Eftersom jag håller på med motorcyklar blev jag utsedd till hovmekaniker

Jag har INGEN erfarenhet av vespor. Körde vespa för första gången nånsin igårkväll



Vespan ifråga har mest stått still. Vägmätaren står på 140 mil. Anledningen att jag blev tillfrågad var att den inte kopplade ur riktigt utan drog en del på kopplingen och klonkar rejält när man växlar.
Jag justerade på vajern vid kopplingsarmen och fick den att koppla ur ordentligt. Klonket blev lindrigare, men så vitt jag förstår ingår det i konceptet.
Dock känns vajern "kort" dragläget ligger väldigt långt ut i handtagets rörelse. Kruxet är att när jag provkörde på landsväg ville den gärna slira på trean och fyran vid gaspådrag.
Det är ett väldigt litet spann mellan kopplingsdrag och kopplingsslir, så släpper jag på vajern för att slippa slir hamnar jag på ruta 1 igen.
Jag har inte kollat oljestatusen i kopplingshuset. Kan den påverka läget?