Kickstoppsgummi och motorrenovering för E85

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
aryan
Lärling
Lärling

Kickstoppsgummi och motorrenovering för E85

Post by aryan »

Glömde beställa ett par kickstoppsgummin till etanol vespan som vi håller på att motor renovera. De gammla är helt sönder.

Image

För att inte allt ska stanna av för att beställa två ynka gummibitar så undrar jag om det inte skulle funka att limma dit ett par vanliga gummiduk bitar som buffer istället. För det väll ingen i Stockholm som har ett par liggande?

Motorenoveringen var förresten ingen onödig lyx, primär kugghjulen var gaska slitna (vassa) och vi har bytt ut dreven mot en med högre utväxling 18/67.
Vevstaken har slitagespår där den har tagit emot vevaxeln, därför har vi en ny med lite mer andningsrum och kolven och cyindern har spår av tidigare nypningar. Någon verkar ha planat toppen för mkt och sedan satt två topplockspackningar(!) för att fylla utrymmet igen... Därför har vi en ny Pollini 50cc kit som redan har rätt hög kompression vilket passar bra till E85. Jag tänkte behålla original förgasare tills vidare.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
subitus
Entusiast
Entusiast

Post by subitus »

Vilken 2-takts olja får du att blanda sig med etanol?

Har hört att det är svårt att få dom att blanda sig ordentligt.
Dom skiktar sig gärna om den får stå ett tag?

Hade varit kul att veta för framtida projekt :grin:

Köp riktiga gummin, så kul är det inte att klyva, tar tre-fyra dagar från SIP.
-1967 Primavera 154cc-
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

subitus wrote:Vilken 2-takts olja får du att blanda sig med etanol?

Har hört att det är svårt att få dom att blanda sig ordentligt.
Dom skiktar sig gärna om den får stå ett tag?

Hade varit kul att veta för framtida projekt :grin:

Köp riktiga gummin, så kul är det inte att klyva, tar tre-fyra dagar från SIP.
classic gjorde ett test på en moped, det var någon castrol R olja som de körde på, alltså en motorolja?
Federico
Terraplane Blues

Re: Kickstoppsgummi och motorrenovering för E85

Post by Terraplane Blues »

aryan wrote:För det väll ingen i Stockholm som har ett par liggande?
EHR/Vespa Service på Tulegatan i Vasastan borde ha kickstoppgummi hemma. Kolla där!
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Det stämmer att nästan alla 2T oljor inte blandar sig med etanol. De separerar sig efter ett tag. Men det finns undantag, se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1215

Jag har hittils använd mig av Castrol R40 och tycker inte den hade sotat så värst mycket, kolven var nästan helt rent men toppen hade ett blankt svart lager. Det som däremot inte var så kul var att understa kolvringen hade fastnat i spåret, det skulle kunna bero på oljan, men det kan mycket väll redan ha varit så innan etanolkonverteringen.

Jag har tänkt mig skaffa Klotz Kl-200 Techniplate nu det ska bli mkt spännande att se hur ny renoverade motorn håller sig med E85, jag lär få väll få öka munstycken yterliga med nya cylinder och veven, å andra sidan blir jag nu av med tjuvluften från svänghjulssidan så det kanske jämnar ut sig lite.

En fördel med E85 är att det kylar motorn / kolven mkt bättre än bensin och det verkar därför perfekt för en motor som har lättmetall kolv som expanderar mera med stigande temperaturer gjutjärncyllindern. Det blev dessutom på en gång mera effekt och 8 km högre toppfart, från ca 40 till 50 på mätaren (vilket väll snarare är 35 km/t och 42 km/t på riktigt)..

För ett tiotal år sedan gjordes det ett expiriment med Husqvarna motorsågar där 5 kördes en period på vanlig bensin och 5 på E85 mix, och demonterades sedan. De som hade körts på bensin hade tydliga slitagespår av värmenyp medan de på E85 såg helt ut som nya. Jag vet inte vilken olja de använde eller om det hade separatsmörjning isf premix. Med separatsmörjning kan man använda vanlig olja, då spelar det ingen rill att det inte blandar sig bra.

/Aryan

PS tack ska kolla med EHR!
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

@Terraplane Blues: Tack för tipset, EHR hade de hemma!

Jag trodde de bara sysslade med nya scootrar och helt hade slutat med gamla vespor.

Ska bli intressant och se om de är gjorda av samma slags mjukplast som de gamla verkade vara gjorda av. Tror att gummi skulle ha hållit bättre men att själv limma fast nått av bättre material är också lite vanskligt.

/Aryan
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

Vad innebär konvertering? Vad måste man göra? Hur mycket jobb och hur mycket skulle det kosta att konverera en PX200? Om jag förstår det rätt är det bättre med separat oljesmörjning så slipper man problem att oljan inte blandar sig?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

aryan wrote:Det stämmer att nästan alla 2T oljor inte blandar sig med etanol. De separerar sig efter ett tag. Men det finns undantag, se http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=1215

Jag har hittils använd mig av Castrol R40 och tycker inte den hade sotat så värst mycket, kolven var nästan helt rent men toppen hade ett blankt svart lager. Det som däremot inte var så kul var att understa kolvringen hade fastnat i spåret, det skulle kunna bero på oljan, men det kan mycket väll redan ha varit så innan etanolkonverteringen.

Jag har tänkt mig skaffa Klotz Kl-200 Techniplate nu det ska bli mkt spännande att se hur ny renoverade motorn håller sig med E85, jag lär få väll få öka munstycken yterliga med nya cylinder och veven, å andra sidan blir jag nu av med tjuvluften från svänghjulssidan så det kanske jämnar ut sig lite.

En fördel med E85 är att det kylar motorn / kolven mkt bättre än bensin och det verkar därför perfekt för en motor som har lättmetall kolv som expanderar mera med stigande temperaturer gjutjärncyllindern. Det blev dessutom på en gång mera effekt och 8 km högre toppfart, från ca 40 till 50 på mätaren (vilket väll snarare är 35 km/t och 42 km/t på riktigt)..

För ett tiotal år sedan gjordes det ett expiriment med Husqvarna motorsågar där 5 kördes en period på vanlig bensin och 5 på E85 mix, och demonterades sedan. De som hade körts på bensin hade tydliga slitagespår av värmenyp medan de på E85 såg helt ut som nya. Jag vet inte vilken olja de använde eller om det hade separatsmörjning isf premix. Med separatsmörjning kan man använda vanlig olja, då spelar det ingen rill att det inte blandar sig bra.

/Aryan

PS tack ska kolla med EHR!
hur ser det ut med bens... förlåt... etanolförbrukningen? vad drar den?
Federico
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Bengan wrote:Vad innebär konvertering? Vad måste man göra? Hur mycket jobb och hur mycket skulle det kosta att konverera en PX200? Om jag förstår det rätt är det bättre med separat oljesmörjning så slipper man problem att oljan inte blandar sig?
Det är busenkelt, huvudmunstycket måste vara större så att det har en 40% större area, man kan byta munstycket eller som jag gjorde borra upp den, kostnad 50 kr för en borrsats hos Jula... Se http://etanol.nu/ombygg-forgasare.php , där man kan räkna ut hur stort det bör bli. Tomgångsmunstucket behöver man i regel inte byta/borra upp eftersom det oftast räcker med att öka mängden med blandningsskruven. Förgasare med nål är lite knepigare men det har väll inte PX200?
Sedan kan man få den att gå ännu bättre och snålare genom att ställa tändningen några grader tidigare och eller höja kompressionen men det är inte nödvändigt.

Separat oljesmörjning är en fördel eftersom då all tvåtaktoljer funkar, med premix måste man ha etanol vänlig olja.
Federico wrote:hur ser det ut med bens... förlåt... etanolförbrukningen? vad drar den?
Vid samma hastighet går den upp 30%, fullgas ökar det ca 40%.

/Aryan
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

aryan wrote:
Federico wrote:hur ser det ut med bens... förlåt... etanolförbrukningen? vad drar den?
Vid samma hastighet går den upp 30%, fullgas ökar det ca 40%.

/Aryan
Men då ökar förbrukningen av olja i samma takt, det kan väl inte vara någon miljövinst? Innebär inte konverteringen att man får motsatt effekt, att man får ett fordon som orsakar större skada på miljön än innan?
aryan
Lärling
Lärling

Post by aryan »

Menar du tvåtaktsoljan i premixen? Man kan faktist gå ner i till 1,5% olja om den var 2% i bensin eftersom det vid samma gaspådrag/motorbelastning går in 40% mera bränsle (1,5% x 1,4 = 2,1%). Då blir alltså 2T-olje förbrukning/mil den samma precis som med en separatsmöjande maskin som inte heller ökar oljeförbrukningen vid etanolkonvertering. Jag mistänker dessutom att flera 2T oljor som fungerar med etanol och inte är mineraloljebaserade men t ex vegetabilisk (ricinolje baserad som Castrol R40) lättare bryts ner i naturen. Ricinolja säljs också på apoteket som laxermedel så det är i varjefall inte sarskild giftigt.

En tvåtaktsmotor släpper stora mängder oförbränd bränsle, det kan vara så mkt som 25-30%. Den stora miljövinsten med etanol i en tvåtaktmotor (förutom den kraftiga minskning av fossila CO2 utsläpp) är därför att all oförbränd etanol är ofarligt för miljön, vattendrag och grundvattnet och snabbt bryts ner medan oförbränd bensin innehåller en massa gifter och är mkt miljöskadligt. Dessutom luktar det mkt trevligare från avgasröret :-)

/Aryan
Post Reply