Vespa Sprint 150 1969 - några nackdelar?
Vespa Sprint 150 1969 - några nackdelar?
Har blivit sugen på en Vespa Sprint 150 -69 som finns till salu i min hemstad. Vet inte särskilt mycket om modellen förutom att den är extremt vacker.
Finns det några kända generella problem med modellen/årsmodellen/motor etc? Hur är tillgången på reservdelar? Är den trimvänlig?
Tack på förhand!
EDIT: Ändrade till korrekt benämning: "Vespa Sprint"
Finns det några kända generella problem med modellen/årsmodellen/motor etc? Hur är tillgången på reservdelar? Är den trimvänlig?
Tack på förhand!
EDIT: Ändrade till korrekt benämning: "Vespa Sprint"
Last edited by Terraplane Blues on Wed 13 Aug 2008, 12:29, edited 1 time in total.
Re: Vespa Sprint Veloce 150 - några nackdelar?
Tror inte att Veloce någonsin såldes i sverige. Calle köpte en här i Stockholm, från en italienare.
Det som är speciellt med den är väl att den har tre portar istf två som den vanliga sprinten har. Ger lite mer drag i motorn. Det är säkert mer saker som diffar, men det får någon annan fylla på med. Reservdelstillgången tror jag är på par med alla andra vespor av den sorten, det är ju 'nya' motorfästet på den. I övrigt tror jag motorn är hyfsat lik den vanliga sprinten.
Mvh
G
Det som är speciellt med den är väl att den har tre portar istf två som den vanliga sprinten har. Ger lite mer drag i motorn. Det är säkert mer saker som diffar, men det får någon annan fylla på med. Reservdelstillgången tror jag är på par med alla andra vespor av den sorten, det är ju 'nya' motorfästet på den. I övrigt tror jag motorn är hyfsat lik den vanliga sprinten.
Mvh
G
Terraplane Blues wrote:Har blivit sugen på en Vespa Sprint Veloce 150 -69 som finns till salu i min hemstad. Vet inte särskilt mycket om modellen förutom att den är extremt vacker.
Finns det några kända generella problem med modellen/årsmodellen/motor etc? Hur är tillgången på reservdelar? Är den trimvänlig?
Tack på förhand!
Last edited by Hedge on Wed 13 Aug 2008, 17:06, edited 1 time in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Re: Vespa Sprint Veloce 150 - några nackdelar?
Jaha, det kanske är jag som blandade ihop benämningarna? Jag utgick ifrån att en "Sprint" är detsamma som "Sprint Veloce" - men så är det alltså inte? Då kanske det är en vanlig "Sprint" helt enkelt? Förändrar det något?Hedge wrote:Tror inte att den någonsin såldes i sverige. Calle köpte en här i Stockholm, från en italienare.
Det som är speciellt med den är väl att den har tre portar istf två som den vanliga sprinten har. Ger lite mer drag i motorn. Det är säkert mer saker som diffar, men det får någon annan fylla på med. Reservdelstillgången tror jag är på par med alla andra vespor av den sorten, det är ju 'nya' motorfästet på den. I övrigt tror jag motorn är hyfsat lik den vanliga sprinten.
Mvh
G
Mvh
Nej, det tycks vara en vanlig Sprint efter att jag misstog mig på modellen.Bengan wrote:Sprint Veloce har runt framlyse, så det är nog inte en sån.
Jag har inte haft några problem att hitta reservdelar till min Sprint -67.
Är det inte något med motorn på Sprint - att de är svåra att få tag på delar till, eller misstar jag mig på någon annan modell?
Kollade för skojs skulle ramnumren på sprintarna och av allt att döma (scooterhelp) så är de med ramnummer (punkter insatta för att förenkla numrens läsbarhet) VLB1T 0.150.001-0.164.041 (1969-1971) sprint veloce och alla normala sprintar 01.001-1.150.937 (1965-1971) förutom nämnda veloce-serie. Intressant att de hittade på att ha två olika modeller (om man kan säga så) med samma ramnummer och nummerserier i varandra! Dessutom så använde de VLB2T en stund för någon outgrundlig orsak : 050001-051523. Skulle ha varit enklare att förstå om de använt VLB2T för velocen och alla andra nummer för vanliga sprinten... Så du vet vilken det är genom att kolla ramnumret och jämföra med en luntlista. Dock så är ju velocens lampa rund, så man ser på bild vilken det är.
GL-lampan blev kantigare årsmodell 1963 av vilka de första kom ut redan 1962. Sprint är alltså nästa generation av GL:n och måste ju därför vara en bra modell även om den återigen blivit ett steg kantigare.
Av tillverkningsmängden kan man anta att modellen var populär och bra. Så reservdelar hittar du nog väldigt lätt.
Av tillverkningsmängden kan man anta att modellen var populär och bra. Så reservdelar hittar du nog väldigt lätt.
Aha, jag trodde det var först 1964. Lampan/styret är väl identiska på GL och Sprint, eller har jag fel?vespaco wrote:GL-lampan blev kantigare årsmodell 1963 av vilka de första kom ut redan 1962. Sprint är alltså nästa generation av GL:n och måste ju därför vara en bra modell även om den återigen blivit ett steg kantigare.
Av tillverkningsmängden kan man anta att modellen var populär och bra. Så reservdelar hittar du nog väldigt lätt.
Ska jag slå till och köpa?
Är det inte SS180-motorn du tänker på? Eller GS160? Jag tror inte Sprint är kända för att vara svårt att hitta reservdelar till, men jag är ingen expert på området.Terraplane Blues wrote:Är det inte något med motorn på Sprint - att de är svåra att få tag på delar till, eller misstar jag mig på någon annan modell?
Köp!
skulle kunna vara något lager i en gammal sprintmotor som är svårt. julgranslagret? minns inte.
modellen är ju annars perfekt, ingen slump att Indierna köpte just den för att producera många millioner Bajaj med Sprint som grund.
Vad gäller styret så är det bara reservdelsnummret man får gå på. Många Vespastyren ser identiska ut men är det inte (även om de oftast är kompatibla). Jag trodde t.ex att sena touring/GS150 hade samma styre som GS160, men de är olika gjutningar med små ändringar på bl.a vinklar.
modellen är ju annars perfekt, ingen slump att Indierna köpte just den för att producera många millioner Bajaj med Sprint som grund.
Vad gäller styret så är det bara reservdelsnummret man får gå på. Många Vespastyren ser identiska ut men är det inte (även om de oftast är kompatibla). Jag trodde t.ex att sena touring/GS150 hade samma styre som GS160, men de är olika gjutningar med små ändringar på bl.a vinklar.
Federico
Finns tre modeller med 'snygga' styret (trapezoid-formen):
SS180
GL
Sprint
Sprinten har väl lite starkare motor än GL vad jag minns.
/G
SS180
GL
Sprint
Sprinten har väl lite starkare motor än GL vad jag minns.
/G
Terraplane Blues wrote:Aha, jag trodde det var först 1964. Lampan/styret är väl identiska på GL och Sprint, eller har jag fel?vespaco wrote:GL-lampan blev kantigare årsmodell 1963 av vilka de första kom ut redan 1962. Sprint är alltså nästa generation av GL:n och måste ju därför vara en bra modell även om den återigen blivit ett steg kantigare.
Av tillverkningsmängden kan man anta att modellen var populär och bra. Så reservdelar hittar du nog väldigt lätt.
Ska jag slå till och köpa?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Ja, det är nog SS180-motorn jag hade i åtanke. Den är väl en "special-special" på alla vis, vill jag minnas?Bengan wrote:Är det inte SS180-motorn du tänker på? Eller GS160? Jag tror inte Sprint är kända för att vara svårt att hitta reservdelar till, men jag är ingen expert på området.
Köp!
Visst, modellen är en estetisk fullträff. Gissar att indierna inte bara tittade på det estetiska när de valde just Sprinten?Federico wrote:modellen är ju annars perfekt, ingen slump att Indierna köpte just den för att producera många millioner Bajaj med Sprint som grund.
Ja, för visst är styret bra mycket snyggare än de med rund lampa? Låter trevligt att Sprinten har starkare motor än GL...Hedge wrote:Finns tre modeller med 'snygga' styret (trapezoid-formen):
SS180
GL
Sprint
Sprinten har väl lite starkare motor än GL vad jag minns.
Hade inte Super också trap. lampa? Den nya alltså, inte svenska gamla Super. Den riktiga kom väl aldrig till Norden med sina 8 tums däck. Nu importeras den via Vietnam i alla spännande utbultade former...
Jo Sprinten är aningen mikromalt kraftigare än GL, men det är inget att hänga i julgranen, tycker jag...
KÖP!
Jo Sprinten är aningen mikromalt kraftigare än GL, men det är inget att hänga i julgranen, tycker jag...

KÖP!
jag har sett "riktiga" super både med trapezoid och primaverastyre.vespaco wrote:Hade inte Super också trap. lampa? Den nya alltså, inte svenska gamla Super. Den riktiga kom väl aldrig till Norden med sina 8 tums däck. Nu importeras den via Vietnam i alla spännande utbultade former...
Jo Sprinten är aningen mikromalt kraftigare än GL, men det är inget att hänga i julgranen, tycker jag...![]()
KÖP!
GT fanns också med trapezoid
Federico
Julgranspyntare!Terraplane Blues wrote:Huvudsaken är att jag rastar* Jasso!vespaco wrote:Jo Sprinten är aningen mikromalt kraftigare än GL, men det är inget att hänga i julgranen, tycker jag...![]()
![]()
* = förklaring till eventuella finlandssvenskar som inte begriper: "kör ifrån"

Här rastar vi hundar! Det är säkert något skånskt bakvänt det där uttrycket.
KÖP!

Fick den här bilden av en t-shirt* på mailen häromdagen:vespaco wrote:Julgranspyntare!Terraplane Blues wrote:Huvudsaken är att jag rastar* Jasso!vespaco wrote:Jo Sprinten är aningen mikromalt kraftigare än GL, men det är inget att hänga i julgranen, tycker jag...![]()
![]()
* = förklaring till eventuella finlandssvenskar som inte begriper: "kör ifrån"![]()
Här rastar vi hundar! Det är säkert något skånskt bakvänt det där uttrycket.
KÖP!


* = förklaring till eventuella finlandssvenskar som inte begriper: äsch, det var inget...
Nej, jag har inte fått tag på snubben. Får se om den är kvar när han behagar svara.vespaco wrote:Nå jo, aningen kul var det välan... Men observera att finlandssvenskar inte uttalar orden fel, det är de finskspråkiga (en del) som har aningen jobbigt. Så det är inte "säms" i mitt fall.
Har du köpt sprinten redan? Var är bilderna på den?
Finlandssvenska: http://ca.youtube.com/watch?v=k1SDDEsBwig
det ligger en butik på söder i sthlm som säljer fina t-shirt med tryck. här en finsk version på ett DJ-soundsystem

http://www.infinestyle.se/trojan/sauna.html

http://www.infinestyle.se/trojan/sauna.html
Federico