malossi vs malossi

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 86
Joined: Fri 18 May 2007, 19:42
Location: Sweden

malossi vs malossi

Post by freeway »

hejho.
på malossis cylinder för px200 kan man fräsa kolven enligt vissa anvisningar.
är det någon som har koll på vad det blir för effektskillnad på kittet med kolvjobbet gjort vs orginalutförandet på kolven

mvh calle
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: malossi vs malossi

Post by Federico »

freeway wrote:hejho.
på malossis cylinder för px200 kan man fräsa kolven enligt vissa anvisningar.
är det någon som har koll på vad det blir för effektskillnad på kittet med kolvjobbet gjort vs orginalutförandet på kolven

mvh calle
jag tror att det är en strypning för att malossin ska få användas i något land (italien?)

jag har fräst min och ett par andra som jag byggt. tveka inte, det finns effekt att hämta utan mycket jobb.
Federico
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Re: malossi vs malossi

Post by Svint1 »

freeway wrote:hejho.
på malossis cylinder för px200 kan man fräsa kolven enligt vissa anvisningar.
är det någon som har koll på vad det blir för effektskillnad på kittet med kolvjobbet gjort vs orginalutförandet på kolven

mvh calle
Har ingen siffer for meg, men det skal vistnok være en merkbar forskjell.
Selv kjører jeg med bearbeidet malossi-kolv og er godt fornøyd!

Grunnen til at kolven ikke er "ferdig" når den selges fra Malossi, er for å kunne TUV-godkjennes som erstatnings-kolv/sylinder til PX200...

;)
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: malossi vs malossi

Post by Hedge »

För Tyskland. TÜV-godkännande. Är inte godkänd i besiktningen annars där.

Bara att fräsa bort, och kamma hem hästarna.


Mvh

Guran


Federico wrote:
freeway wrote:hejho.
på malossis cylinder för px200 kan man fräsa kolven enligt vissa anvisningar.
är det någon som har koll på vad det blir för effektskillnad på kittet med kolvjobbet gjort vs orginalutförandet på kolven

mvh calle
jag tror att det är en strypning för att malossin ska få användas i något land (italien?)

jag har fräst min och ett par andra som jag byggt. tveka inte, det finns effekt att hämta utan mycket jobb.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 86
Joined: Fri 18 May 2007, 19:42
Location: Sweden

Post by freeway »

jag har aldrig provat med orginalkolven utan alltid fräst sidorna före montering.
dock senast blev det så mycket vibrationer då jag karvade lite extra som Drworb rekomenderar. Kan ju vara veven å komp oxså...men jag är också lite nyfiken på hur vibrationerna ökar eller ej och vad det verkligen är för effektökning
Truls
Entusiast
Entusiast
Posts: 188
Joined: Mon 12 Feb 2007, 22:52
Location: Sweden

Post by Truls »

Det finns möjlighet att lätta kolven nästan 40 gram med att fila till den så det påverkar klart balansfaktorn och vibrationerna.

hur mycket det ger i effekt vetefan, men man skall ha en rätt ostrypt motor i övrighet för att märka skillnad.

viktigast är nog att öppna upp under kolvbulten, och hålet som sitter för den mittre boostporten uppåt max 1mm samt bredda den så att hålet är lika med porten...

har inte sätt någon effektkurva av skillnaden med och utan fräst kolv, men i enlighet med en polini med malossikolv så högst marginalt en-två hästkräfter...
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Post Reply