Lambretta SX 200

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
Terraplane Blues

Lambretta SX 200

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Ända sedan jag första gången såg en Lambretta SX 200 i den underbart fulsnugga kulören brun-orange, har jag varit helsåld. Vill ha och skall ha! Men, men, men...är det något att ha? Vad bör en sådan kosta i hyggligt skick? Något man bör se upp med? Vad skiljer GP från SX?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

"Något att ha?". Hut pojke, du pratar om Lambretta, den finaste av alla scootrar. Dessutom om SX och DL, de mest eftersökta Lambrettorna. Så ja, de är förvisso något att ha.

Fast du verkar ha blandat ihop dem. SX 200 är i original vit med mörkröd sadel, DL 200 däremot var oftast ockragul. Det är nog den du kallar brun-orange, fast den är snarast senapsgul. En DL är lite lägre, har rektangulär strålkastare och annorlunda sidkåpor än SX. Plus ytterligare små detaljskillnader som jag inte räknar upp här. Här kan du se och jämföra http://www.lambretta.co.uk/models.html

Vad kostar en sådan i hyggligt skick, frågar du. Mycket, ofta väldigt mycket. En DL 200 (kallades GP i England) i perfekt skick kostar på kontinenten uppåt 90 000, en sliten kanske "bara" 30 000. Om och när någon blir till salu i Sverige försvinner den oftast på några timmar, det är inte bara du som gillar Lambretta. Och det säljs kanske 5 per år, här i Sverige.

Vad man bör se upp med? Allt, vi pratar om 40 år gamla fordon. Bäst är en oskruvad maskin, det är bättre än en som är "renoverad" av någon som inte kan sin sak.

Men i övrigt är Lambretta coola, fräcka och urkul att köra. Lycka till!
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

På ett sätt förstår jag att man vill ha värstingmodellen från sin tid, speciellt om det har en bättre och snabbare motor.
Men i Lambrettavärlden är det små skillnader på "den mest eftersökta modellen" och de billigaste, speciellt idag när man kan trimma upp sin 150-kubikare till 200 prestanda för under 5000kr.

Om siffrorna på emblemet och någon liten skillnad i en dekorpressning känns mindre viktigt så finns en hel massa andra modeller att välja på:
LI 150/125 Special, Li 150/125 & DL/GP 150/125. Här kan du få en minst lika snygg lambretta för en tredjedel av vad en SX200 kostar. Tyvärr är det lika svårt att hitta de "billiga" modellerna i Sverige, men kollar man på andra markander (england, tyskland) så finns de faktiskt till salu hela tiden.

Visst, jag vet också att det sitter skivbroms på 200/175 modellerna och inte på de andra, men ni som kör 200:a byter ju ändå.....;)

kör snyggt utan att betala överpriser

Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej och tack!

OK, så det är DL 200 som oftast är ockragul - tack! Hursomhelst, främst var det den underbara färgen med den svarta dekorstripsen som gjorde att hjärtat började att bulta. Jag får helt klart associationer till de amerikanska muskelbilarnas era (med modeller som Charger, Challenger, Super Bird, Cuda m fl), när jag ser de svarta stripsen på en så oortodox färg. Dessutom ser Lambrettans former ut att göra minst 130 km/h stillastående - så visst, jag är redan kär!

Du skrämmer mig med din prisinfo, Jencla! Det finns tyvärr inte en rimlig chans att jag skulle kunna spendera de summorna du nämner på en Lambretta. Inte ens en ockragul SX 200...

Sökte på DL/GP 150 på google bildsök och fick en uppfattning om att ockragul inte tillhör vanligheterna på dom modellerna. Jobbigt, speciellt när jag av ingen anledning alls, har en närmast tvångsmässig (kanske dags att söka för det) uppfattning om att ett fordon skall lackas i den kulör som fabriken gav den vid "födseln". För mig är det alltså i det närmaste otänkbart att lacka om en blå DL 150...

Du nämner marknaderna i England och Tyskland, Federico. Jag har fått uppfattningen att prisbilden på scootrar är betydligt högre där (åtminstone i England) än här i Sverige. Går det att göra "fynd" (eller snarare handla till "svenska" priser) där ändå?

Håll utkik till våren, då skall bannemig Terraplane Blues komma farande på en ockragul scooter. Det skall vara en Lambretta. Och...den skall vara "född" ockragul...

Tackar för infon!

Vänliga hälsningar

/ Fredrik Olsson a. k. a. "Sandalmannen"
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

ok! Om det är original och gulockra som gäller blir prislappen därefter. det är bara 200cc som har den färgen. (i England f*nns visserligen en del färgalternativ)

det "billiga" Lambrettorna är GP/DL 125cc (blå) / 150cc (röd). sådana kan man hitta för 15.000kr om det är renoveringsobjekt. Sedan finns ju indiska GP som ser likadana ut om man fixar lite.

Inte konstigt att DL ser ut som den gör, med Bertones designteam bakom ritbordet kunde man väl inte räkna med annat resultat! tidstypiska detaljer i mattsvart och enkla solida färger. Är det bara lyktsargen som är kromad på DL? I like!

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

De riktiga Lambrettorna tillverkades i Italien. Och vill du ha en gulockra orginal-DL är det bara 200-modellen som gäller. Och den är alltså sällsynt och oftast DYR.

Men är du inte fullt så sparsmakad o/e stadd vid kassa finns det också spanska och speciellt indiska Lambrettor till mera rimligt pris. Den här firman säljer t ex renoverade indiska DL med ny 200-motor för runt 2000 pund. http://www.resurrection-scooters.biz/

Fortfarande mycket kulor dock, och de indiska maskinerna brukar behöva uppgraderas på ett antal punkter för att funka bra. Dessutom, kolla med bilprovningen att den går att registera in i Sverige (blinkers etc).

Lycka till
/jens
Olov
Drömmare
Drömmare

Post by Olov »

vad är skillnaden på de indiska och italienska lambrettorna?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Olof Fransson skrev mycket bra artiklar i Scooteristen om indiska Lambrettor och Vespor för några år sedan. De viktigaste skillnaderna på Lambretta:

* de indiska Lambrettorna är nyare. Lambretta slutade tillverkas i Italien 1971 (var det väl?), sedan köpte indierna maskinerna och körde fram till för några få år sedan.

* kvalitén på många indiska komponenter är dålig, ofta riktigt dålig. Det första du gör om du ska trimma en indisk motor är att byta alla lager mm. Och det första du bör göra när du köper ett indisktillverkat elektronsiskt tändsystem är löda om alla kopplingspunkter.

* italienska 175 och 200-kubikare hade redan från tidigt 60-tal vajermanövrerad skivbroms fram, ganska unikt. Men när indierna köpte fabriken fick de inte med verktygen till dem för de hade tillverkats av en underleverantör. Varav följer att alla indiska masiner har trumbroms fram.

* Sena indiska maskiner brukar ha elektronisk tändning och lite vassare portning i cylindrarna. De indiska karosserna är av DL-modellen, fast vissa har en framskärm som följer hjulet (som på Vespa).

Plus att orginal alltid är original.
/jens

scooterdaddy - gammal är äldst
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

kolla in bilder på de här sköna Indiska Lambrettorna:

http://mbdevelopments.co.uk/lambretta/l ... rsale.html

gjorde inte Indierna en version på Serie 2 också?

Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Renoveringsobjekt är ordet ;-)

Dessutom är asiatiska scootrar kända för att ha gått långt. Medan svenska gammelscootrar oftast stått undanställda länge och inte gått mer än några tusen mil har de som gått i Indien eller Vietnam använts som bruksfordon året runt i massor av år, gått långt och lagats med det som f*nns till hands. De mest märkliga "reservdelar" har hittats vid renoveringar.

Även jag har sett någon enstaka bild av en indisk serie 2 men de allra flesta är nog ändå DL-kopior. Dessutom har det funnits flera olika tillverkare i Indien, SIL, Allwyn m fl, se Olofs artikel.
/jens
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by jencla</i>
<br />Renoveringsobjekt är ordet ;-)

Dessutom är asiatiska scootrar kända för att ha gått långt. Medan svenska gammelscootrar oftast stått undanställda länge och inte gått mer än några tusen mil har de som gått i Indien eller Vietnam använts som bruksfordon året runt i massor av år, gått långt och lagats med det som f*nns till hands. De mest märkliga "reservdelar" har hittats vid renoveringar.

Även jag har sett någon enstaka bild av en indisk serie 2 men de allra flesta är nog ändå DL-kopior. Dessutom har det funnits flera olika tillverkare i Indien, SIL, Allwyn m fl, se Olofs artikel.
/jens
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

här finns "renoverade" Indier: http://www.goldenscoots.com/scootergall ... allery.htm

Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

och här orenoverade så billigt att man har råd med en ny 200-motor.
http://www.gormontscooters.verkoopt.nl/
Post Reply