Ytterligare kopplingsfrågor

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Pop
Drömmare
Drömmare

Ytterligare kopplingsfrågor

Post by Pop »

En kompis har uppfyllt ungdomsdrömmen och köpt Vespa, en PX200 årsmodell ca 98.
Eftersom jag håller på med motorcyklar blev jag utsedd till hovmekaniker :shock:
Jag har INGEN erfarenhet av vespor. Körde vespa för första gången nånsin igårkväll :grin: :grin: :grin:

Vespan ifråga har mest stått still. Vägmätaren står på 140 mil. Anledningen att jag blev tillfrågad var att den inte kopplade ur riktigt utan drog en del på kopplingen och klonkar rejält när man växlar.
Jag justerade på vajern vid kopplingsarmen och fick den att koppla ur ordentligt. Klonket blev lindrigare, men så vitt jag förstår ingår det i konceptet.
Dock känns vajern "kort" dragläget ligger väldigt långt ut i handtagets rörelse. Kruxet är att när jag provkörde på landsväg ville den gärna slira på trean och fyran vid gaspådrag.
Det är ett väldigt litet spann mellan kopplingsdrag och kopplingsslir, så släpper jag på vajern för att slippa slir hamnar jag på ruta 1 igen.
Jag har inte kollat oljestatusen i kopplingshuset. Kan den påverka läget?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Ytterligare kopplingsfrågor

Post by Hedge »

Du har nog spänt upp kopplingen för mycket.

Det enklaste sättet att justera kopplingen på en PX är att testa med kicken. Kicken får inte slira alls när kopplingen är uppsläppt (kicka hårt), och man kan testa när kopplingen tar genom att sakta dra in kopplingen samtidigt som man kickar. Då känner man var ingreppspunkten är.

Vespor klonkar när man växlar, så är det bara. Ett tungt svänghjul (~3 kg) och en ganska osofistikerad växellåda + kopplingsarrangemang ser till det... Det kan även upplevas som svårt att få in t ex ettans växel när hojen står still.

Mvh

Guran
Pop wrote:En kompis har uppfyllt ungdomsdrömmen och köpt Vespa, en PX200 årsmodell ca 98.
Eftersom jag håller på med motorcyklar blev jag utsedd till hovmekaniker :shock:
Jag har INGEN erfarenhet av vespor. Körde vespa för första gången nånsin igårkväll :grin: :grin: :grin:

Vespan ifråga har mest stått still. Vägmätaren står på 140 mil. Anledningen att jag blev tillfrågad var att den inte kopplade ur riktigt utan drog en del på kopplingen och klonkar rejält när man växlar.
Jag justerade på vajern vid kopplingsarmen och fick den att koppla ur ordentligt. Klonket blev lindrigare, men så vitt jag förstår ingår det i konceptet.
Dock känns vajern "kort" dragläget ligger väldigt långt ut i handtagets rörelse. Kruxet är att när jag provkörde på landsväg ville den gärna slira på trean och fyran vid gaspådrag.
Det är ett väldigt litet spann mellan kopplingsdrag och kopplingsslir, så släpper jag på vajern för att slippa slir hamnar jag på ruta 1 igen.
Jag har inte kollat oljestatusen i kopplingshuset. Kan den påverka läget?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Pop
Drömmare
Drömmare

Post by Pop »

Tack.

Jag justerade tillbaka till i princip samma läge som vajern hade när jag började.
Nu funkar allt. Det kopplar ur fint och den drar inte alls vid stillastående med växel i plus att sliret försvann.
Testade f.ö toppfarten, hastighetsmätaren gick i botten (~120) i medvind och utförslöpa. På tillbakavägen gick det i 80 med motvind och motlut, men kopplingen slirade inte :mrgreen:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Pop wrote: Testade f.ö toppfarten, hastighetsmätaren gick i botten (~120) i medvind och utförslöpa. På tillbakavägen gick det i 80 med motvind :mrgreen:
Låter bekant på nåt sätt... :mrgreen:
Post Reply