Tänkte be om råd, det förhåller sig så här:
Jag har beställt en sidovagn från: http://www.bd-scooters.com/
Och nu skall jag fatta ett beslut ifall sidovagnen skall vara vänster eller högerhängd. Tydligen var orginalen vänsterhängda, fick jag berättat för mig, men enligt tillverkaren är högerhängd populärare. Någon som har värdefull erfarenhet att dela med sig i denna fråga?
Vad tycker ni?
Sidovagn - vänster eller höger?
-
- Administrator
Har aldrig kört något sidvagnsekipage men kan tänka mig att man numera vill att föraren sitter närmast mötande trafik (dvs högerhängd). Bäst så om inte annat vid omkörningar (som om man skulle köra om något med en scooter med sidvagn =)
Å andra sidan är det kanske mest tidsenligt att hänga den på vänster sida.
Är scootern från före eller efter högertrafiksomläggningen?
Och är det någon som begriper varför vi i Sverige hade vänstertrafik men högerstyrda bilar? Idiotiskt... men så bytte de ju också.
/JM
Å andra sidan är det kanske mest tidsenligt att hänga den på vänster sida.
Är scootern från före eller efter högertrafiksomläggningen?
Och är det någon som begriper varför vi i Sverige hade vänstertrafik men högerstyrda bilar? Idiotiskt... men så bytte de ju också.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
-
- Lärling
Vänsterhängda vagnar är från vänstertrafikstiden, före 1967. Nu ska du definitivt ha en högerhängd vagn, vagnen ska vara innanför hojen mot vägrenen. Ställer till det lite med kicken men det får du nog ta.
Jag har en gång åkt en tur i vänsterhängd vagn i högertrafik och det var riktigt läskigt. Tänk dig att sitta i ett mycket litet badkar, i 70-80 km/h, nära mittlinjen och se alla mötande i vitögat. Scary! Unna dina kära en högerhängd vagn, speciellt om du vill att de ska åka med dig frivilligt.
/jens
Jag har en gång åkt en tur i vänsterhängd vagn i högertrafik och det var riktigt läskigt. Tänk dig att sitta i ett mycket litet badkar, i 70-80 km/h, nära mittlinjen och se alla mötande i vitögat. Scary! Unna dina kära en högerhängd vagn, speciellt om du vill att de ska åka med dig frivilligt.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
BD scooters har säkert redan informerat dig om att PX:n måste reggas för sidovagn, med bl.a en låsbar handbroms. Vet inte vad det kostar, men det är flera här i landet som gjort det utan problem.kbt172 wrote:Höger it is![]()
Tackar för de insiktsfulla svaren. Tanken är, helt riktigt, att de nära och kära skall våga åka med ekipaget på ett säkert och nöjsamt sätt. Planen är att den inledningsvis skall häktas på en PX -83 så höger är väl synnerligen lämpligt.
/kbt172
lycka till
Federico
Hallå!
Jag har en av varje, dvs en höger- och en vänsterhängd vagn. Rent säkerhetsmässigt tror jag inte det spelar någon roll på vilken sida vagnen hänger, om man krockar med något man möter är det ändå kört liksom. Det finns dock ett par bra argument för att välja högerhängd vagn:
1.) Vespan har motorn på höger sida, bättre att få den mellan "bakhjulen" än vid sidan.
2.) Om du kör i regn och möter en bil som kör genom en vattenpöl, då är det inte så kul att sitta i en vänsterhängd vagn, jag talar här ur egen (eg. min hustrus) erfarenhet.
Att montera (ställa in) en sidvagn är lite pyssligt. Se till att Herr Hjort skickar med instruktioner om hur detta skall ske. Det är avgörande att få till rätt cykellutning (ca 2 grader från vagnen), och rätt toe-in på vagnhjulet. En väldigt liten justering kan göra ett stabilt fordon livsfarligt/helt okörbart.
Som en liten fotnot kan påpekas att jag tror parkeringsbromskravet är borttaget. Kolla med bilprovningen, om kravet är kvar räcker det med en klämma om handbromshandtaget och luntan, eller en liten kil som du stoppar in mellan handbrpmshandtaget och dess infästning. Du måste dock ha med dig varningstriangel!
Lycka till, det är en säregen upplevelse att köra sidvagn på snö, långa powerslides med Vespa är skitläckert!
Jag har en av varje, dvs en höger- och en vänsterhängd vagn. Rent säkerhetsmässigt tror jag inte det spelar någon roll på vilken sida vagnen hänger, om man krockar med något man möter är det ändå kört liksom. Det finns dock ett par bra argument för att välja högerhängd vagn:
1.) Vespan har motorn på höger sida, bättre att få den mellan "bakhjulen" än vid sidan.
2.) Om du kör i regn och möter en bil som kör genom en vattenpöl, då är det inte så kul att sitta i en vänsterhängd vagn, jag talar här ur egen (eg. min hustrus) erfarenhet.
Att montera (ställa in) en sidvagn är lite pyssligt. Se till att Herr Hjort skickar med instruktioner om hur detta skall ske. Det är avgörande att få till rätt cykellutning (ca 2 grader från vagnen), och rätt toe-in på vagnhjulet. En väldigt liten justering kan göra ett stabilt fordon livsfarligt/helt okörbart.
Som en liten fotnot kan påpekas att jag tror parkeringsbromskravet är borttaget. Kolla med bilprovningen, om kravet är kvar räcker det med en klämma om handbromshandtaget och luntan, eller en liten kil som du stoppar in mellan handbrpmshandtaget och dess infästning. Du måste dock ha med dig varningstriangel!
Lycka till, det är en säregen upplevelse att köra sidvagn på snö, långa powerslides med Vespa är skitläckert!
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
Hmm, märkligt nog när jag ställde frågan angående just besiktningen till BD scooters så sades att ingen omregistrering behövde ske, kanske behöver man göra detta ändå alltså..jag får dubbelkolla detta.BD scooters har säkert redan informerat dig om att PX:n måste reggas för sidovagn, med bl.a en låsbar handbroms. Vet inte vad det kostar, men det är flera här i landet som gjort det utan problem.
Oavsett så ser jag framemot att framföra familjeenheten med värdighet och stil, påståendet om powerslides skall givetvis upplevas med stor grundlighet och flit. Det ständiga tricket är att lura hit snön till de sydligare breddgraderna.

kbt172 in da house:
Sidovagn.....
Lånar lite i din tråd här, finns det någon som har ritningar eller sprängskisser på sidovagns chassit till en Vespa både Smallframe & vanlig??? Jag har länge lurat på en sidovagnshoj med lite attityd, har en polare som håller på med dom där barnprylarna som står utanför snabbköpen, man lägger i 10krona så guppar den upp & ner, tänkte mig en raket eller kanske en häst på någon form av chassi...
DP says: Inte säkert att jag kommer att förndera en Vespa med detta men vem vet....
Sidovagn.....
Lånar lite i din tråd här, finns det någon som har ritningar eller sprängskisser på sidovagns chassit till en Vespa både Smallframe & vanlig??? Jag har länge lurat på en sidovagnshoj med lite attityd, har en polare som håller på med dom där barnprylarna som står utanför snabbköpen, man lägger i 10krona så guppar den upp & ner, tänkte mig en raket eller kanske en häst på någon form av chassi...
DP says: Inte säkert att jag kommer att förndera en Vespa med detta men vem vet....
-
- Lärling
Som tidigare påpekats måste du reg besiktiga ekipaget.
Du måste ha vägt fordonet samt ha tillgång till ett intyg från generalagenten att bromsarna klarar av att bromsa ekipaget.
Bromsintyg finns på bilprovningen i Skara som avser PX med trumbroms.
Vi behov så an du höra av dig så kan jag maila en kopia på mina regbevis. Brukar fungera.
Du måste ha vägt fordonet samt ha tillgång till ett intyg från generalagenten att bromsarna klarar av att bromsa ekipaget.
Bromsintyg finns på bilprovningen i Skara som avser PX med trumbroms.
Vi behov så an du höra av dig så kan jag maila en kopia på mina regbevis. Brukar fungera.