när jag skulle testa igår och råkade komma åt på fel ställe..). förtändningen har jag inte kollat, mest på grund av att den startat på första/andra kicken hela sommaren, fram till nyligen. förtändningen är väl inget som skevar ut bara sådär? kanske kondensator eller tändspole då, har inte kollat det alls.
tack igen //magnus
V50/N, 1967
nu vet jag iaf varför gasen hängde sig, trottelfjädern ramlade ut i tre delar när jag öppnade upp heh. då återstår väl egentligen bara att luska ut var den smyger luft. ska testa med ny kondensator med, och jag misstänker att gummibägen mot förgasaren kan vara sprucken. tack igen för tipsen!
V50/N, 1967