hejho.
på malossis cylinder för px200 kan man fräsa kolven enligt vissa anvisningar.
är det någon som har koll på vad det blir för effektskillnad på kittet med kolvjobbet gjort vs orginalutförandet på kolven
mvh calle
malossi vs malossi
Re: malossi vs malossi
jag tror att det är en strypning för att malossin ska få användas i något land (italien?)freeway wrote:hejho.
är det någon som har koll på vad det blir för effektskillnad på kittet med kolvjobbet gjort vs orginalutförandet på kolven
mvh calle
jag har fräst min och ett par andra som jag byggt. tveka inte, det finns effekt att hämta utan mycket jobb.
Federico
Har ingen siffer for meg, men det skal vistnok være en merkbar forskjell.freeway wrote:hejho.
mvh calle
Selv kjører jeg med bearbeidet malossi-kolv og er godt fornøyd!
Grunnen til at kolven ikke er "ferdig" når den selges fra Malossi, er for å kunne TUV-godkjennes som erstatnings-kolv/sylinder til PX200...

1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
För Tyskland. TÜV-godkännande. Är inte godkänd i besiktningen annars där.
Bara att fräsa bort, och kamma hem hästarna.
Mvh
Guran
Bara att fräsa bort, och kamma hem hästarna.
Mvh
Guran
Federico wrote:jag tror att det är en strypning för att malossin ska få användas i något land (italien?)freeway wrote:hejho.
mvh calle
jag har fräst min och ett par andra som jag byggt. tveka inte, det finns effekt att hämta utan mycket jobb.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
jag har aldrig provat med orginalkolven utan alltid fräst sidorna före montering.
dock senast blev det så mycket vibrationer då jag karvade lite extra som Drworb rekomenderar. Kan ju vara veven å komp oxså...men jag är också lite nyfiken på hur vibrationerna ökar eller ej och vad det verkligen är för effektökning
dock senast blev det så mycket vibrationer då jag karvade lite extra som Drworb rekomenderar. Kan ju vara veven å komp oxså...men jag är också lite nyfiken på hur vibrationerna ökar eller ej och vad det verkligen är för effektökning
Det finns möjlighet att lätta kolven nästan 40 gram med att fila till den så det påverkar klart balansfaktorn och vibrationerna.
hur mycket det ger i effekt vetefan, men man skall ha en rätt ostrypt motor i övrighet för att märka skillnad.
viktigast är nog att öppna upp under kolvbulten, och hålet som sitter för den mittre boostporten uppåt max 1mm samt bredda den så att hålet är lika med porten...
har inte sätt någon effektkurva av skillnaden med och utan fräst kolv, men i enlighet med en polini med malossikolv så högst marginalt en-två hästkräfter...
hur mycket det ger i effekt vetefan, men man skall ha en rätt ostrypt motor i övrighet för att märka skillnad.
viktigast är nog att öppna upp under kolvbulten, och hålet som sitter för den mittre boostporten uppåt max 1mm samt bredda den så att hålet är lika med porten...
har inte sätt någon effektkurva av skillnaden med och utan fräst kolv, men i enlighet med en polini med malossikolv så högst marginalt en-två hästkräfter...
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...