Tja!
Har precis langat i sportvev i min V50, vilket faktiskt gjorde lite skillnad (och det känns som vespan har blivit av med de värsta astma-problemen). Däremot verkar den få för lite soppa och jag får nu köra med choken lite utdragen hela tiden för att den ska gå bra. Bör man även byta huvudmunstycket och isåfall till vilket? Hur bökigt är det att få ordning på detta?
Grymt tacksam för svar.
Mr barba
V50 Trimvev = större munstycke?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 76
- Joined: Tue 19 Oct 2004, 15:15
- Location: Sweden
- Contact:
prova ca74 i huvudmunstycke. större bode inte behövas till originalcylle.
man kan göra ett test genom att skruva ut huvudmunstycket helt och starta utan, då bör den börja takta vid 1/4 eller 1/2 gas. om den inte taktar är det knas med något annat.
16/10 är inte optimalt med rejsvev, svårt att få upp flåset genom 10mm lufthålet
Federico
man kan göra ett test genom att skruva ut huvudmunstycket helt och starta utan, då bör den börja takta vid 1/4 eller 1/2 gas. om den inte taktar är det knas med något annat.
16/10 är inte optimalt med rejsvev, svårt att få upp flåset genom 10mm lufthålet
Federico
God morgon,
Att tipsa om rätt munstycke vid en sådan operation är hart när omöjligt men en uppskattning kan man alltid göra.
Cylinder, avgasrör, portning i blocket och cylindertoppen mm. på svenska V50 skiljer sig genom tiden och gör att storleken på huvudmunstycke och lågfart d:o måste testas ut när man byter till racevev för att det skall bli exakt.
Vilken racevev är det du har monterat?
Är ljuddämparen original?
Är cylinder och topp orörda?
VH/Calle
Att tipsa om rätt munstycke vid en sådan operation är hart när omöjligt men en uppskattning kan man alltid göra.
Cylinder, avgasrör, portning i blocket och cylindertoppen mm. på svenska V50 skiljer sig genom tiden och gör att storleken på huvudmunstycke och lågfart d:o måste testas ut när man byter till racevev för att det skall bli exakt.
Vilken racevev är det du har monterat?
Är ljuddämparen original?
Är cylinder och topp orörda?
VH/Calle
<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Vespalun</i>
<br />Hej!
Ursäkta Federico, men menade du ett 74 musycke?!?!?!?!
Jag har gjort exact samma operation och då räckte det med att öka från default 48 munstycke till ett 52! Med ett 54 munstycke så ville den inte gå rent, "fyrtaktade" hela tiden.
//Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ok. jag brukar börja med att ta i och sedan backa tillbaka när jag bestyckar. 74 är inte speciellt stort. Men det är många faktorer som spelar in. Har man t.ex. ett gammalt sotigt originalavgasystem så kan det vara tillräckligt med ett par steg innan den taktar.
Jag byggde en gång V50 motor med DR50cc cylinder och 16/16, rejsvev, polinibanan. Den ville ha mellan 74 och 80 i h-munstycke. Visserligen mer trimmad än Mr Barbas men ändå väldigt snäll motor.
Med 75cc kit brukar det krävas 80+ i h-munstycke. Att jag valde just 74 beror på att det brukar sitta som standard i 16/16 förgasare (primmy).
Bestyckning är något man måste göra specifikt för varje motor även om man har exakt samma delar. Bara en sån sak som luftfuktighet, lufttemp och meter över havet spelar ganska stor roll. Exakt samma luftfilter kan vara "packade" på olika sätt och påverkar mer än man tror.
lycka till och kör snyggt
Federico
<br />Hej!
Ursäkta Federico, men menade du ett 74 musycke?!?!?!?!
Jag har gjort exact samma operation och då räckte det med att öka från default 48 munstycke till ett 52! Med ett 54 munstycke så ville den inte gå rent, "fyrtaktade" hela tiden.
//Leif
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Ok. jag brukar börja med att ta i och sedan backa tillbaka när jag bestyckar. 74 är inte speciellt stort. Men det är många faktorer som spelar in. Har man t.ex. ett gammalt sotigt originalavgasystem så kan det vara tillräckligt med ett par steg innan den taktar.
Jag byggde en gång V50 motor med DR50cc cylinder och 16/16, rejsvev, polinibanan. Den ville ha mellan 74 och 80 i h-munstycke. Visserligen mer trimmad än Mr Barbas men ändå väldigt snäll motor.
Med 75cc kit brukar det krävas 80+ i h-munstycke. Att jag valde just 74 beror på att det brukar sitta som standard i 16/16 förgasare (primmy).
Bestyckning är något man måste göra specifikt för varje motor även om man har exakt samma delar. Bara en sån sak som luftfuktighet, lufttemp och meter över havet spelar ganska stor roll. Exakt samma luftfilter kan vara "packade" på olika sätt och påverkar mer än man tror.
lycka till och kör snyggt
Federico